پرسش: صاحب کسبوکاری در حوزه مواد شوینده هستم و یک کسبوکار سنتی را در همدان مدیریت میکنم. با توجه به فضای شدید رقابتی که در بازار وجود دارد، مدیریت سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای شرکت نیست. گفته میشود که یکی از تکنیکهای مدیریتی در مدیریت یک سازمان، برنامهریزی استراتژیک است. با توجه به این موضوع در راستای برنامهریزی استراتژیک چه پیشنهادهایی برای کسبوکار من دارید؟
پاسخ کارشناس: به یاد داشته باشید که برنامهریزی استراتژیک بهعنوان نخستین گام، لازم است اما دیگر کافی نیست، حتی سازمانی که برنامهریزی استراتژیک خوبی هم داشته باید بازهم در برابر این تلاطمها و تغییرات زیر بنایی محیط پیرامونی، دچار ابهام و سردرگمی میشود.
در سازمانهای استراتژیک همه افراد برای کشف و مشاهده فرصتهای استراتژیک که در جهان جدید، کم هم نیستند باید به این نکات توجه کنند.
* همواره مدیران درصددند که مهرههای بعدی شطرنج بازار را پیشبینی کنند.
* همواره شرایط محیط پیرامونی بهدقت آنالیز میشود.
* سازمانهای استراتژیک نهتنها حرکت و پویایی محیط به آنها ضربه نمیزند، بلکه از این تهدیدات استفاده میکنند و تهدیدات را به فرصت تبدیل میکنند.
باید به این نکته توجه کرد که استراتژی یک برنامه نیست، بلکه یک طرز نگرش است که اساس آن بر تشخیص فرصتهای اصلی و محقق ساختن منافع نهفته در آن، قرار میگیرد و شناخت این فرصتها مستلزم این موضوع است که شناخت کامل از فرصتها داشته باشیم یعنی فرصتها صرفا زاییده عوامل محیطی نیست و عوامل داخلی نیز در شکلگیری آنها نقش موثر دارد. قابلیتهای کلیدی، اساس مزیت رقابتی سازمانها در بهرهگیری از فرصتها به شمار میآید. قابلیتهای کلیدی توانمندیهایی است که در موفقیت کسبوکار شما، نقش اساسی داشته و دستیابی به آن به سهولت امکانپذیر نباشد. سازمانهای استراتژیک، هرلحظه خود را براساس شرایط پیرامونی تغییر میدهند و آنچه ثابت است چشمانداز است و روشها و شیوهها، پویا و متغیر است. در سازمانهای استراتژیک همهچیز متغیر است جز موفقیت.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.