رنگهایی مانند قرمز و آبی چه احساسی را در شما به وجود میآورند؟ هیجان؟ اشتیاق؟ آرامش؟ توصیههای بسیاری در رابطه با بهرهگیری از مفاهیم روانشناسی رنگها در بازاریابی وجود دارد، اما این توصیهها حقیقتا تا چه حد درست هستند؟
آیا میتوان از یک رنگ خاص برای تغییر حالات روحی مشتریان، شناساندن برند خود در ذهن آنها یا تغییر عادات خرید آنها بهره برد؟
بهرهگیری از مفاهیم حاکم بر روانشناسی رنگها به منظور انگیزش مشتریان، یکی از جذابترین و بحثآمیزترین حوزهها در بازاریابی محسوب میشود. در حقیقت بحث رنگها و برندسازی، ارتباطی عمیق با یکدیگر دارند؛ چرا که استفاده از رنگها میتواند برای انتقال آنی پیام و ایجاد ذهنیت در مشتریان، مورد استفاده قرار گیرد. برندها، مفاهیم را با استفاده از زبان رنگها و اشکال بیان میکنند. ذهن ما به گونهای برنامهریزی شده که به سرعت در قبال رنگها واکنش نشان میدهد. به عنوان مثال ما با دیدن چراغ قرمز، ماشین خود را متوقف می کنیم و با دیدن چراغ سبز آن را به حرکت درمیآوریم. هنگام مشاهده یک برند، مردم به ترتیب رنگ، اشکال، نمادها، اعداد و در نهایت کلمات را به خاطر میسپرند. در حقیقت رنگها، اجزایی بصری از برندها محسوب میشوند که مردم راحتتر آنها را به یاد میآورند. اغلب برندهای شناخته شده در جهان، وابستگی بسیار زیادی به رنگها دارند و از آنها بهعنوان یکی ازکلیدیترین فاکتورهای اثرگذار بر شکلگیری ذهنیت مشتریان، بهره میبرند. در ادامه به بررسی برخی از بارزترین موارد استفاده از رنگها در برندسازی میپردازیم.
کوکاکولا
چندین دهه است که برند کوکاکولا با رنگ قرمز و سفید خود، در بازار شناخته شده است. در تمامی موارد، از بستهبندی محصول گرفته تا پوسترهای تبلیغاتی نصب شده در خردهفروشیها، از رنگ قرمز استفاده شده است. همین مسئله باعث شده برند کوکاکولا تا این اندازه قدرتمند و شناختهشده باشد. قوطیهای منحصربه فرد کوکاکولا با این شعار وارد بازار شد که بطری کوکاکولا باید بهگونهای باشد تا همه افراد آن را بشناسند و حتی در تاریکی هم بتوانند آن را تشخیص دهند.
رنگ قرمز رنگ عصبانیت و خطر است، اما در عینحال میتواند منجر به انگیزش مشتری شود. از لحاظ علمی ثابت شده است که مشاهده این رنگ منجر به افزایش ضربان قلب و فشار خون شده و به همین دلیل میتواند به سرعت در ذهن مشتری اثری پایدار ایجاد کند.
مک دونالد
امروزه برای بسیاری از افراد همبرگر و فستفود با نام مکدونالد، مترادف است. مک دونالد توانست در سال 1955 نخستین شعبه خود را که ساختمانی قرمز رنگ با کمانهای طلایی بود، تاسیس کند. این شرکت در سال 1961، برند خود را که به شکل قوسهای طلایی بوده و به نوعی سمبل حرف «ام» به شمار میرفت، به ثبت رساند. برخی از کارشناسان معتقدند یکی از مهمترین دلایل جذب کودکان به سمت مکدونالد، ترکیب رنگ زرد و قرمز بهکار رفته در لوگوی این رستوران است.
از آنجایی که رنگ زرد رنگ خورشید است، استفاده از آن در ارتباط با امید و خوشبینی است. رنگ زرد باعث تحریک حس خلاقیت و انرژی شده و به دلیل درخشندگی، تاثیر بسیاری در جلب توجه مشتریان دارد. برندها از رنگ زرد استفاده میکنند تا نشان دهند مفرح و پرانرژی هستند.
نیوآ
قوطیهای فلزی آبیرنگی که لوگوی سفید نیوآ با حروفی درشت روی آن حک شده، توسط شرکتی آلمانی در سال 1911 وارد بازار شد. نام کرم نیوآ ریشه لاتین دارد و به معنای سفید مثل برف است؛ چیزی که در لوگوی سفید و آبی نیوآ نیز در نظر گرفته شده است.
استفاده از رنگ آبی در برندسازی، مفاهیمی از قبیل قابلیت اطمینان، تعهد و امنیت را به مشتری القا میکند. رنگ آبی بهعنوان رایجترین رنگ در بین برندها محسوب میشود، اما باید توجه داشت که استفاده از رنگ آبی منجر به کاهش اشتها میشود. بر این اساس لازم است شرکتهای تولیدکننده مواد غذایی در صورت استفاده از رنگ آبی برای برند خود، آن را با رنگهای دیگری ترکیب کنند. به همین دلیل است که در برندهایی مانند سامسونگ، نوکیا، لنووو و والمارت از رنگ آبی بهعنوان رنگ اصلی استفاده شده اما برند پپسی از این رنگ در ترکیب با دیگر رنگها استفاده کرده است.
یوپیاس
شرکت یوپیاس که در امریکایشمالی قرار دارد، بهعنوان یکی از بزرگترین شرکتهای خصوصی پستی در سراسر جهان شناخته میشود. این شرکت در طراحی لوگوی خود از رنگ قهوهای استفاده کرده که در آن زمان معیاری برای لوکس بودن محسوب میشده است. پس از گذشت چندین دهه از تاسیس شرکت یوپیاس، رنگ قهوهای به جزئی جداناپذیر از برند این شرکت تبدیل شده و حتی به اختصار به جای نام آن مورد استفاده قرار میگیرد، به نحوی که در شعار پیشین این شرکت آمده: «قهوهای» چه کاری میتواند برای شما انجام دهد؟
رنگ قهوهای رنگ خاک بوده و میتواند نشاندهنده سادگی، دوام و ثبات باشد. برخی معتقدند استفاده از رنگ قهوهای میتواند تاثیری منفی بر مشتری داشته باشد چرا که رنگ آلودگی است. شاید به همین دلیل است که تنها برندهای بزرگ معدودی هستند که به رنگ قهوهای شناخته میشوند، اما با طراحی سایه و روشن و همچنین استفاده از آن در کنار رنگهای دیگر میتوان این اثر را تا حدی کمرنگ کرد.