رئیس اتاق اصناف ایران گفت: مهمترین ضعف صنعت پوشاک نبود نظام طراحی است. این در حالی است که در غیاب طراحان قوی، شبکههای ماهوارهای به خوبی کار و پوشاکی خارج از عرف ایرانی و اسلامی را به مصرفکنندگان ما تحمیل کردهاند. علی فاضلی با اشاره به مشکلات صنف پوشاک گفت: در دو سال اخیر رویکرد دولت نسبت به بحث صنفها از جمله صنف پوشاک تغییر کرده است، زیرا دولت به دنبال برونسپاری کارها از بدنه دولت به سمت تشکلها و نهادهای خصوصی است. وزارت ارشاد موفق شده این کار را در کمترین زمان انجام دهد.
فاضلی افزود: صنف پوشاک در کشور ما با مشکلات زیادی دست به گریبان است. از جمله ما نظام طراحی در زمینه پوشاک نداریم، یا بحث برندینگ که به آن پرداخته نشده است. این در حالیاست که شبکههای ماهوارهای در غیاب توجه ما، به خوبی در این زمینه کار کردهاند، ولی ما بهطور جدی در این عرصه کاری نکردهایم. وی ادامه داد: بخش عمده پوشاکی که در کشور به فروش میرسد از طریق مبادی غیرقانونی وارد کشور شده است که همین امر باعث شده تا پوشاکی که فروخته میشود چندان با فرهنگ ایرانی- اسلامی سازگار نباشد، زیرا نظام طراحی در کشور ما هیچ نقشی در صنعت پوشاک ندارد.
فاضلی در ادامه گفت: سهم ما در تجارت جهانی صنعت نساجی که حدود ۱۳۰۰ میلیارد دلار است بسیار ناچیز است، این در حالیاست که کشورهای چین، ترکیه و هند بهصورت جدی در این عرصه کار کردهاند و بیشترین سرمایهگذاری را در آسیا به خود اختصاص دادهاند. رئیس اتاق اصناف به ۱۳۰۰ میلیارد دلار تجارت صنعت نساجی در دنیا اشاره کرد و گفت: سهم ما از این مقدار فقط ۶۴ میلیون دلار است که کمتر از دو صدم درصد میشود. فاضلی افزود: بخش اصناف تا امروز در تدوین سیاستها نقشی نداشته است و البته در دو سال اخیر با رویکرد دولت مبنی بر برونسپاری، وزارت ارشاد موفق شده است این برون سپاری را در کمترین زمان انجام دهد.
رئیس اتاق اصناف درخصوص صنعت پوشاک به ذائقه مخاطب اشاره کرد و گفت: بخش اعظم لباسهای موجود در بازار از راههای غیرقانونی وارد بازار مصرف میشود که باید این بخش را جدا کرد. وی افزود: ما در جهت کارهای زیربنایی در صنعت نساجی قدم برنداشتهایم که البته الان با رویکرد جدی، امسال برای نخستین بار بخش اعظمی از بودجه اصناف به موضوع فرهنگ اختصاص داده شد، درحالیکه در گذشته دولت از این مجموعه در سیاستگذاریها استفاده نمیکرد. فاضلی ادامه داد: تاکنون دو موضوع را در این حوزه تعریف نکردهایم که یکی از آنها تعریف رابطه منطقی و مؤثر بین صنایع بزرگ و صنوف است و دوم ارتباط منطقی و کارآمد بین حوزه تأمین کنندگان و توزیع است که نخستین هدف کارگروه این است که این حلقهها را به هم وصل کند.
فاضلی تصریح کرد: در قالب تفاهمنامه قرار نیست ما فقط برگزارکننده نمایشگاه باشیم، بلکه اتاق اصناف ایران عضو کارگروه مد و لباس شده و کمیسیون اصناف و صنف هم به اتاق اصناف سپرده شده است. ضمن اینکه تاکنون فقط حوزه پوشاک در برگزاری جشنواره نقش داشت، اما اکنون حداقل۲۳ اتحادیه که در حوزه مد و لباس تأثیر و نقش دارند، در جشنواره حضور خواهند داشت. وی به برخی مشکلات در زمینه صنعت نساجی و همچنین موضوع تولید وتوزیع از جمله دستفروشان و ورود کالای قاچاق اشاره کرد وگفت: تاکنون عزم و ارادهای برای ساماندهی این موارد وجود نداشته، با این حال در رویکرد جدید اراده بر این است که مجموعه دولت با بخشخصوصی همکاریهای لازم را انجام دهد و با قاچاق مبارزه کند.
فاضلی همچنین گفت: نرخ تعرفههای تبلیغات تولیدات داخلی در تلویزیون بسیار بالاست و ما از این بابت از رسانه ملی کمک میخواهیم. وی افزود: یکی از کارهایی که به آن خواهیم پرداخت ساماندهی دو بخشی است که تاکنون مورد حمایت نبوده است.