ایجاد خلاقیت و بازطراحی هنرهای سنتی در حوزه صنایع دستی در استان گیلان نتایج مثبتی را در پی داشته است. در همین زمینه سلمان شاه محمدی، معاون صنایع دستی این استان به «فرصت امروز» می گوید: از سال گذشته ایجاد خلاقیت و نوآوری در صنایع دستی استان را آغاز کرده ایم و در زمینه هایی چون حصیربافی، مرواربافی، چادرشب بافی و گلیم بافی اقداماتی صورت داده ایم.
مثلاً در مورد چادرشب بافی با واردکردن بخش هایی از این هنر سنتی به تولید و طراحی البسه امروزی مانند مانتو و شلوار، ادغام آن با چرم و. . . توانسته ایم کاربری های نوینی از این طرح به بازار عرضه کنیم که با استقبال خریداران نیز مواجه شده است.
وی همچنین اشاره می کند: از دیگر نوآوری ها می توان به حوزه حصیربازی اشاره کرد که پیش از این تنها به صورت زنبیل و. . . به بازار عرضه می شد که خریداران رغبت چندان به آن نشان نمی دادند. اما امروزه با استفاده از این هنر سبد میوه، سبد نان و. . . تولید می شود و خریداران زیادی هم به دست آورده است.حتی بعضی از این هنرها را با هم تلفیق کرده و آثار جدیدی تولید می کنیم که چون رویکردی جدید است، به طرزی ملموس فروش را هم افزایش می دهد.
شاه محمدی همچنین اضافه می کند: استفاده جدیدی که از گلیم کرده ایم به عنوان روکش صندلی اتومبیل بوده است که هنرمندی صاحب این ایده جدید، در همین ابتدای کار بیش از هزار جفت سفارش دریافت کرده است. برای افزایش ایده پردازی در حوزه صنایع دستی و ایجاد طرح های جدید کلاس های آموزشی و دوره های کاربردی برگزار می کنیم. در این کلاس ها از هنرمندان مرواربافی برای حصیربافی و بالعکس استفاده می کنیم تا ایده های تلفیقی شکل بگیرد و کالایی جدید به بازار عرضه شود.
تلفیق گردشگری با صنایع دستی
وی در ادامه می افزاید: استفاده از چنین رویکردهایی موجب شده که طی یکی دو سال اخیر تغییرات عمده ای در زمینه فروش صنایع دستی در استان ایجاد شود و به طور کلی مشکل فروش این محصولات در استان بسیار کمرنگ شود. تولید هم رونق گرفته و حتی در نمایشگاه ها و بازارچه ها محصول برای عرضه کم داریم چون خریداران زیادی دارند.
این مقام مسئول همچنین به حضور سالانه بیش از 30میلیون گردشگر در استان گیلان اشاره می کند و می گوید: حضور این حجم از گردشگران بازار بزرگی ایجاد می کند و ما سعی کرده ایم با ایجاد چهار بازارچه دائمی فروش صنایع دستی، تبدیل چهار روستا به دهکده صنایع دستی و ایجاد کارگاه هایی به سبک معماری سنتی منطقه، از ظرفیت حضور گردشگران به نفع تولیدکنندگان صنایع دستی استان استفاده کنیم.
وی همچنین اضافه می کند: در همین زمینه دو بازارچه دائمی نیز در زمینه فروش صنایع در دست ساخت است و در حال ایجاد مکان هایی هستیم که براساس معماری گیلان بنا شده اند. در این مکان ها طبقه پایین به عنوان فروشگاه صنایع دستی و طبقه فوقانی به عنوان اقامتگاه گردشگران استفاده خواهد شد. در این صورت گردشگری و صنایع دستی به همزیستی مسالمت آمیزی و پرسودی دست می یابند.
همچنین طرحی برای روستای اصتلجان رودبار داریم که تحت عنوان روستای بدون بیکار شناخته می شود و این امر از پیامدهای بالندگی صنایع دستی در این منطقه است؛ طرحی که به رونق گردشگری و فروش صنایع دستی کمک زیادی می کند. چون وقتی روستایی به عنوان دهکده صنایع دستی معرفی می شود، نوعی تمرکزگرایی بر آن انجام می شود و همین امر گرایش گردشگران را به این مناطق به همراه دارد که افزایش فروش تولیدات دستی مهم ترین نتیجه آن است.
شاه محمدی در ادامه توضیح پیشرفت هایی که در حوزه صنایع دستی گیلان ایجاد شده، می افزاید: در ماه گذشته یک کانتینر صنایع دستی از حوزه سفال به اروپا صادر کرده ایم و تا پایان مردادماه نیز دو کانتینر دیگر صادر می کنیم. برآورد کلی ما تا پایان سال نیز بر این است که بتوانیم صادرات در این حوزه را به هفته ای یک کانتینر برسانیم.
شاه محمدی در مورد ارزش ریالی ارزآوری این صادرات نیز به «فرصت امروز» می گوید: هر کانتینر بیش از 15هزار یورو ارزش مالی دارد که در صورت تداوم صادرات این میزان از ارزآوری رو به رشد خواهد بود.