این روزها در هر منطقهای از تهران شاهد ریزش بر اثر گودبرداریهای پرخطر هستیم؛ موضوعی که قبح آن در شهر ریخته شده و سالانه تلفات قابل توجهی را به دنبال دارد. اما به تازگی گودبرداری پروژهای معروف به ایرانزمین که باعث ترک برداشتن خیابان ایران زمین و خانههای اطراف آن شد، سرو صدای زیادی به پا کرد بهطوریکه مالک معروف پروژه برای به دست آوردن دل مالکان خانههای ترک برداشته شده پیشنهاد خرید خانههایشان را به چند برابر قیمت داد و در طول مدت ایمنسازی موقت گود هتل استقلال را برای سکونت افراد دربست کرایه کرد. حال اینکه همه پروژههای گودبرداریهای پرخطر، کارفرمایی به این دست و دلبازی ندارد و خسارتدیدگان حتی قادر به دریافت غرامت از کارفرما هم نیستند.
این روزها کابوس مردم تهران و دیگر کلانشهرها این است که اگر همسایهای قصد ساختوساز دارد، در مرحله گودبرداری جان سالم به در میبرند یا نه؟ رضا حیدریون، معاون فنی سازمان نظام مهندسی استان تهران در گفتوگو با «فرصت امروز» از وجود 99 گود پرخطر در تهران خبر میدهد؛ گودهایی که هر لحظه میتوانند جان شهروندان تهرانی را بگیرند. وی در ادامه گفتوگو از اقدامات سازمان نظام مهندسی جهت کنترل گودبرداریها میگوید.
***
چه تعداد گودپرخطر در تهران داریم و چگونه نسبت به کنترل و ایمنسازی این گودها اقدام میکنید؟
در مقطعی 99 گود پرخطر در تهران وجود داشت که البته برخی از کارفرماها نسبت به ایمن کردن این پروژهها اقدام کردند اما فکر میکنم که آمار موجود همین 99 گود پرخطر باشد. سازمان نظام مهندسی به طور میانگین ماهانه بالای سه تا چهار هزار گود را فقط در تهران بازرسی و کنترل میکند که البته برخورد جدی با کارفرماها و مهندسان ناظر این پروژههای ناایمن را در پیش گرفتهایم.
پـروژه گــودبــرداری ایرانزمین به کجا رسید؟
میتوان گفت که پروژه گودبرداری ایرانزمین ایمن شده است و آخرین بحث درباره آن پروژه این بود که کارفرما نسبت به ایمن کردن گود اقدام کرده و پروژه استانداردهای ایمنی را لحاظ کرده بود. خوشبختانه پـروژه ایـرانزمـین پـس از پیگیریهای مداوم سازمان نظام مهندسی تهران و وزارت راه و شهرسازی در حال ایمن شدن است و پیمانکار نسبت به پرکردن بخشی از گود که باید ایمن میشد اقدام کرده است.
پس از ورود سازمان نظام مهندسی کدام نهاد الزامات سازمان را پیگیری میکند؟
برای مثال درباره پروژه ایرانزمین شهرداری راسا حضور پیدا کرد و طبق ماده 55 قانون شهرداریها، شهرداری موظف است که در هر پروژه شهری و هر عملیات عمرانی که تهدیدی برای مردم یا شهر باشد، ورود کند و هزینههای آن را متقبل شود که البته هزینههای صرف شده را از مالک پروژه دریافت میکند.
گویا قرار است طبقه هفتم پاساژ علاءالدین پس از مقاومسازی دوباره به مالکان بازگردانده شود، این موضوع صحت دارد؟
فلز و سازه بنای پاساژ علاءالدین مشکل داشت و سازمان نظام مهندسی هم بارها اعلام کرده بود که این سازه نمیتواند کفاف طبقات اضافه شده را بدهد. ما حتی به مالک برای مقاومسازی هم مهلت داده بودیم. ما اصلا به این موضوع که مجوز اضافه اشکوب را بهطور قانونی گرفته است یا خیر ورود نکردیم و تنها حفظ ایمنی بنا برایمان مهم بود، هرچند مقاومتهایی هم شد که حکم دادگاه نسبت به تخریب طبقه هفتم اجرا نشود اما خوشبختانه سایر سازمانها هم از این جریان که سازمانی دغدغه مقاومسازی بناهای عمومی را دارد، استقبال کردند.