تبلیعات برند باید بعد از اینکه محصول از نظر کیفی به بهره برداری رسید صورت گیرد
برند، مجموعهای از قضاوتها، نگرشها، خاطرات، علایق و تجربهها از یک محصول یا خدمات است. هر برندی برگرفته از داستانی است و مردم نسبت به آن واکنش نشان میدهند. برای ساخت یک برند ابتدا باید برخی از عملیات درونی و بیرونی آن شکل گیرد. قدم اول تولید محصول و تست آن توسط کارمندان آن شرکت است. هیچ کالا و خدماتی تولید و ارائه نمیشود مگر اینکه تبلیغات گسترده بازاری در مورد آن شکل گیرد. البته قبل از تبلیغات باید محصول از لحاظ کیفی قابل بهرهبرداری باشد.
این عبارات بخشی از سخنان دکتر محمد بلوریان تهرانی در کارگاه «فرآیند برندسازی» در نهمین کنفرانس بینالمللی برند است.
مقاله پیشنهادی: تبلیغات برند چیست و چرا کسب و کارها به آن نیاز دارند؟
دکتر بلوریان تهرانی با توجه به اهمیت تبلیغات در برندسازی به تاثیرگذاری آن بر فروش محصولات اشاره و تصریح کرد: طبیعتا در اوایل کار هزینههای تبلیغاتی بسیار بالاست و هر کارآفرینی که بتواند منابع خود را هدفمند کند، زودتر به نقطه سوددهی میرسد. برای تبدیل شدن به یک برند سرعت اهمیت ویژهای دارد. نخستین روش تبلیغات از نوع آگاهیرسانی و روابط عمومی و دومین کار جلوه دادن برتریها نسبت به سایر شرکتهاست، تبلیغات وقتی مشکل من را حل میکند که من مشکل تبلیغاتی داشته باشم، اگر تبلیغات نداشته باشید، تولید، بستهبندی، قیمتگذاری و فروش هم ندارید.
فرآیند شبیهسازی مراحل خلق برند
این فرآیند از بخش علنی یا بیرونی (آغاز ارتباطات بازاریابی آیامسی، مدیریت برند و ارزیابی عملکرد) و بخش غیرعلنی یا درونی (ارتباط با مشتری، تحقیقات، توسعه استراتژیهای ایتیپی و آیامسی، توسعه طراحی و اعتبارسنجی، آزمون و اعتبارسنجی و توسعه عناصر بصری و کلامی) تشکیل میشود.
گام به گام با فرآیند برند
مراحل خلق برند به شرح زیر است:
1- تحقیقات همهجانبه در مورد بازار، مشتریان و رقبا 2- طراحی و اجرای استیپی (بخش بندی، هدفگذاری و جایگاهیابی) 3- اتخاذ رویکرد ایامسی (ارتباطات پیوسته بازاریابی) 4- توسعه استراتژی برند 5- توسعه و ارتباطات برند 6- برنامه اجرایی درونسازمانی 7- برنامه اجرایی برونسازمانی 8- تعریف مجدد برند.
محمد بلوریان تهرانی با اشاره به روند شکلگیری ایده تبیین کرد: از زمانی که یک ایده از ذهن یک کارآفرین عبور میکند، فاز تحقیقات شروع میشود. در تحقیقات به چهار بانک اطلاعاتی نیاز دارید: شناسایی رقبا، شناسایی مشتریان، عوامل پخش، قوانین و شرایط محیطی.
آغاز ارتباط با مشتری درونی
در این مرحله با برگزاری کارگاههای ویژه مدیران ارشد و میانی و جلسات توفان فکری، تعریف افراد از برند خودشان، مخاطبان هدف و وضعیت رقبا شناسایی میشود.
آغاز ارتباط با مشتری بیرونی
در این مرحله، طی یک برنامه پیمایش و با تشکیل جلسات گروه کانونی، از مشتریان بالقوه و بالفعل در مورد برند موردنظر پرسش میشود.
انجام تحقیقات
برای انجام تحقیقات باید موارد زیر را مورد توجه قرار داد: 1- آزمون اثربخشی یا موفقیت برند درحالحاضر 2- شناسایی مشتریان و تهیه بانک اطلاعاتی 3- شناسایی رقبا و تهیه بانک اطلاعاتی 4- تحلیل بازار رقابتی (لیدر، چالشگرها، پیروان و نیشترها) 5- استخراج بینش و ادراک سازمانی 6- استخراج بینش و ادراک گروه هدف 7- شناسایی فرصتها و تهدیدها (اس دبلیو او تی) 8- آزمون کانسپت (ارزیابی انتظار مشتری، شعارها و پیامها) 9- ارزیابی برند از نظر میزان آگاهی ذینفعان، وفاداری آنها، کیفیت درک شده، ارزش ویژه برند و...
تهرانی در پایان یادآور شد: برند یک عمر طول میکشد که طراحی شود، اما یکشبه خراب میشود. باید کاری کرد که به خاطر کیفیت و تمایز محصول از شرکت شما خرید کنند آن زمان است که تبدیل میشوید به یک برند مطرح. برند به کمک تبلیغات ساخته نمیشود، بلکه تبلیغات برند ساخته شده را حمایت میکند.