پرسش: مدیری هستم که با وجود بهره مندی از تجربه و دانش در حوزه کاری ام، به خاطر ویژگی های شخصیتی ام، کارمندان از من حرف شنوی ندارند، چطور می توانم این معضل را حل کنم؟
پاسخ کارشناس: توصیه نخست ما مطالعه چند کتاب یا تعدادی مقاله درباره نحوه رفتار با کارمندان است. ارتباط با زیردستان بسیار حساس و پیچیده است و گذشته از ویژگی های شخصیتی هر فرد چه مدیر و چه کارمند، از قوانین خاصی هم تبعیت می کند که دانستن آنها می تواند مفید باشد. بنابراین سعی کنید ابتدا این اصول را فراگیرید.
اما همان طور که گفته شد انسان ها بسیار پیچیده اند و هر فرد ویژگی های منحصر به فردی دارد، توصیه می کنیم کارمندان خود را به طور دقیق بشناسید. توجه به رفتارهای آنها، عادات شان و علاقه مندی هایشان بسیار مهم است. آنها را زیر نظر بگیرید و سعی کنید به صورت غیرمستقیم درباره آنها از همکارانشان بپرسید. اگر تعداد کارمندان شما زیاد است نتایج تحقیقات خود را یادداشت کنید. دانستن نقاط قوت و ضعف کارمندان و ویژگی های اخلاقی شان می تواند شما را در موقعیت های مختلف که با آنها برخورد دارید یاری کند.
گفتن یک جمله در یک موقعیت مناسب به یک فرد مشخص می تواند بسیار تأثیرگذار باشد. جایی باید دوستی کرد و جایی دیگر تحکم. نکته آخر اینکه به ویژگی های شخصیتی خودتان اشاره کردید. بررسی کنید که این ویژگی ها چیست که اجازه نمی دهد شما درست مدیریت کنید. بعضی وقت ها با کمی تعمق راجع به شخصیت مان به نکات جالب توجهی دست می یابیم و متوجه می شویم آنچه را که نقطه ضعف به حساب می آوریم، نقطه قوت ما است. فقط از آن درست استفاده نکرده ایم. از دوستان و همراهان نزدیک و مورد اعتماد خود کمک بگیرید و شخصیت خودتان و رفتارهایتان را به طور دقیق تحلیل و ارزیابی کنید.