روز یکشنبه 17 آبان در دومین روز از برگزاری نمایشگاه بینالمللی مطبوعات، روزنامه فرصت امروز میزبان هفت نفر از فعالان عرصه تبلیغات بود. در این میزگرد هومن یگانی مدیر آژانس 361، دکتر علیرضا صفاری مدیر ارشد کلینیک برند و معاون استراتژی آژانس تبلیغاتی بادکوبه، امیر خاکیپور کارگردان خلاقیت آژانس تبلیغاتی کانون ایران نوین، پژمان فخاریان کارگردان آگهیهای تلویزیونی و فعال عرصه تبلیغات، حسنعلی ضاد مدیر اکانت آژانس تبلیغاتی کرگدن، علی منفرد مدیرعامل شرکت تبلیغاتی کادوسیه، و ماکان مهرپویا مدیر خلاقیت و کارگردان آگهیهای تلویزیونی حضور داشتند. موضوع مورد بحث در این میزگرد چالشهای پیشروی صنعت تبلیغات و رویکردهای صحیح و منصفانه نقد تبلیغاتی در مطبوعات بود.
در این میزگرد مباحث مختلفی پیرامون موضوع اصلی مورد ارزیابی و کنکاش قرار گرفت. مباحثی مانند اینکه نقد کمپینهای تبلیغاتی چه تفاوتهایی با نقد عرصههای دیگر هنری و تجاری دارد و در این باره چه فاکتورها و ملاکهایی برای ارزیابی و نقد منصفانه باید در نظر گرفته شود. در همین راستا کارشناسان جشنواره کن را بهعنوان نمونه انتخاب کرده و به بررسی نقدهای منتشر شده درباره جوایز تبلیغاتی این جشنواره پرداختند و به این موضوع اشاره داشتند که بارها پیش آمده اثری در این جشنواره تحسین شده، ولی مورد علاقه مخاطبان نبوده است.
البته حاضران این میزگرد عنوان داشتند که برعکس این موضوع نیز اتفاق افتاده است یعنی اثری مورد علاقه مخاطبان بوده ولی با نقدهای تندی مواجه شده است. آنها اذعان داشتند که بیشتر نقدهای صورت گرفته با رویکرد زیباییشناختی روی آثار ارسالی به جشنواره انجام شده است و در این باره کارشناسان کمتر به بازخوردهای مختلف دریافتی از مخاطبان توجه داشتهاند.
کارشناسان حاضر در این میزگرد همین موضوع را به بحث نقدهای صورتگرفته در صنعت تبلیغات کشور بسط دادند و همگی اذعان داشتند که نمیتواند نقدی به دور از نگاه و سلیقه کارشناسان انجام بگیرد و خواهناخواه بررسی رویکردهای زیباییشناختی اثر تبلیغاتی بخشی از نقد را شامل خواهد شد. به دلیل نبود آمارهای دقیق ارائه شده از طرف آژانسهای تبلیغاتی و ساختارهای بعضاً نامناسب این آژانسها و البته نبود زیرساختهای موجود در بدنه صنعت تبلیغات، نمیتوان نقدهایی همهجانبه را درباره آثار تبلیغاتی انجام داد.
علاوه بر این موارد، اکثر حاضران این میزگرد وجود نقد را در عرصه تبلیغات مهم و سازنده دانستند و این شیوه عملکرد را مثبت و در جهت رشد فعالان تبلیغات ارزیابی کردند؛ البته به شرط آنکه در این باره پارامتر و خطکشی مشخصی برای ارزیابی دقیق در نظر گرفته شود تا کارشناسان براساس آنها به ارزیابی منصفانهتری بپردازند.