دوشنبه, ۱۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Mon, 1 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

می‌گویند یك فروشنده خوب می‌تواند هر چیزی را بفروشد. عصر، عصر رقابتی شدن بازارهاست و هر شرکتی برای بقا در چنین بازاری به شناخت اصول و فنون فروش و روش‌های ترغیب مشتریان نیاز دارد. مدیران به طور دائم در تلاش هستند تا با به‌کارگیری یک تیم فروش قوی و استفاده از روش‌های موثر در زمینه فروش، نبض بازار را در دست بگیرند. امروز بیش از هر زمان دیگری فروشندگان به‌عنوان قدرت‌هایی پویا در دنیای تجارت در نظر گرفته می‌شوند و تلاش‌های آنها بر فعالیت‌های متنوع و مختلف شرکت اثر مستقیم دارد.

آنها محصولات شرکت را به مشتریان معرفی می‌کنند، سفارش‌های فروش را که به ارسال محصولات برای مشتریان منجر می‌شود، دریافت می‌کنند، موقعیت محصولات شرکت را در بازار حفظ کرده، وضعیت رقیبان را ارزیابی می‌کنند و در نهایت زمینه‌های موفقیت و پیشرفت شرکت را فراهم می‌آورند.
یکی از روش‌های فروش که بسیار مورد توجه قرار گرفته، سمپلینگ (ارائه نمونه رایگان به مشتری) است. سمپلینگ به‌عنوان یکی از روش‌های تاثیرگذار در مدیریت فروش به شمار می‌آید. ارائه اشانتیون‌های رایگان از محصول و به‌کار بردن تکنیک‌های جدید تبلیغاتی، برای ترویج استفاده عموم مردم از محصول موردنظر فرهنگ‌سازی کرده و با افزایش محبوبیت کالا یا برندی که آن را ارائه می‌دهد، در جهت بهره‌برداری طولانی‌مدت در آینده‌ای پیش‌بینی‌شده، عمل می‌کند. هدف از سمپلینگ، عرضه کالا و خدمت است، به‌گونه‌ای که مردم با این کالا یا خدمت، آشنایی پیدا کنند. این هدف تنها به ارائه محصول رایگان به مردم محدود نمی‌شود، بلکه در واقع با اجرای سمپلینگ به دنبال برقراری ارتباطی مستقیم با مشتری و برجای گذاشتن یک تاثیر ماندگار در ذهن وی هستیم.
تبلیغات با استفاده از روش ارتباط مستقیم که امروزه به شکلی بسیار وسیع و توسط شرکت‌ها و تولیدکننده‌های جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به‌عنوان راه‌حلی کوتاه، مستقیم و بسیار تاثیرگذار شناخته شده است.
 سمپلینگ، شاخه‌های زیر را شامل می‌شود.
تحریک بازار: در این سیستم گروه سمپلینگ با حضور در بازار فروش و ارائه اطلاعات و نمونه محصول، بازار را آماده کرده و بستر فروش را مهیا می‌کند.
تحریک مصرف‌کننده: در این سیستم گروه سمپلینگ با حضور در اجتماع مشتریان بالقوه محصول، نمونه محصول و اطلاعات مربوطه را ارائه داده و ذهن مشتری را برای خرید آماده می‌کند.



مزایای سمپلینگ
*فرهنگ‌سازی استفاده درست از محصول
*بومی شدن ارتباط بین مصرف‌كننده وتولیدكننده
*عدم نیاز به هزینه اولیه از طرف مصرف‌كننده جهت آزمایش محصول یا تجربه كاربری آن
*معرفی محصول در مطلوب‌ترین حالت (برقراری ارتباط بین دو انسان)
*عدم وجود فاصله زمانی از معرفی تا استفاده
*تاثیر آنی و قوی برای خرید كالا
*امكان پاسخگویی سریع و بلافاصله به سوالات اولیه مصرف‌كننده
*آفرینش نخستین و پایدارترین تاثیر در ذهن مصرف‌كننده
*امكان كنترل و بررسی بازخوردها و اطلاعات ارائه شده به مصرف‌كننده به‌صورت مستقیم توسط سمپلر آموزش‌دیده
متاسفانه در بسیاری از مواقع، سمپلینگ در کشور ما آن‌قدر بد اجرا می‌شود که به جای اینکه تاثیر مثبت بر‌جای بگذارد، مخاطبان را دلزده و ناامید می‌کند. یکی از مسائل مهمی که فروشنده را به موفقیت می‌رساند، این است که بتواند فروش را در ذهن مشتری خاطره‌‌انگیز و به‌یادماندنی کند. بر این اساس، چگونگی نوع برخورد و صحبت با مشتریان و فنون شروع و خاتمه مذاکره، بسیار مهم و تاثیرگذار خواهد بود.
در بعضی موارد افرادی که برای سمپلینگ انتخاب می‌شوند، آنچنان بی‌رغبت با رهگذران برخورد می‌کنند که آنها هیچ تمایلی برای جلو رفتن و تست محصول پیدا نمی‌کنند. اگر هم افرادی شجاعت به خرج داده و برای آزمایش پیشقدم شوند، مقداری که در اختیار آنها گذاشته می‌شود، آنقدر ناچیز است که مشتریان به هیچ عنوان نمی‌توانند با محصول آشنایی لازم را پیدا کنند. اشخاصی که برای سمپلینگ انتخاب می‌شوند، از قبل باید توجیه شده باشند که ارائه مقادیر ناچیز از محصول، صرفه‌جویی به شمار نمی‌آید، بلکه هرچه افراد بیشتر با محصول آشنایی پیدا کنند، هدف سمپلینگ بهتر برآورده می‌شود و محصول در آینده با فروش بیشتری مواجه خواهد شد. در جوامعی مانند جامعه ما که مردم بیشتر وابسته به فرهنگ شفاهی هستند، اگر برخورد نامناسبی از طرف گروه سمپلینگ با افراد انجام شود، آنها به یقین خواهند کوشید تا در میان جمع‌هایی که در آن قرار می‌گیرند، هرچه بیشتر از محصول موردنظر بدگویی کنند.
در مواردی که محصول ارائه شده خوراکی باشد، معمولا فرد پس از آزمایش اول، برای بار دوم با اکراه تیم سمپلینگ مواجه می‌شود. این در حالى است كه از اساس، سمپلینگ باید اجرا شود تا افراد به نقطه اطمینان و یقین برسند كه آیا این كالا و خدمت را مى‌خواهند یا نمى‌خواهند.
آمار نشان داده است که در دهه گذشته، سمپلینگ کارآمدترین رسانه تبلیغاتی در کشورهای صنعتی بوده است. پس مدیران باید توجه داشته باشند که این روش می‌تواند اثر به‌سزایی بر میزان شناخت مردم از محصول و در نهایت بالا رفتن فروش داشته باشد، اما این هدف محقق نمی‌شود، مگر اینکه روش سمپلینگ به درستی اجرا شود و گروه سمپلینگ در جلب رضایت مخاطبان به‌خوبی عمل کند.

برچسب ها : بازاریابی و فروش
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/tnrPvTdx
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامنرم‌افزار حسابداریاجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه