به کارگیری شیوهها و ابزارهای بازاریابی و مدیریت آن در حوزه سیاست، پدیدهای جدید نیست. امروز بیش از سه دهه از پیوند مدیریت بازاریابی و علوم سیاسی در غرب میگذرد و این وصلت هر ساله محصولی تکامل یافتهتر از قبل را به فعالان این عرصه ارائه میدهد. همزمان در دهههای اخیر در کشورمان به طور پراکنده شاهد به کارگیری و اجرای قسمتهایی جزئی از این دستاورد بودهایم. متاسفانه کمتر نامزد انتخاباتی این امکان را داشته تا از مشاوره و برنامهریزی و اجرای گروهی برخوردار شود که به طور کامل به تمامی اجزای مدیریت بازاریابی نوین سیاسی تسلط داشته باشد.
با توجه به خلأ موجود کتاب مدیریت بازاریابی سیاسی: اصول و کاربردها نوشته جنیفر لیز و مارشمنت ترجمه بهرام خیری و پدرام باقرنژاد نخستین کتاب جامع مقدماتی در حوزه مدیریت بازاریابی سیاسی است.این کتاب شامل مطالعاتی درباره محصول، تدوین استراتژی، بازاریابی داخلی، بازاریابی محلی سیاسی، تقسیمبندی بازار، حمایت از مصرفکننده و. . . است.
این کتاب میکوشد زمینه را برای تحقیقات بیشتر در حوزه بازاریابی سیاسی فراهم کند.در بخشی از این کتاب میخوانیم: پیشینه بازاریابی سیاسی بیشتر بر چگونگی احتمال این مسئله که احزاب یا نامزدها بازارمحور باشند یا از خود رفتاری همسو با بازارمحوری یا بازاریابی محوری نشان دهند استوار است.
بهکارگیری مفهوم بازارمحوری در سیاست در به تصویر کشیدن این واقعیت موفق بوده که بازاریابی سیاسی صرفا درباره فروش نیست،بلکه با ارزیابی رابطه بین محصول سیاسی و مطالبات بازار، بر آنچه که سیاستمداران و دولتها برای فروش آن تلاش میکنند نیز تاکید دارد. این کتاب که در 400 صفحه و قیمت 24 هزار تومان توسط انتشارات بهمن برنا به چاپ رسیده است میکوشد زمینه را برای تحقیقات بیشتر در حوزه بازاریابی سیاسی فراهم کند.