حال و روز نشر خوب نیست. نشر امروز دیگر از حمایتهای دولتی و سازمانی برخوردار نیست. نشر امروز از سوی بازار با بیمیلی مواجه است. کتاب نیاز ثانویه و بعضا نیاز دست چندم مردم است. اینها گلایههای ایمان امیری، مدیرمسئول نشر آسو است که بیان میکند به دلیل عدم نظارت بر کتاب، هر ناشری برای خود یک قیمتی میگذارد و کتابسازی نیز بیشتر شده است.
*ارزیابی شما از وضعیت اقتصاد نشر چیست؟
از زمانی که دولت حمایتهای مالی خود را در قالب یارانه به حوزه نشر قطع کرده است، نشر نیز فلج شده و نمیتواند فعالیت کند. از طرفی روی کتاب و قیمتگذاری آن نظارت نمیشود از این رو هر ناشری بهصورت دلخواه روی کتاب قیمتگذاری میکند. این امر موجب شده مردم با مشکل مواجه شوند. نه ناشران میتوانند استفاده کنند و نه مردم میتوانند خرید کنند.
*غیر از بحث عدم حمایت دولتی چه عامل دیگری در وضعیت اقتصاد نشر دخیل است؟
وضعیت نشر بهگونهای شده که کتابسازی بیشتر از گذشته شده است.
*به چه صورت؟
به این صورت که بسیاری ناشران متاسفانه تعدادی کتاب را با هم ادغام میکنند و از دل آن یک کتاب بیرون میآورند و در کوتاهترین زمان، کتاب درست میکنند. کتابی که روی آن کار نشده و بار علمی برای مخاطب ندارد، یک کتاب تکراری است که تنها برای مخاطب تکرار میشود. از این رو مخاطب شوق و ذوقی به خواندن کتاب نخواهد داشت.
از طرفی کتاب نیاز ثانویه مردم است. مردم ابتدا مایحتاج غذایی و پوشاک خود را برطرف میکنند و درصورتیکه چیزی مانده باشد، اقدام به خرید کتاب میکنند. البته برخی نیز از مقدار باقیمانده برای تفریح استفاده میکنند. مشکلات موجب شده که نشر را وادار به سکوت کند.
*تا چه حد خود نشر در این قضیه سهیم است؟ بعضا کتابهایی منتشر میشود که با ذائقه مخاطب همخوانی ندارد.
وضعیت بهگونهای شده که نشر اشتیاقی به کار کردن ندارد. زمانی که مردم به طرف نشر بیایند، بین ناشران رقابت ایجاد میشود و نشر تلاش میکند بهترین کار را چاپ کند. بیمیلی بازار نسبت به کتاب موجب شده که اشتیاقی هم وجود نداشته باشد.