آیا می دانستید بخش بندی بازار و اولویت بندی یا همان هدف گذاری مشتریان در بازار هدف، پس از تحقیقات بازاریابی صورت می پذیرد؟ یکی از راهکارهایی که صاحبان کسب و کارها می توانند به شیوه بهتر و مناسب تری به تقاضاهای مشتریان خود پاسخ دهند این است که مشتریان خود را به طبقات مختلف تقسیم بندی کنند.
بدین صورت که مشتریانی که ویژگی های مشترکی دارند در یک طبقه قرار دهند تا بتوانند متناسب با طبقه ای که مشتریان در آن قرار دارند شیوه های بازاریابی، ارائه محصول و خدمات مناسب با آنها را عرضه کنند.
مدیران فروش باید سه عنصر اصلی را در بخش بندی بازار در نظر بگیرند:
عنصر اول: نیازها و تقاضاهای مشتریان
عنصر دوم: رفتار مشتریان
عنصر سوم: ارزش های مشتریان
با مشخص کردن این سه عامل، نه تنها می توانند خدمات رسانی مناسبی داشته باشند بلکه می توانند جنبه های ضعف و قوت خود را یا به بیان دیگر «نقاط حساس رشد» نیز تشخیص دهند. هر چند شرکت ها در ابتدای کار تلاش می کنند فروش بیشتری داشته باشند و به جنبه سودآوری کارشان بیشتر فکر می کنند ولی کم کم نیاز پیدا می کنند نوع نگرش خود را تغییر دهند.بخش بازاریابی شرکت ها به این حقیقت پی می برند که باید سه بخش: نیاز، ارزش و رفتار مشتریان را مورد سنجش قرار دهند تا بتوانند نقطه حساس رشدشان را ارزیابی کنند.