مدیریت کارمندان متخصص و پرتوان در حال حاضر به مهارتهای خاصی نیاز دارد. در بسیاری از مواقع کارمندان تحصیلکرده و باتجربه نسبت به شما درباره حوزه کاریتان مطلعتر هستند. پس چگونه باید افرادی را که درباره کار خود بیشتر از شما اطلاعات دارند، مدیریت کنید؟ در چنین مواردی شما باید به مدیریت از طریق برآوردن خواستهها و نیازهای کارمندانتان روی بیاورید. نکات زیر به شما در مدیریت کارمندان دانا و مطلع کمک میکند.
نشان دادن علاقه و اشتیاق
در گذشته افراد 40 ساعت در هفته فقط کار میکردند و اغلب بر دوست داشتن کاری که مشغول انجام آن بودند، تمرکز نداشتند، اما امروزه افراد اغلب 60 تا 80 ساعت در هفته کار میکنند و بنابراین بسیار مهم است که به آنچه انجام میدهند، علاقه داشته باشند تا بتوانند در کار خود دوام بیاورند.
مدیرانی که نسبت به کاری که در حال انجام آن هستند، علاقه شدیدی نشان میدهند، راحتتر میتوانند کارمندان خود را تحتتاثیر قرار دهند و آنها را به پیروی از خود ترغیب کنند.
تقویت تواناییها
امروزه با وجود امنیت شغلی پایین و رقابتهای روزافزون، بسیار مهم است که افراد اطلاعات خود را به روز کنند و دائما در حال تصحیح و تقویت مهارتهای خود باشند. رهبران باید فراتر از مهارتهای لازم برای دوران حاضر بیندیشند و زمینههایی را فراهم کنند تا کارمندانشان بتوانند مهارتهای لازم برای آینده را یاد بگیرند.
قدر زمان را دانستن
امروزه افراد وقت کمتری دارند و این بدین معناست که ارزش زمان بالا رفته است. رهبرانی که وقت کارمندان خود را تلف کرده و آنها را وادار به انجام کارهای کماهمیت میکنند، با همراهی کارمندان خود مواجه نمیشوند. یک مدیر در صورتی میتواند موفق ظاهر شود که مراقب باشد کارمندان خود را مشغول کارهایی نکنند که نه کمکی به بالا بردن انگیزه و علاقه آنها میکند و نه بر تواناییهای آنان میافزاید.
ایجاد شبکههای ارتباطی
امروزه امنیت شغلی افراد در گرو دارا بودن توانایی، علاقه و شبکههای ارتباطی است. مدیرانی که زمینههای لازم برای ایجاد شبکههای قدرتمند ارتباطی در داخل و خارج از شرکت را برای کارمندان خود فراهم میآورند، از طریق به دست آوردن وفاداری کارمندان برای خود یک مزیت رقابتی ایجاد میکنند. این شبکههای تخصصی به افراد اجازه میدهد تا دانش خود را توسعه بدهند و آن را در خدمت سازمان به کار بگیرند.
حمایت از رشد و پیشرفت
کارمندان مطلع و دانا برای چیزی بیشتر از پول کار میکنند. آنها میخواهند در یک کار گروهی سهیم شوند تا در حوزه کاری خود پیشرفت کنند. مدیرانی که از کارمندان خود میپرسند «شرکت ما چگونه میتواند به رشد شما کمک کرده و در جهت رسیدن به اهدافتان عمل کند؟»، نتیجه آن را ده چندان دریافت میکنند.
ایجاد رضایت و ارزشمداری
هیچ کارمندی دوست ندارد در یک سازمان بیهدف در حالی فعالیت کند که هیچ رضایتی را برای وی به ارمغان نمیآورد. مدیران باید به کارمندان خود نشان دهند سازمانی که در آن مشغول فعالیت هستند، به آنها این امکان را میدهد تا سهمی را در ساختن دنیایی بهتر برعهده بگیرند. آنها باید حس کنند کاری که با علاقه مشغول انجام آن هستند، پاداشی معنوی برایشان به ارمغان خواهد آورد.
مدیریت کارمندان مطلع و دانا یک وظیفه چالشبرانگیز و در عین حال ارزشمند است. رهبرانی که چنین وظیفهای را برعهده دارند، چنانچه میخواهند در کار خود موفق باشند، باید به مسائلی فراتر از وظایف شغلی کارمندان خود بیندیشند. رهبران میتوانند با قدردانی از فداکاریهای کارمندان و وقت و تجربیاتی که در اختیار سازمان میگذارند و نیز تشویق آنها، آینده بهتری را برای خود و کارمندانشان رقم بزنند.