گوشیهای هوشمند با ایجاد یک پلتفرم تکنولوژی جهانی، طرز استفاده ما از تکنولوژی را به کل تغییر دادهاند اما برای بازاریابان، این انقلاب موبایلی تنها محدود به دستگاه تلفن همراه نشده و اطلاعات را نیز شامل میشود.
کامپیوتری کوچک با دریایی از اطلاعات
تلفنهای همراهی که امروزه در دست هر فردی در هر کجای دنیا دیده میشود، به مثابه یک کامپیوتر کوچک قابل حمل است که به راحتی نزد هر فردی وجود دارد. این کامپیوتر کوچک دریایی از اطلاعات را در خود جای داده که میتواند برای بازاریابان به مثابه منبع اطلاعاتی خوبی تلقی شود. طبق گزارش یک مجله تکنولوژی، امروزه حدود 4 تا 5 میلیارد دستگاه IOS و اندروید در دست مصرفکنندگان است، رقمی که در مقابل 1.6 میلیارد کامپیوتر شخصی، رقم بالایی است.
تخمین زده شده که در سال 2020، 80درصد بزرگسالان در سراسر دنیا دارای گوشی هوشمند خواهند بود.گوشیهای هوشمند جریان ارزشمندی از اطلاعات رفتاری را برای بازاریابان از لوکیشن (مکان) گرفته تا عادات جستوجو فراهم میکنند. این ابزار پارادایمی فراهم کرده که موبایل را به کانالی ارزشمند برای بازاریابی تبدیل کرده و بهکارگیری نکاتی میتواند در موفقیت مدیران بازاریابی حائز اهمیت باشد.
ایجاد یک استراتژی بازاریابی چندابزاری
تخصیص بودجه بازاریابی و تبلیغاتی به بخشهایی خاص مانند آگهیهای چاپی یا تلویزیونی به تخصیص بودجه به دنیای دیجیتال تغییر کرده است. مصرفکنندگان آنلاین قبل از خرید محصول مورد نظر خود ابتدا از طریق گوشی همراهشان در مورد آن تحقیق کرده و سپس پشت میز کامپیوتر خود مینشینند تا خرید قطعی را انجام دهند. این یعنی استفاده از چند ابزار برای بازاریابی به صورتی که اندکی از فرآیند خرید توسط موبایل و بقیه توسط کامپیوتر انجام خواهد شد.توجه به رفتارهای مصرفکننده کمک میکند که شرکتها بودجه تبلیغاتی خود را در جای مناسب مصرف کنند.
مسئله بازاریابی چند ابزاری یکی از مسائلی است که در دنیای امروزی باید بیشتر به آن توجه شود.تحقیقات نشان داده که در سال جاری، هر فرد روزانه سه ساعت از وقتش را صرف سروکله زدن با تلفن شخصیاش کرده است، در حالیکه شرکتها تنها 15درصد بودجه خود را صرف برنامههای تبلیغاتی از طریق تلفنهای همراه کردهاند بنابراین نیاز است که آنها با برقراری ارتباط میان اطلاعات ابزارهای دیجیتالی مصرفکنندگان، دیدگاهی عظیم از رفتارهای آنها بسازند. هویت استراتژی چند ابزاری و اطلاع داشتن از حس کاربر یکی از مسائل مهم در این نوع بازاریابی است.
اطلاعات مکانی، دنیای فیزیکی و دیجیتال را به یکدیگر مربوط کرده است
مردم به طور متداول گوشی همراه خود را با دیگران به اشتراک نمیگذارند (در بعضی فرهنگها حتی در خانوادهها افراد اجازه دست زدن به گوشی یکدیگر را ندارد) اما آنها محتوای موجود در گوشی خود را با دیگران به اشتراک میگذارند. گاهی اوقات اشخاص اپلیکیشنهایی را دانلود و در آنها از مکانیاب استفاده میکنند و این فرصتی برای کسبوکارهاست که حتی از موقعیت مکانی و مقیاس حضور مصرفکنندگان خود نیز اطلاع داشته باشند.
برای مثال از اطلاعات مکانی برای ارسال مشوقهایی برای ترغیب خریداران استفاده میکنند. هدایت کاربران موبایل از پیامهای تبلیغاتی به سمت وبسایتهای تحت موبایل این امکان را به مدیران و صاحبان کسبوکار میدهد که علاوه بر اطلاعرسانی، امکان خرید کالا را در لحظه تبلیغات افزایش دهند. این اطلاعات میتواند برای هدف قرار دادن مخاطبینی خاص مورد استفاده قرار گیرد بنابراین بعضی سازمانها، از چنین اطلاعاتی برای بهتر اجرا کردن امور بازاریابی خود استفاده میکنند بنابراین از ویژگیهای بازاریابی موبایل امکان اطلاعرسانی به مخاطب در هر مکانی است که مخاطب حضور دارد.
برخلاف بازاریابیهای سنتی که یا مخاطب باید در محل تبلیغات شما قرار گیرد یا شما باید تبلیغات خود را به دست او برسانید تلفن همراه امروزه عضو جدانشدنی از وسایل همراه افراد بوده و تبلیغات شما در هر شرایطی در دسترس مخاطب قرار میگیرد.
اپلیکیشنهای موبایل قواعد جستوجو را تغییر داده است
امروزه کاربران موبایل جستوجو از طریق فیسبوک، اینستاگرام و اوبر را به استفاده از مرورگرهای وبسایتی ترجیح میدهند. اپلیکیشنها بر خلاف صفحات سنتی وبسایتها، کاربردیتر هستند و بعضی اطلاعاتی که در آنهاست، هنوز توسط موتورهای جستوجو شناسایی نشده است.
جریان دادههای موبایلی رفتار انسانی را دیجیتالی کرده و به بازاریابان فرصتی برای هدفگیری مصرفکنندگان با دقت بهتر میدهد. اطلاعات موبایلی سنگ بنای بازاریابی مصرفکننده مدرن و در حیطه و حوزه علم دادهها است.