شرکت صنعتی بهشهر در ابتدای سال 94 کار خود را با قیمت 7.650 ریال آغاز کرد و با روندی صعودی طی شش روز کاری تا 8.508 ریال افزایش یافت اما بعد از آن وارد فاز منفی معاملاتی شد و در تاریخ 6 شهریور ماه با روندی به کف سالانه خود تا قیمت 6.484 ریال کاهش یافت. پس از چند ماه نوسان در محدوده قیمتی 6.500 تا 7.500، غبشهر نیز همگام با رشد بازار از نیمه دی ماه روند صعودی خود را آغاز کرده و در 27 بهمن ماه سال 94 به حداکثر قیمت سالانه خود در 10.389 ریال دست یافت.
اما غبشهر از ادامه روند صعودی در سال 94 بازماند و در نهایت در پایان سال 94 با قیمت 8.980 ریال به کار خود پایان داد.بنابراین سهامداران غبشهر توانستند در سال 94 تنها به 17 درصد بازدهی دست یابند اگر چه بازدهی کمی نصیب سهامداران شد اما غبشهر سهمی بسیار کم ریسک برای سهامداران خود بود و در بدترین شرایط بازار سال 94 نیز افت قیمتی ناچیزی را تجربه کرد.
در سال 95 غبشهر با افزایش قیمتی اندک در 10 فروردین ماه با آخرین قیمت 9.043 ریال جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه به منظور تصویب صورتهای مالی بسته شد و 850 ریال سود تقسیمی به سهامداران داده شد، بعد از مجمع سهم با قیمت 8.498 ریال بازگشایی و طی شش روز به 8.755 ریال نخستین سقف قیمتی سال 95 با لحاظ سود تقسیمی دست یافت، اما انتشار صورتهای مالی دوره سه ماهه پایینتر از حد انتظار منتهی به 29 اسفند 94 در 29 فروردین ماه که در ادامه آن را بررسی دقیقتری خواهیم کرد، منجر به رویگردانی بازار و صف فروش شدن غبشهر در 30 فروردین ماه 95 شد.
این شرکت برای سال 95 خود در نخستین پیشبینی 1.701 ریال سود به ازای هر سهم با سرمایه 1.023.000 میلیون ریال پیشبینی کرده بود که در گزارش جدید منتشر شده نیز بدون تغییر همان 1.701 ریال البته با تغییر جزییات اعلام کرده است که نسبت به سال مالی 94 افزایش بسیار ناچیزی دارد. در پیشبینی جدید نسبت به پیشبینی قبل مبلغ فروش 1.049 میلیارد ریال افزایش یافته (افزایش 5 درصدی نرخ فروش روغن نباتی) در حالی که بهای تمام شده 1.102 میلیارد ریال افزایش یافته است (افزایش 9.5 درصد نرخ خرید روغن خام توام با افزایش 2 درصدی حجم مصرف).در نتیجه این دو تغییر، حاشیه سود خالص از 14.2 درصد به 13 درصد کاهش یافته است (کاهش 53 میلیارد ریالی).
آنچه قابل توجه است کاهش 241 میلیارد ریالی خالص سایر درآمدهای عملیاتی و تبدیل آن به خالص سایر هزینههای عملیاتی است (هزینه 200 میلیارد ریالی). اما در اقدامی مثبت هزینههای مالی غبشهر در پیشبینی جدید با کاهش 240 میلیارد ریالی، 145 میلیارد ریال پیشبینی شده است. همچنین درآمد حاصل از سرمایهگذاریها نیز 65 میلیارد ریال رشد داده شده است.بنابراین شاهد هستیم کاهش سود ناخالص و سایر درآمدهای عملیاتی با کاهش هزینههای مالی و افزایش درآمد حاصل از سرمایهگذاریها جبران شده است.
در پیشبینی سال 95 نسبت به سال مالی قبل فروش خالص 2.307 میلیارد ریال افزایش یافته (افزایش 1.6 درصدی حجم فروش توام با افزایش 10 درصدی نرخ فروش) در حالی که بهای تمام شده 1.696 میلیارد افزایش یافته (افزایش 3 درصدی حجم مصرف توام با افزایش 8 درصدی نرخ خرید روغن خام) و در نتیجه منجر به افزایش حاشیه سود ناخالص شرکت از 12 درصد به 13 درصد شده است، اما از نکات قابل توجه دیگر کاهش 610 میلیاردی خالص سایر درآمدهای عملیاتی است. همچنین هزینههای مالی از 354 میلیارد ریال به 145 میلیارد ریال کاهش یافته (کاهش 204 ریالی به ازای هر سهم) است.
اما غبشهر گزارش سه ماهه خود را در حالی روانه سامانه کدال کرده است که تنها 12 درصد از سود پیشبینی شده سال مالی 95 را پوشش داده است. در نگاه اول اینگونه به ذهن میرسد که روابط تیره با عربستان و کمپینهایی که برای نخریدن معروفترین برند این شرکت یعنی لادن طلایی در زمستان سال گذشته بهخاطر مالک عربستانی شرکت، مخصوصا در فضای مجازی به اوج خود رسید، سبب این پوشش پایین باشد ولی با بررسی دقیق متوجه میشویم پوشش 22 درصدی فروش همراه با پوشش 23 درصدی بهای تمام شده منجر به پوشش تنها 14درصدی سود ناخالص شده است.
در واقع شرکت اگرچه 25 درصد مقدار فروش را پوشش داده است اما کاهش 12 درصدی نرخ فروش نسبت به نرخ پیشبینی شده سال 95 منجر به پوشش 22 درصدی مبلغ فروش شده که یکی از دلایل آن میتواند رقابت منفی شکل گرفته در صنعت در اعطای تخفیفات به مشتریان باشد. شرکت از لحاظ مقدار مصرف نیز 25 درصد را پوشش داده است اما از لحاظ نرخ مصرف 7.5 درصد ارزانتر از نرخ پیشبینی شده برای سال 95 روغن خام را مصرف کرده است که دلیل آن موجودی روغن خام ارزان قیمت ابتدای دوره است.
قابل توجه اینکه در حالی در دوره سه ماهه ابتدایی سال 95 غبشهر 209 ریال سود به ازای هر سهم ساخته است که در دوره مالی مشابه سال قبل 478 ریال ساخته بود (کاهش 56 درصدی) که از علل اصلی کاهش سود، کاهش مبلغ فروش، افزایش هزینههای عمومی، اداری و تشکیلاتی و کاهش سایر درآمدهای عملیاتی است.
اگرچه بهای تمام شده نیز کاهش یافته اما همانطور که ذکر شد کاهشی کمتر از کاهش مبلغ فروش و اهرم بالای شرکت منجر به کاهش قابل ملاحظه سود ناخالص شده است. سود تقسیمی پیشنهادی برای سال 95، همچون سال گذشته 850 ریال در نظر گرفته شده است. از نکات مهم قابل اشاره اینکه شرکت در نظر دارد در سال مالی منتهی 30/09/1395 به پیشنهاد هیاتمدیره از محل سود انباشته به مبلغ 1.977.000 (میلیون ریال) اقدام به افزایش سرمایه کند.
در پایان شایان ذکر است سهامداران عمده این شرکت شركت صافولا بهشهر (مالک عربستانی) با سهم 79.9 درصدی، شركت سرمایهگذاری سپه با سهم 2.67 درصدی، شركت سرمایهگذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی با سهم 2.05 درصدی، شركت مدبران اقتصاد با سهم 1.42 درصدی و شرکت سرمایهگذاری پارس توشه با سهم 1.29 درصدی هستند.
* کارشناس بازار سرمایه