عسل محصولی است که سالها در کشور ما به دست کندوداران با بیشترین مشقتها و کمترین قیمتها به حراج گذاشته میشود. ضعف در بستهبندی یکی از مهمترین مشکلات این صنف است که البته در کشور ما بستهبندی در این حوزه اگرچه با سرعت کم اما سیر صعودی را طی میکند. از اینرو به سراغ خانم طوبی شهریار رفتیم تا درخصوص طرح بستهبندی که ارائه کردهاند صحبت کنیم.
در ابتدا درخصوص نگاهتان به این حوزه بگویید، ضعفها و قوتهای این صنف از نظر شما چیست؟
من به جریان بستهبندی در کشور کاملا خوشبین هستم. در حوزه موادغذایی و مخصوصا بستهبندی عسل ما در حال پیشرفت هستیم و احساس میکنم در این چندسال اخیر شروع خوبی برای برداشتن گامهای بزرگ در این حوزه داشتهایم. اغلب طراحان ما در حوزه طراحی بستهبندی و بسیاری از تولیدکنندگان درحوزه تولید عسل، این روزها توجه ویژهای به بستهبندی برای صادرات و مصارف داخلی میکنند و این بسیار خوشحالکننده است.
به نظر شما دلیل این توجه و پیشرفتها چیست؟
من تصور میکنم مهمترین دلیل این امر میتواند بازار رقابت باشد، امروزه بسیاری از شرکتهای تازهتاسیس در این بازار شروع به کار حرفهای کردهاند و محصولات مرغوب با بسته بندیهای شکیل (که البته اغلب بستهبندیها مشابه نمونههای خارجی است) ارائه میدهند. از اینرو تولیدکنندگان قدیمی هم در این بازار تلاش میکنند سهمی در بازار امروز بیابند و خود را به روز کنند تا از قافله عقب نمانند. در سالهای گذشته زمانی که تولیدکننده میخواست هزینههایش را کم کند بخش بستهبندی و پول طراحی را حذف میکرد ولی امروزه به دلیل اهمیت بسیار این حوزه نهتنها حذف نمیشود بلکه جایگاه ویژهای برای آن در نظر گرفته شده است.
در خصوص طرح خودتان بگویید، ایده اصلی از کجا شکل گرفت؟
این طرح یک پروژه دانشگاهی بود که من تلاشهای زیادی برای طراحی و ایده آن کردم، بنا بود ما یک محصول را برای وجه صادرات آن انتخاب کنیم. آن روزها من با مشاهده ضعفهای موجود در این صنف تصمیم گرفتم عسل را انتخاب و روی آن کار کنم. فکر میکنم این محصول جای کار دارد و میشود در این حوزه گامهای بزرگی برداشت.
المانهای به کار گرفته شده در این طرح بر چه اساسی انتخاب شدهاند؟
ایده اولیه من طرحی بود که بتواند با مشتری ارتباط خوبی برقرار کند و حس تازگی و شادابی را به مخاطب بدهد. از اینرو طرح اصلی را از جنس چوب انتخاب کردم که به گمانم این ویژگیها را دارد. طراحی نقش شبکهای یا همان ششضلعی کار، هم اشارهای به اصیل بودن محصول و هم لانه زنبور دارد که با لیزر برشی روی چوب پیاده میشود. درخصوص فونت نوشتهها هم تلاش کردم از فونتی استفاده کنم که شکسته باشد و ایرانی بودن محصول را به خاطر آورد. نوشتهها هم به وسیله لیزر روی چوب با ظرافت و ضخامت کم، کار میشود.
شما چند طرح مختلف زدهاید با اندازههای متفاوت، دلیلش چیست؟
ما شیشههای مصرفی زیادی در استفاده از عسل داریم که البته کاربردهای متفاوتی هم دارند پس نیاز بود طرحهای مختلفی هم زده شود، مثلا برای عسل چای که برای حل کردن در چای است و رقیقتر از عسلهای دیگر تولید میشود باید شیشهای مناسب با طرح روی بسته مختص به خودش طراحی شود، این شیشه در مقایسه با شیشههای عسل خانواده که سهولت دسترسی در آن به مراتب مهمتر است طراحی متفاوتی نیاز داشت. به همین شکل در مدلهای مختلف دیگر با کارکردهای متفاوت لازم بود طرحهای یکشکل در اندازههای متفاوت زده شود.
این تگ که به شیشه متصل است چیست؟
چون طرح اصلی من از جنس چوب است و محدودیتهایی برای نوشتن متنهای طولانی روی آن وجود دارد من این تگ را طراحی کردم تا مشخصات تولیدکننده بهعلاوه اطلاعات جانبی مانند تولید و انقضا و نوع محصول را در کنار بستهبندی به مشتری ارائه دهیم. قابل ذکر است که همین تگ هم با الهام گرفتن از شکل بال زنبور طراحی شده است.
از نظر خودتان تمایز طرح شما با طرحهای دیگر در چیست؟
این روزها که مردم با بستهبندیهای شکیل بهراحتی قانع میشوند و محصول زیباتر را راحتتر خریداری میکنند، لازم است روی بستهبندی محصولات تمرکز بیشتری کنیم. درخصوص طرح خودم، معتقدم که طرح زیبایی برای متقاعد کردن مشتری بهشمار میآید و میتواند در بازار داخلی برای خود جایگاهی پیدا کند، همچنین در بازارهای خارجی چون از المانهای بصری مرتبط استفاده شده و مخاطب، حس طبیعی بودن محصول را میبیند و میتواند با این بستهبندی قانع شود بنابراین این بسته در این حوزه میتواند بهخوبی رقابت کند.
این طرح با توجه به اینکه چوبی است میتوان بعد از اتمام محصول از بسته آن استفاده کرد؟
اتفاقا بحث ماندگاری در بستهبندی یکی از مباحث مهم است، من هم تلاش کردهام جنس کار و طراحی آن بهگونهای باشد که بعد از اتمام محصول قابلیت نگهداری و استفاده از بستهبندی وجود داشته باشد که هم در دید خریدار ماندگار شود و هم با وجود نگهداری یک بستهبندی متفاوت در منزل، میتوان منتظر مشتریهای احتمالی که با دیدن بسته جذب میشوند، بود.