در طراحی محیط های تجاری و چیدمان فروشگاهی باید دو موضوع در نظر گرفته شود. اول اینکه با استانداردهای طراحی محیط از نظر معماری انطباق داشته باشد. دوم اینکه باید در راستای تقویت اصول تجاری و افزایش بهره وری اقتصادی باشد. تاکنون در ایران اگر اصول هم برای طراحی رعایت شده باشد، تنها از چشم انداز معماری به آن نگاه شده است.
محیط های تجاری صرفا دارای جذابیت و زیبایی ظاهری نیستند، بلکه باید ویژگی درآمدزایی نیز داشته باشند. با افزایش رقابت در بازار امروز، این درآمدزایی برای صاحبان کسب وکار با چالش روبه رو شده است. امروزه تنها داشتن محیطی برای فروش کافی نیست، چنانچه از امکانات بالقوه خود بهره نگیریم، رقبا ما را از عرصه رقابت به راحتی کنار می زنند.
کتاب طراحی محیط های تجاری تالیف فرزان تبریزی و فرهاد تبریزی بر آن است تا بگوید فروشگاه های زنجیره ای چگونه می توانند به مشتریان شان خدمات بهتر و مطلوب تری تقدیم کنند. در بخشی از این کتاب آمده است: وقتی تمام اجزا در یک طرح به خوبی با هم ترکیب شوند تا یک تصویر متحد ایجاد شود، اصل هماهنگی حاصل شده است.
استفاده از اشکال، رنگ ها و اندازه های یکسان در محیط نمایش، دارای هماهنگی هستند، ولی جذابیت ندارند. گاهی با وجود تنوع می توان حالت هماهنگی را در یک طرح حفظ کرد. برای ایجاد هیجان در طراحی کالا با تمرکز بر یک رنگ زمینه ای، از کالاهایی با اشکال و بافت های متنوع استفاده می شود.
به کار گیری بیش از حد تنوع در یک طرح باعث سردرگمی می شود و می تواند به اندازه یکنواختی مطلق خسته کننده باشد. این کتاب 239 صفحه و 20 فصل دارد و تصاویر زیبایی برای فهم بهتر مطالب در آن مورد استفاده قرار گرفته است.