از سالهای پیش همیشه یک جمله معروف را شنیده بودم که «اگر پنج تومان برای سرمایهگذاری در کاری داری، چهار تومان را صرف تبلیغات کن و یک تومان در کار بگذار»! این به نظرم خیلی اغراقآمیز بود اما وقتی میدیدم شرکتهای بزرگ برای بحث تبلیغات خود چه هزینههایی صرف میکنند و چقدر به تبلیغات درست و اصولی اهمیت میدهند تازه متوجه درستی این جمله میشدم. در واقع امروزه شرکتها و تولیدکنندهها چه در سطح کلان و چه خرد، بخشی از درآمد یا حتی سرمایه اولیه خود را صرف انواع تبلیغات میکنند؛ تبلیغاتی که ممکن است یکی از مهمترین ابزارها برای ماندگاری در ذهن مخاطب باشد.
در این گزارش قصد داریم سرمایهگذاری در یکی از انواع روشهای تبلیغاتی را از نظر بگذرانیم. از گذشتههای دور چاپ اطلاعات شرکت یا آرم و شعار آن روی نایلونها، یکی از روشهای تبلیغاتی به شمار میآمده که با گذشت زمان و پیشرفت انواع ماشینآلات مخصوص چاپ، طرحها، رنگها و مدلهای مختلف برای این مهم دچار تنوع زیادی شده است. شرکتها با استفاده از این روش باعث میشوند که مشتری با حمل آن پاکت یا نایلون بهگونهای تبلیغات سیاری برای صاحب شرکت انجام دهد، به علاوه معمولا نایلونها با طرحهای شیک و مدلهای متنوع، توسط اعضای خانواده نگهداری میشوند و در صورت نیاز استفادههای متفاوتی از آنها میشود.
چاپ نایلونهای تبلیغاتی و سلفونها، یکی از انواع مشاغل هنری- تجاری محسوب میشود که هم نیاز به عشق و علاقه برای کار دارد و هم تجربه و سرمایه مناسب خودش را میطلبد. برای اطلاع از وضعیت بازار این کار و چگونگی ورود به بازار چاپ تبلیغاتی روی نایلون و سلفون به سراغ فرزاد نظمی، یکی از فعالان بازار این کار رفتهایم که به گفته خودش حدود 10 سال است در این بازار تجربه کسب میکند.
بازاری که مریض است
نظمی بهعنوان یکی از فعالان این بازار معتقد است نزدیک به دو سال است وضعیت بازار چاپ تبلیغات نایلونی خوب نیست. او میگوید: تا دو سال پیش این بازار مخصوصا در حوزه پوشاک، برای تولیدیها و فروشندهها رونق خوبی داشت و همه ترجیح میدادند با اسم و آدرس خود کالا را به مشتری بفروشند اما به یکباره قیمت نایلونها بیشتر از دو برابر افزایش پیدا کرد، از این رو مشتریهای خرد، به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کردند و دیگر تمایلی به صرف هزینه اضافی برای تبلیغات نداشتند. به علاوه میزان فروش تولیدات شرکتها کاهش یافت و این به معنای رکود بسیاری از بازارها بود. در کنار اوضاع بد اقتصادی مردم، این افزایش قیمت نایلون هم که در واقع ماده اولیه کار ما محسوب میشود بهشدت بازار را مریض کرده است.
امید به آیندهای روشن
این فعال بازار تصریح میکند: با اینکه انتظار ندارم قیمت نایلون کاهش پیدا کند اما به آینده صنعت چاپ تبلیغاتی امیدوارم، چرا که وقتی بازار رونق یابد و خریدوفروشها افزایش پیدا کند به معنی وجود پول در دست تولیدکنندگان است که همین گردش بازار باعث میشود تولیدکنندهها حاضر شوند برای رقابت و تبلیغات خود دوباره به بازار چاپ رو بیاورند و برای این حوزه هزینه بیشتری پرداخت کنند.
شرط اول، گواهینامه فنی و حرفهای
فرزاد نظمی درخصوص چگونگی ورود به بازار چاپ و تبلیغات روی انواع نایلون و سلفون میگوید: برای ورود به این کار شما نیاز به مجوز دارید. شرط اول داشتن مدرک فنی و حرفهای است که با گذراندن دورههای آموزشی حدود دو تا سه ماه و گذراندن امتحان از سوی این سازمان، به شما یک مدرک میدهند که از طریق آن مدرک به اتحادیه تولید و چاپ نایلون مراجعه میکنید و از طریق این اتحادیه مجوز فعالیت میگیرید و میتوانید با تنظیم سرمایه و نیازسنجی بازار وارد کار شوید.
از سرمایههای 5 میلیونی تا 3 میلیاردی
این فعال بازار درخصوص سرمایه مورد نیاز برای ورود به این بازار میگوید: فعالیت در بازار چاپ تبلیغات روی نایلون در سه حالت صورت میگیرد. حالت اول سیلک اسکرین یا چاپ دستی به شمار میآید که شاید مظلومترین شاخه چاپ در ایران باشد؛ چاپی که کیفیت خوب و همه کارهای دارد اما در سرمایهگذاری، حمایت یا وام و رونق کسبوکار در آن خبری نیست. اغلب افراد فعال در این شاخه با کمترین امکانات و سرمایهها فعالیت میکنند و مورد توجه دولت و حتی اتحادیه هم نیستند. در این روش از پارچه با توری با سوراخهای بسیار ریز استفاده میشود. توری در قابی ثابت قرار گرفته و تصویر موردنظر روی این توری نقش میشود. سپس بخشهایی از تصویر که نباید رنگ بخورد با مادهای مسدودکننده مانند موم پوشیده میشود. این قاب توری را در این حالت شابلون یا کلیشه مینامند. سپس مرکب چاپ یا رنگ را با فشار کاردک یا غلتک به سطح چاپ شونده منتقل میکنند. رنگ یا مرکب فقط از بخشهایی که مسدود نشده به کاغذ یا سطح چاپ شونده منتقل و تصویر روی آن ظاهر میشود.
برای راهاندازی کارگاهی که به این روش فعالیت کند شما به دو نیروی کار و حدود 20 متر فضای کارگاهی نیاز دارید. مجموع مواد اولیه و ابزارهای مورد نیاز هم با حدود 5 میلیون تومان خریداری میشود و میتوانید کار را شروع کنید. در این بخش تجربه و حرفه فرد حرف اول را میزند، چرا که همه کارها بهصورت دستی صورت میگیرد و نیاز به سلیقه، تجربه و دقت زیادی دارد. میزان تولید کارگاهی اینچنینی در حالت عادی حدود 5 هزار عدد نایلون در روز است.
در روش دوم شما سه دستگاه اصلی میخواهید که کارها بیشتر بهصورت ماشینی انجام میشود. دستگاهها شامل دستگاه چاپ رول یک رنگ یا دو رنگ یا چند رنگ است که بین 15 تا 20 میلیون برای شما تمام میشود، دستگاه دوم دستگاه یا ماشین دوخت است که امروزه در بازار بین 7 تا 9 میلیون پول برای خریدش نیاز دارید و در نهایت دستگاه دسته زن که آن هم انواع مختلفی دارد مثلا دستههای لوزی، بندی، تقویتی یا غیره. این دستگاه هم با توجه به کارایی و نیاز حدود 5 میلیون برایتان تمام میشود.
در مجموع میتوان گفت برای راهاندازی کارگاهی با این سیستم، سرمایهای بالغ بر 40 میلیون تومان نیاز دارید، البته این مبلغ تنها برای خرید تجهیزات مورد نیاز در کارگاه است و حدود 10 میلیون تومان هم برای مواد اولیه و سایر ملزومات نیاز دارید، همچنین نیاز به کمینه 100 متری کارگاه یا سوله برای فعالیت دارید، به علاوه حدود پنج نفر نیروی کار برای اینچنین کارگاهی مورد نیاز است. میزان تولید این کارگاهها در حالت عادی حدود 15 تا 20 هزار نایلون در روز در نظر گرفته میشود. و در بخش آخر، یک مدل دستگاههای غول پیکری وجود دارد که تمام پروسه تولید نایلون، چاپ و برش و چسباندن دسته نایلون را بهصورت اتوماتیک انجام میدهد، یعنی شما از یک طرف دستگاه رول نایلون را وارد میکنید و دستگاه، صفر تا صد پروسه تولید را انجام میدهد و از طرف دیگر دستگاه نایلون چاپ شده خارج میشود. قیمت این دستگاه در مدلهای کرهای و آلمانی مرغوب حدود 3 میلیارد است که فضایی حدود هزار متر کف با سقف حداقل هفت متر نیاز است. این دستگاهها که امروزه با نام «هلیو» در بازار معروف هستند تمام پروسه چاپ روی نایلون را انجام میدهند و میزان تولید روزانه آنها شاید چندیدن برابر سایر بخشها باشد.