شاید این روزها مهمترین سوالی که ذهن بیشتر سرمایهگذاران را به خود مشغول کرده آن است که در صورت لغو تحریمها کدام صنعت بیشترین عایدی را از این موضوع خواهد داشت. از آنجا که در حال حاضر مهمترین عامل موثر بر روند آتی سهمها جریان مذاکرات هستهای است، به همین دلیل این موضوع وزن بیشتری در انتخاب صنعت مناسب جهت سرمایهگذاری دارد. در پاسخ به این سوال هم جوابهای متعددی از قبیل صنعت خودرو و بانکی عنوان میشود ولی نکتهای که همگی صاحب نظران و کارشناسان اقتصادی بر آن تاکید دارند آن است که حتی در صورت رفع تحریمها، آثار ناشی از آن حداقل امسال در صورتهای مالی نمایان نخواهد شد و واکنش به این اخبار در صنایع خودرو و بانکی به زمان نیاز دارد.
نکته قابل توجه آنکه زودترین و بیشترین اثر لغو تحریمها روی صنعت حملونقل کشور خواهد بود. زمان بر بودن پروسه تولید خودرو، وجود رقبای متعدد و مشکلات ساختاری بانکها و همچنین بیمههای کشور باعث شده تا میزان اثرپذیری آنها برخلاف صنعت حملونقل زمانبر و گاهی کم باشد. در میان شرکتهای حملونقلی نیز، شرکت تایدواتر بهعنوان شرکتی با پتانسیلهای بالای سودآوری مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. (جدول 1، 2، 3 و 4)
نگاهی بر نخستین پیشبینی درآمد هر سهم سال مالی 94
* درآمدهای عملیاتی پیشبینی شده در سال مالی 1394 نسبت به سال مالی قبل 24درصد کاهش یافته، که این امر به دلیل کاهش حجم عملیات و عدم شناسایی درآمد قراردادهای اجاره ناشی از سایتهای پردیس متحد و عملیات متفرقه بندر امام (عدم انعقاد قرارداد) و نحوه قرارداد منعقده اجاره پایانه کانتینری شماره یک منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی (27/10/93) است. براساس مفاد این قرارداد هزینههای عملیاتی ناشی از واگذاری تجهیزات و ماشینآلات ناحیه هرمزگان از تعهد این شرکت خارج شده که بالطبع باتوجه به انتقال هزینههای عملیاتی این ناحیه درآمدهای عملیاتی شناسایی شده در قرارداد مذکور، کاهش یافته است. همچنین با عنایت به عدم شناسایی درآمدهای مرتبط با عملیات متفرقه بندر امام و سایتهای پردیس متحد هزینههای قابل اجتناب این قراردادها برای سال مالی 1394 درسرفصل بهای تمام شده لحاظ نشده است. این امر در نهایت منجر به این شد که سود ناخالص نسبت به سال قبل افزایش یابد.
* درآمد حاصل از اجاره مرتبط با درآمد حاصل از شناورهای نگین تاید یک و دو و اروند تاید 1000 و بارنج 15000 تنی و لایروب پیروز و سایر تجهیزات و ماشینآلات پس از کسر هزینههای عملیاتی است. این اجاره مربوط به شرکت بتا است که اپراتور پایانه یک شهید رجایی است.
* کاهش عمده هزینههای مالی مرتبط با تسویه تسهیلات مالی دریافتی است.
* کاهش درآمدهای سرمایهگذاری مرتبط با کاهش سود تقسیمی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار معادل 26درصد و سود تقسیمی شرکتهای فرعی و وابسته معادل 29درصد و سود سپرده بانکی به علت کاهش درآمدهای عملیاتی و مدت ماندگاری وجوه (رسوب) معادل 59درصد و افزایش کاهش ارزش انباشته سرمایهگذاری در سهام است.
این مقدار معادل 137478میلیون ریال است که به 210 ریال به ازای هر سهم است.
* کاهش عمده درآمدهای متفرقه مرتبط با تبدیل قراردادهای اجاره به رهن کامل است (شرکتهای زیرمجموعه)، بدین لحاظ برای سال مالی 94 درآمد اجاره ساختمانها و انعقاد قرارداد اجاره برخی املاک در تهران برای سال مالی 1394 در نظر گرفته نشده است.
39درصد از سود شرکت در پیشبینی سال 94 ناشی از درآمد سرمایهگذاریهاست. (نمودار 1 و 2)
نکات مهم
* شرکت با تمرکز بر کنترل هزینههای سالانه خود، سعی در افزایش حاشیه سود خود داشته است.
* از سال اعمال تحریمهای مستقیم بر شرکت، میزان سود عملیاتی آن کاهش یافته است که شرکت با مدیریت صحیح سعی در احیای آن دارد. (جدول 5)
نکات مهم
* براساس تعهد سازمان و برمبنای بهرهبرداری از ظرفیتهای جدید بندر شهید رجایی، مقدار TEU بندر شهید رجایی تا 8 میلیون پیشبینی شده است.
اهداف و برنامههای کوتاهمدت
* خرید محوطه اختصاصی جهت فعالیتهای تخلیه، بارگیری و انبارداری پنبه در بندر شهید رجایی
* احداث دو باب انبار به مساحت 13500 مترمربع در سایت 10 هکتاری بندر امام (ره)
* بهرهبرداری موقت از زمین 15 هکتاری بندر امام(ره) جهت پارکینگ تانکرهای سوختی
* احداث انبار مسقف به مساحت 10 هزار مترمربع در بندر امیر آباد و تکمیل و نوسازی و بهسازی تجهیزات بندری
* خرید اراضی پشتیبانی در بنادر انزلی؛ امیر آباد و شهید رجایی
برنامههای بلندمدت
* احداث سیلوهای 150هزارتنی در بندر امام (ره)
* احداث سیلوی غلات 150هزارتنی در بندر شهید رجایی
* احداث ترمینال موادمعدنی در بندر شهید رجایی
* احداث سیلوی 50 هزار تنی در بندر امیر آباد
* احداث ترمینال موادمعدنی در بندر امام (ره)
* احداث سایت انرژی در زمین 15 هکتاری بندر امام
* مشارکت سرمایهگذاران و فعالان صنعت نفت و گاز و پتروشیمی
برنامه افزایش سرمایه
برنامه افزایش سرمایه تا سقف 1500 میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران، سود انباشته و آورده نقدی قابل تامین است.
نکات قابل توجه
* عملیات کانتینری در بندر شهید رجایی در دو ترمینال انجام میشود. اپراتور ترمینال یک با سقف 5/1 میلیونTEU، شرکت بتا و اپراتور ترمینال 2 با سقف 8/1 میلیون TEU شرکت بندری سینا میباشد. لازم به ذکر است که کیفیت و سودآوری ترمینال 2 بهمراتب بهتر از ترمینال یک است (با توجه به قراردادهای ترمینال 2 و عمق آب سکوهای پهلوگیری که بیشتر از ترمینال یک است).
* ترمینال 3 شهیدرجایی که در دست احداث است تا سقف 7/2 میلیون TEU میتواند عملیات کانتینری داشته باشد. نکته قابل توجه آنکه این ترمینال با آخرین تکنولوژیهای روز دنیا در دست احداث است که قابلیت پهلوگیری آخرین نسل از کشتیهای غول پیکر و روز دنیا را خواهد داشت.
* قرارداد شرکت بندری سینا تا پایان سال 93 است و برای سال 94 مجددا باید مناقصه برگزار شود. طبق گفته مدیران سازمان بنادر، قرار بود که مناقصه مذکور، در اردیبهشت ماه سالجاری برگزار شود (تاریخ مصاحبه 11 بهمن 1393) ولی با مصاحبه روز 2 خرداد 1394، این مناقصه به آخر شهریورماه امسال موکول شد. نکته قابل توجه آنکه با این تعویق، تاید واتر میتواند در صورت توافق هستهای و گشایش سیاسی در تیر ماه سالجاری در مناقصه مزبور شرکت نماید که درصورت موفقیت تاثیر قابل ملاحظهای بر سود آن خواهد داشت.
* تحریم شرکت تایدواتر توسط خزانهداری آمریکا انجام شده که از لحاظ قوانین ایالات متحده، رییسجمهور میتواند تحریم را بدون اجازه کنگره تعلیق یا لغو کند.
تحلیل نهایی شرکت با مفروضات فوق:
نکات مهم:
* سود تحلیلی فوق با فرض TEU3/.1 به دست آمده است.
* با رفع کامل تحریمها، تایدواتر برای سالهای 95 به میزان TEU6 و برای سال 96 تا سقف TEU8 میتواند فعالیت خود را گسترش دهد که نشان از آینده روشن این شرکت و در کل آینده روشن صنعت حملونقلی دارد.
* با در نظر گرفتن P/E میانگین گروه حملونقل و میزان سود تحلیلی 94، رسیدن به قیمت 1200 تومان دور از دسترس نیست.
* افزایش سایر درآمدها بهواسطه فروش مغازه تایدواتر واقع در خیابان فلسطین جنوبی و راهاندازی جرثقیل زنبوگن آلمانی در بندر امیر آباد است.
* سناریوی عدم رفع تحریمها و تحریم مجدد بندر شهید رجایی باعث افت شدید ترانزیت کالا خواهد شد.
* یکی از مزایای قابلتوجه تایدواتر در مقایسه با هم گروهیهای خود، علاوه بر تنوع در عملیات کانتینری در شمال و جنوب ایران اسلامی، در داشتن انباریهای اختصاصی غلات است.