روزهای اردیبهشتی روزهای قشنگی هستند. هوای خنک، آفتاب به اندازه و حال آدمیزاد هم که به راه و درست و حسابی. با خودت فکر میکنی چرا بمانم توی خانه؟ بزنم بیرون. بروم به خیابان و این سو و آن سو. خرید هم که معمولا شاخهای از تراپی و رواندرمانی است. خرید حال بسیاری از آدمها را بهتر میکند. گشتن توی مراکز خرید، نگاه کردن به ویترین مغازهها، پرسیدن قیمت و امتحان لباسها، نگاه کردن به چند رنگ از یک مدل پیراهن، به شک افتادن که این لباس را بخرم یا نه؟ این کفش زیباست یا نه؟ این روسری به من میآید یا نه؟ گاهی هم کنار این گشتنها و سیر وسفرها مابین مغازهها، نوشیدن آبمیوه، سفارش پیتزا برای ناهار، خریدن شکلات و چیزهای دیگر، تبدیل میشود به تفریحی که بسیاری از آدمها عاشق آن هستند.
برای من هم همینطور بود. یک صبح بهاری اردیبهشت که نشسته بودم توی خانه به فکر این بودم که چه کنم و چه نکنم؟ یک مرتبه یادم آمد خیلی وقت است دلم میخواهد بروم میلادنور. مرکز خرید بسیار بزرگی که هر چه دلم بخواهد میتوانم آنجا پیدا کنم. از کیف و کفش گرفته تا لباس مهمانی و روسری و حتی ظرف و ظروف خانه. با خودم فکر کردم هم توی میلاد نور رستوران هست و هم به خاطر موقعیت مکانی پاساژ، میتوانم آن اطراف رستورانهای خوبی پیدا کنم. پس ناهار هم بیرون میخورم تا سرخوشی امروزم کامل شود. ولی قبل از رفتن، برای برنامهریزی بهتر و به خاطر اینکه به کارهای عصر و شبم هم برسم، اول سری به اینترنت زدم و سایت میلاد نور را جستوجو کردم و دیدم اتفاقا سایت بهروز و مرتبی هم دارد. از سایت میلاد نور به نشانی اینترنتی www.miladenoor.ir، ساعت کار پاساژ را چک کردم و متوجه شدم این مرکز خرید همه روزه از ساعت 10 صبح تا 10 شب فعال است و روزهای جمعه و تعطیل نیز از 4/5 بعد از ظهر تا 10 شب. بنابراین همه چیز مناسب این بود که به طرف میلاد نور حرکت کنم.
بازاری مدرن، پیشرفته و شیک
مجتمع تجاری میلاد نور از سال 1378 شروع به کار کرده است و به نظر میرسد در حال حاضر از لحاظ تردد و مراجعه مشتریان و خریداران و همینطور تعداد بالای گردشگرانی که به دنبال گشتوگذار در یک بازار مدرن و پیشرفته هستند، یکی از قطبهای اصلی جذب جمعیت و مرکز اقتصادی پررونقی در تهران به حساب میآید تا حدی که مدیریت این مرکز مدعی است در بررسیهای شهری و کنترل ترافیک و سفرهای درونشهری آماری نزدیک به یک مرکز بینالمللی در پایتخت و گاهی حتی بالاتر را داراست و این روند همچنان رشد صعودی خود را حفظ کرده است. این مرکز تجاری دارای 357واحد تجاری با میانگین 50باب مغازه در هر طبقه است و تعداد فروشندگان و پرسنلی که در این مجموعه کار میکنند حدود 1200نفر است. همچنین مدیریت این مرکز خرید برخلاف بسیاری از مراکز خرید دیگر کاملا به همین امر مدیریت بازار میپردازد و تمام امور پاساژ را زیرنظر دارد به طوری که تمامی فعالیتهای داخلی از طرف مدیریت، برنامهریزی شده و توسط نیروهای خاص در بخشهای خدماتی، انتظاماتی و انتظامی، اطلاعرسانی و اجرا میشود. در این میان بخش مدیریت، بازرسان منتخبی را برای کنترل و هدایت امور در نظر گرفته است تا کارها به نحو احسن انجام موقعیت پاساژ نیز حفظ شود.
شناخته شده برای ایرانی و غیرایرانی
میلاد نور یکی از بزرگترین مراکز خرید نه تنها در تهران که در کل ایران است. البته اگر از مدیریت خود مجموعه بپرسید به شما خواهد گفت این مجموعه خارج از ایران هم شناخته شده است. به طور مثال برای کشورهای همسایه یا برای جاهایی شبیه چین که صادرکننده مقادیر زیادی کالاهای متنوع در جهان است، نام میلاد نور نامی آشنا محسوب میشود، چراکه بسیاری از مغازهداران این مرکز اجناس خود را از جاهایی همچون چین، ترکیه یا دوبی تهیه میکنند. این مرکز خرید به خاطر ساختمان بزرگی که دارد و البته محوطه وسیعی که به خود اختصاص داده است، به راحتی در دسترس قرار میگیرد. کافی است بدانید که باید تا شهرک غرب بروید.
البته معماری و ظاهر آن نیز در این امر کم تاثیرگذار نیست. باید به شما بگویم طبق پرسوجوهایی که انجام دادم، متوجه شدم الگوی معماری این بنا از جامعترین الگوهای معماری تجاری جهان گرفته شده و بهخصوص شبها روشنایی ظاهری و بازی نورهای این ساختمان موجب میشود کاملا به چشم بیاید. محل دقیق این پاساژ ابتدای خیابان فرحزادی در ضلع شمال غربی میدان صنعت یا همان شهرک غرب است. میلاد نور مرکزی کاملا تجاری است که تقریبا هیچ واحد اداری در آن قرار نگرفته است. هشت طبقه تجاری و سه طبقه پارکینگ از مشخصات این پاساژ است. طبقات تجاری از همکف شروع میشوند و تا طبقه ششم ادامه پیدا میکنند. برای تردد میان طبقات مختلف هم میتوان از پلهبرقی بهره برد و هم از آسانسور. البته پلهبرقیها فقط تا طبقه پنجم کار میکنند و برای رفتن به طبقه فوقانی پاساژ فقط میتوان از آسانسور یا پلهها استفاده کرد.
نگران جای پارک نباشید
پارکینگ طبقاتی در سه طبقه نیز این امکان را به شما میدهد که نگران جای پارک خودرو خود نباشید مگر در روزهای تعطیل و آخر هفتهها که باید بازدید زیاد مردم از مرکز را در نظر بگیرید. طبق گفته مدیریت پاساژ، این مرکز در روزهای معمولی بین 5 تا 6 هزار نفر بازدیدکننده دارد. اما این رقم در روزهای تعطیل و آخر هفتهها به تعداد بسیار بیشتری افزایش پیدا میکند. یعنی رقمی بین 40 تا 50هزار نفر در روز که تعداد زیادی است و خیلی عجیب نیست که سه طبقه پارکینگ با گنجایش حدود 160 اتومبیل، پاسخگوی نیاز همه نباشد؛ بدین ترتیب راهی نمیماند غیر از پارک کردن در خیابانهای اطراف که کم هم نیستند و فضای زیادی را در اختیار شما قرار میدهند که حتی آخر هفتهها هم بتوانید بهراحتی و بدون دغدغه به خرید و گشتوگذار در این مرکز خرید بپردازید.
تجربه حس رفاه
ورودیها ما را به طبقه همکف راهنمایی میکنند؛ طبقهای که انتظامات و اطلاعات پاساژ نیز در آن واقع شده است. همچنین تنها کیوسک اطلاعرسانی در طبقه همکف میلاد نور، روبهروی پلههای برقی قرار گرفته است و تمامی مراجعان به پاساژ میتوانند از آن استفاده کنند. این کیوسک امکان چاپ اطلاعات هر فروشگاه، همراه با نقشه دسترسی به آن فروشگاه را در اختیار درخواستکنندگان قرار میدهد که این مسئله باعث میشود اگر در نظر داشتید به مغازه خاصی مراجعه کنید، نه سردرگم شوید و نه وقتتان هدر رود.
در این مرکز خرید تقریبا همه چیز یافت میشود اما این گوناگونی و رنگارنگی اجناس موجب نشده است که نظم و ترتیب از دست برود و ما با مرکزی نامنظم و درهم و برهم روبهرو شویم. مغازههای لوکس، اجناس متنوع و معمولا باکیفیت، حفظ بهداشت در طبقات و راهروها و تا حدودی قیمتهای معقول سبب میشود شما نگاه مثبتی به میلاد نور پیدا کنید. به همین خاطر نخستین تجربه شما در برخورد با این مرکز میتواند تجربه حس رفاه باشد. بله، رفاه! قدم زدن در راهروهایی تروتمیز و دیدن اجناس شیک و بازدید از مغازهها و بوتیکهایی که سعی کردهاند ظاهری مدرن و زیبا به خود بدهند. بهخصوص اینکه با پرسوجوی قیمتها، دود از کلهتان هم بلند نمیشود. برای پاساژی در این منطقه از شهر و اجناسی که کیفیت آنها از حد متوسط بالاتر است، قیمتها مناسب و قابل خرید محسوب میشود. همچنین وجود و حضور انواع برندها در زمینههای مختلف نیز یک امکان قابلتوجه دیگر است. شما میتوانید در این مرکز سراغ برندهای معروف و مشهور بروید و خرید دلخواهتری داشته باشید. ضمن اینکه جابهجا استندهای خوراکی هم وجود دارد و میتوانید هر وقت خسته شدید، چیزی هم نوش جان کنید.
کالاهای بازار
گردش در طبقات بسیار جالب است. هرچند تفکیک خیلی خاصی در طبقههای مختلف از نظر نوع مغازه و اجناسی که ارائه میدهند، وجود ندارد. به غیراز طبقه سوم که به فروش طلا، جواهر و ساعت اختصاص دارد، باقی طبقات از لحاظ تنوع کالا شبیه هم هستند. میتوان گفت در تمامی طبقات مغازههای فروش لباس زنانه و مردانه وجود دارد یا فروش کیف و کفش و انواع و اقسام مانتوفروشیها در تمامی طبقات انجام میشود. در یک دستهبندی کلی میتوانم به شما بگویم تنوع مغازهها شامل 9گروه مختلف میشود: پوشاک، لوازم خانگی، موادغذایی، آرایشی و بهداشتی، لوازم کودک، لوازم ورزشی، کامپیوتر، طلا و جواهر و گروه بزرگ خدماتی.
پوشاک مردانه، زنانه و بچگانه و ورزشی، سیسمونی، کیف و کفش و البته کفش ورزشی، عینکفروشی، کالای خواب، تزیینات، لوستر و بلورجات، فرش، مبلمان، لوازم آرایشی، عطر و ادکلن، فروش نقره و بدلیجات، ساعتفروشی، خدمات کامپیوتری و موبایل، صنایع دستی و دکوراسیون داخلی از جمله انواع مغازهها و بوتیکهایی هستند که در طبقات هشتگانه پاساژ قابل رویت و یافتن هستند. علاوه بر همه اینها باید به شما بگویم کسبوکارهای تخصصیتری نیز در میلاد نور یافت میشود. اجازه دهید برایتان مثال بزنم. یک آرایشگاه مردانه، یک داروخانه، دو تا آژانس مسکن و یک آژانس هواپیمایی، یک فروشگاه فروش ادوات موسیقی، یک تاکسی سرویس و چهار بانک مختلف، یک خیاطی و یک سوپرمارکت و یک مغازه لوازمالتحریر و در نهایت هم یک باب مغازه عکاسی در طبقه پنجم. شاید بد نباشد بدانید بانکهای مستقر در پاساژ شعبههایی از بانکهای صادرات، سپه، تجارت و ثامنالحجج هستند.
از این همه مغازه و انواع فروشگاه صحبت کردیم اما پیش خودمان بماند که گرانترین طبقه این پاساژ، همانا طبقه سوم است، چراکه اجناس گرانقیمتی در این طبقه قرار گرفتهاند و همانطور که قبلا اشاره کردم این طبقه کاملا به فروش طلا و جواهر و ساعت اختصاص دارد؛ طلاهایی بسیار شیک و جواهراتی بسیار چشمنواز. ساعتها هم که معمولا از برندها و نامهای معروف و صاحب سبک انتخاب شدهاند. بنابراین هرچقدر هم که مشکلپسند باشید، بعید میدانم از این طبقه دست خالی پایتان را به دیگر طبقات بگذارید. مگر اینکه مثل من فقط رهگذری در این طبقه باشید و قصد خرید نداشته باشید و صرفا بخواهید تماشا کنید و نمونههای بسیار زیبایی از انواع جواهرات را از دید خود بگذرانید.
***
مغازهدارها چقدر پول میدهند؟
بعد از اینکه در قسمتهای مختلف پاساژ گشتیزدید شاید برایتان جالب باشد و کنجکاو شده باشید که بدانید هزینه اجاره مغازههای این مرکز خرید چه اندازه است. موردی که مدیریت پاساژ سعی میکند تا جایی که میتواند در مسائل مربوط به آن دخالتی نکند و همه چیز را بسپارد به مالکان مغازهها. من برای اینکه از قیمتها سر در آورم، کمی با مغازهدارها گپ زدم که البته همگی از قیمت بالای ملک در این مرکز خرید مینالیدند و به آن اعتراض داشتند، چراکه معتقد بودند در حال حاضر وضعیت بازار شبیه سابق نیست و رونق گذشته را ندارد و این اجارهها، نرخهای بالایی هستند و تامین این هزینهها برای آنها سخت است. طبق پرسوجویی که داشتم میانگین قیمت اجاره مغازه در این مرکز با توجه به متراژ و اینکه در کدام طبقه واقع شده است، متفاوت است.
مغازهها در این مرکز خرید متراژی بین 20 تا 90 متر دارند و مقدار پیش پرداخت سالانه برای هر مغازه با متراژ میانگین 30متر، بین 80 تا 100میلیون تومان است، البته اجاره آن هم با توجه به اینکه در کدام طبقه واقع شده است، مبلغی بین 8.5 تا 20میلیون تومان در ماه است. تقسیمبندی قیمت رهن و اجارهها هم بدین صورت است که طبقات بالایی ارزانتر هستند و هر چقدر به طبقات پایینتر نزدیکتر شویم، با ارقام بیشتری روبهرو میشویم. به طور مثال اجارههای طبقه اول نسبت به طبقه دوم حدود 15 تا 20 درصد گرانتر هستند که البته این مسئله آنچنان مورد عجیب و غریبی هم نیست. شاید دلیل مهم این مسئله، این است که ازدحام جمعیت و حضور مشتری در طبقات پایینتر خیلی بیشتر از طبقات بالایی است، طوری که این موضوع کاملا به چشم میآید و دیده میشود. حالا که از قیمتها گفتیم، بهتر است استندهای موجود در طبقات را نیز از قلم نیندازیم. این استندها اجارهای حدود 3 میلیون تومان در ماه دارند و اتفاقا از لحاظ جذب مشتری نیز بازار گرمی دارند و طی گشت وگذار در پاساژ به راحتی میبینیم که این استندها هم مشتریهای خود را دارند و به قول معروف چرخشان به خوبی میچرخد.
***
ویژگیهای دیدنی میلاد نور
همان ابتدا اشاره کردم که یکی از مشخصههای مهم و بارز مرکز خرید میلاد نور، حضور برندهای مختلف و نامآشنای جهانی در آن است؛ برندهایی همچون آدیداس، ریبوک، پوما، اکو، آل استار، نایک، تاچ، پیر کاردین، دلسی و دیسی. البته نه فقط برندهای خارجی که نامهای آشنای ایرانی در حوزه کالاهای مصرفی نیز در این مرکز خرید دیده میشوند. این گوناگونی نامها و بهرهوری از برندهایی که امتحان خود را پس دادهاند یکی از مولفههای مهم و دلایل جذب مشتری برای میلاد نور است تا مشتریان بتوانند با خیال راحتتری دست به انتخاب و خرید بزنند. اما اگر بخواهیم به یک ویژگی دیگر این مرکز اشاره کنیم باید از رستوران و کافیشاپهای آن بگوییم؛ شش فستفود و یک مرکز تهیه غذا در طبقه همکف و رستوران تماشا در طبقه ششم. دو کافیشاپ در طبقات همکف و ششم نیز از جاهایی هستند که برای رفع خستگی مناسب به نظر میرسند.
در مورد رستوران تماشا باید به شما بگویم که خود دستاندرکاران این رستوران، آن را پاتوق هنرمندان میدانند، رستورانی بزرگ و شیک با مبلمانی خاص که وقتی از آسانسور طبقه ششم بیرون میآیید، آن را میبینید. شخصی در ورودی آن به شما خوشامد میگوید و منو را در اختیارتان قرار میدهد. منوی این رستوران شامل غذاهای هندی، مکزیکی، فرنگی، ایتالیایی، آسیایی و البته دریایی میشود. شما میتوانید یا از منوی آن دست به انتخاب بزنید یا گزینه بوفه را انتخاب کنید. کلاس قیمت این رستوران که انواع غذاها را ارائه میدهد، تقریبا بالا محسوب میشود. اگر خیلی گرسنه نبودید به شما پیشنهاد میکنم بعد از گشتوگذار در فروشگاه بزرگ خانه و آشپزخانه که در همین طبقه ششم واقع شده است به کافه کرم که روبهروی رستوران تماشا قرار دارد، سری بزنید و از خود با قهوهای گرم یا نوشیدنی خنک و مناسب این فصل سال پذیرایی کنید.
چه کسانی از میلاد نور خرید میکنند؟
در گذشته بهنظر میرسید سطحوطبقه اجتماعی خریداران این مرکز از طبقه متوسط رو به بالا باشد. حضور انواع برندها، قرار گرفتن این مرکز در قسمت مرفه غربی شهر، مغازههای لوکس و اجناس بسیار باکیفیت بر این ظنوگمان صحه بیشتری میگذاشت. به گفته مغازهداران این پاساژ، در گذشته بسیاری از اجناسی که در میلاد نور به فروش میرسید از خارج کشور وارد میشد و سعی بر این بود که از سطح کیفی بسیار بالایی برخوردار باشند اما در حال حاضر و طی چند سال اخیر و تحتتاثیر وضعیت اقتصادی کل کشور تا حدودی سیاستهای این بازار نیز دستخوش تغییر شده است. به طوری که حدود نیمی از اجناسی که هماکنون در این مرکز خرید عرضه میشود، تولید داخل هستند. البته این امر به معنای پایین آمدن کلی کیفیت نیست، بلکه موجب شده است قیمت اجناس ارائه شده پایین بیاید و به دنبال آن اقشار بیشتری از جامعه جذب این پاساژ شوند.