یک فعال گردشگری در استان هرمزگان بر این باور است که برای کارآفرینی باید به نیازهای واقعی جامعه نگاه و به آمایشهای سرزمینی توجه کرد، رشد جامعه را به شکل یکنواخت پیش برد تا توسعه تکبعدی نشده و بسیاری از زمینهها به عقبماندگی دچار نشوند.
«مهدی شیرخانی» فعال گردشگری و دبیر اجرایی نخستین کارسوق کارآفرینی در اکوتوریسم در گفتوگو با ایسنا، با تاکید بر جنبههای واقعی طبیعتگردی و بومگردی تصریح کرد: سفر مسئولانه به طبیعت که نتیجه آن حفظ محیطزیست و حیاتوحش، احترام به طبیعت، آموزش و آگاه کردن نفرات و در عین حال لذت بردن از سفر است باید در اکوتوریسم محقق شود.
وی خاطرنشان کرد: در برخی نقاط استان هرمزگان مثل قشم نهادهایی همچون SGP (برنامههای کوچک تسهیلات سازمان) و GEF(بخش زیستمحیطی سازمان ملل) وجود دارند، اما به نسبت کل استان و جزیره قشم هیچگونه فعالیتی نداشتند.
شیرخانی خاطرنشان کرد: حفاظت را باید خود مردم انجام دهند. توانمند کردن جامعه محلی و واگذار کردن آن به جامعه با آموزش و ظرفیتسازی امکانپذیر بوده و مشارکت حفاظتی و حفاظت مشارکتی در این امر نیاز است. این فعال گردشگری با اشاره به برگزاری نخستین کارسوق کارآفرینی در اکوتوریسم گفت: از آنجا که دیگر نمیتوانیم منتظر سازمانهای دولتی باشیم تا به تعهداتشان عمل کنند و برای مردم کار ایجاد کنند، بهتر است خودمان وارد عمل شویم و در راستای توسعه پایدار گام برداریم.
وی همچنین خاطرنشان کرد: سرمایهگذاران صنعت گردشگری تعاریف نادرستی از آن دارند و ذهنشان در سرمایهگذاری فقط به سوی ساختوساز بناها و هتلها میرود، این درحالی است که ما در هرمزگان هنوز هیچ اکوکمپ ساحلی نداریم و اصلا به قابلیتهای سرزمینمان توجه نمیکنیم.