درحالحاضر شرایط متفاوتی بر بازار حاکم شده است. مشکل اصلی صاحبان کسبوکار در این زمان، تولید نیست، بلکه فروش است. تعداد تولیدکنندگان افزایش یافته است، به طوری که در بسیاری از صنوف میزان تولید بیش از میزان مصرف است. در این شرایط است که رقابت اصلی بین واحدهای کسبوکار، برسرفروش محصولات است نه تولید.
واحدهایی که سازمان فروش قدرتمندی در اختیار دارند و سازمانهای فروشی که شبکههای وسیع و کانالهای فروش قدرتمندی برای خود ایجاد کردهاند، تنها برندگان بازار پررقابت امروزی هستند. در همین راستا کتاب مدیریت کانالهای توزیع و فروش با تاکید بر پخش مویرگی (نگرش کاربردی) سعی دارد به چنین سوالاتی پاسخ بدهد: چگونه میتوان سازمان فروش مقتدری ایجاد کرد؟ چگونه میتوان در حالیکه همه سازمانها به اهمیت توانمندسازی واحد فروش خود پی بردهاند، خود را از دیگران متمایز ساخت؟
این کتاب تالیف دکتر محمد حقیقی، رضا نویدینکو و محمود زمانی است که در 5 بخش و 9 فصل به رشته تحریر درآمده است. مولفان در فصلهایی از کتاب به بررسی توزیع و جایگاه آن در بازاریابی، ارزیابی و انتخاب کانال توزیع، سیستم پخش و فروش مویرگی و ضرورت راهاندازی آن، مراحل گامبهگام راهاندازی سیستم پخش و فروش مویرگی، هزینه راهاندازی سیستم پخش و فروش مویرگی، سیستم کدگذاری مشتریان و اعطای شماره اشتراک، انواع بانکهای اطلاعاتی موردنیاز در سیستم پخش و فروش مویرگی و مدیریت حفظ و نگهداری بهینه نیروهای فروش پرداختهاند.
در بخشهایی از این کتاب آمده است: مشکل فروش در سازمانهای امروزی پررنگ و جدی است و به منظور درک مشکل فروش سازمانها کافی است سری به یکی از نمایشگاههای معرفی محصولات بزنید. خواهید دید که اغلب این تولیدکنندگان و واردکنندگان، درصدد یافتن نمایندگان فروش، کارگزاران فروش و بازاریابان یا برنامهریزان فروش هستند. این درحالی است که اغلب این واحدها دارای محصولاتی با کیفیت کاملا قابل قبول و توان تولید و پردازش بالایی هستند. این کتاب با نگرش کاربردی تالیف شده و میتواند راهنمای خوبی در این زمینه برای تمام کسبوکارها باشد. کتاب مدیریت کانالهای توزیع و فروش در 320صفحه به همت انتشارات موسسه کتاب مهربان نشر منتشر شده است.