وب سایت «چه هتلی» یکی از وب سایت هایی است که نیاز اطلاعاتی کاربران را در پیدا کردن هتل های مورد نظر خود در داخل و خارج از کشور برطرف می سازد. ظرفیت و پتانسیل های کسب و کارهای اینترنتی، روزنامه فرصت امروز را بر آن داشت تا در گفت وگو با سعید عربشاهی، عضو هیأت مدیره شرکت نرم افزاری طراح و ایده پرداز وب سایت «چه هتلی» از فرصت های سرمایه گذاری و چالش ها دنیای مجازی در صنعت گردشگری بگوید.
سعید عربشاهی می گوید: شش یا هفت سال پیش بود که پس از تجربه منفی یکی از دوستان در هتلی خارجی و مغایرت خدمات و امکانات قول داده شده از واقعیت تجربه شده، به این فکر افتادیم تا وب سایتی طراحی کنیم که علاوه بر ارائه اطلاعات و امکانات هتل های خارجی به زبان فارسی، تجارب، مشاهدات عینی و نظرات گردشگرانی را نیز که از خدمات آن بهره برده اند، در اختیار افرادی قرار دهد که به دنبال اطمینان از واقعیت خدمات و امکانات این دست هتل ها هستند.
وی ادامه می دهد: آن زمان چنین وب سایتی در ایران وجود نداشت. تصمیم گرفتیم وب سایتی را ایجاد کنیم تا مستقل از آژانس های خدمات و شرکت های مسافرتی چنین اطلاعاتی را به زبان فارسی ارائه دهد و نظرات واقعی را به مسافران انعکاس دهد. البته هتل های ایران را پس از هتل های خارجی به وب سایت اضافه کردیم تا مرجع کاملی را در اختیار کاربران قرار دهیم.
عربشاهی با اشاره به نوع خدماتی که وب سایت چه هتلی ارائه می دهد، می گوید: هدف اصلی این وب سایت این است که با ارائه اطلاعات مفید انتخاب هوشمندانه تری را برای کاربران فراهم سازد. از سوی دیگر، علاوه بر اطلاعات هتل ها، اطلاعاتی نیز در خصوص شهر و کشور مورد نظر، جاذبه های توریستی و دیگر خدمات گردشگری نیز ارائه می شود و در آینده نیز قرار است اطلاعاتی در مورد رستوران ها و مراکز خرید مقاصد گردشگری مورد نظر به محتوای وب سایت اضافه شود.
البته قابل ذکر است که در وب سایت چه هتلی رزرواسیون آنلاین به صورت مستقیم انجام نمی شود و در واقع ما آژانس نیستیم و تنها مرجعی برای در اختیار قرار دادن اطلاعات هستیم. عربشاهی همچنین می گوید: اطلاعات «چه هتلی» براساس اعلامی است که هتل ها ارائه می دهند و سایتی مانند چه هتلی نمی تواند آنها را کاملاً تأیید کند.
وی همچنین اضافه می کند که وب سایت هایی که کار رزرو و پرداخت آنلاین و آژانس را انجام می دهند، در این زمینه مسئولیت بیشتری دارند اما چه «هتلی» تنها برای اطلاع رسانی است و اینکه کاربران تجارب خود را از هتل هایی که مراجعه کرده اند، با سایر کاربران به اشتراک بگذارند.
وی اضافه می کند: در خصوص هتل های داخلی، پس از معرفی هتل و ارائه عکس ها و تصاویر از امکانات و خدمات هتل، لینک رزرواسیون مستقل هتل مربوطه ارائه می شود و کاربران می توانند به صورت مستقل از طریق وب سایت هتل مربوطه رزرو آنلاین را انجام دهند. در مورد هتل های خارجی نیز به سبب مشکلاتی که در امکان رزرو مستقیم این هتل ها از ایران وجود دارد، اطلاعات تماس آژانس هایی که از چنین امکانی برخوردار هستند ارائه شده است تا کاربران بتوانند از طریق برقراری تماس با این آژانس ها رزرو هتل را انجام دهند.
وی ادامه می دهد: به عنوان یک مرجع اطلاعاتی دخالتی در فرآیند رزرو کاربران نداریم و تلاش ما بر این است تا استقلال خود را از شرکت ها و آژانس های مسافرتی حفظ کنیم، زیرا بی طرفی و استقلال ما در این زمینه اعتماد مشتریان را نسبت به ما افزایش می دهد و بر اعتبار گفته ها و اطلاعات وب سایت می افزاید. اما از سوی دیگر سعی کرده ایم آژانس هایی را انتخاب کنیم و در وب سایت بگنجانیم که از حسن شهرت مورد نیاز برخوردار هستند.
اشتغال زایی آنلاین
عربشاهی در اشاره به تعداد نظراتی که روزانه روی وب سایت «چه هتلی» قرار می گیرد، می گوید: روزانه بین 20 تا 30 نظر روی وب سایت قرار می گیرد و تعداد یوزرهای روزانه این وب سایت به طور متوسط 20هزار نفر است.
وی با اشاره به تعداد اشتغالزایی وب سایت چه هتلی می گوید: یکی از ویژگی های کسب وکارهای الکترونیکی و مجازی این است که با تعداد نیروهای اندکی می توان کسب وکاری را راه اندازی کرد. در حال حاضر چه هتلی با پنج نیرو در حال فعالیت است.
عربشاهی در بیان تخصص های به کار رفته برای راه اندازی وب سایت چه هتلی می گوید: تیم های مختلفی برای راه اندازی «چه هتلی» کار کردند. تیم های طراحی و دیزاین، نرم افزار، جمع آوری و ترجمه محتوا و در آخر تیم فروش، تیم هایی بودند که در راه اندازی وب سایت فعالیت داشته اند.
وی در ادامه اضافه می کند: مهم ترین تخصص مورد نیاز برنامه نویسی و نگهداری سایت است. علاوه بر این یکی از افراد تیم در زمینه گردشگری تخصص دارد تا مشخص کند چه اطلاعاتی برای مسافرین مورد نیاز و مفید خواهد بود.
تامین منابع مالی؛ مهم ترین مسئله آنلاین ها
وی در اشاره به مهم ترین چالش ها و مشکلات راه اندازی کسب و کارهای اینترنتی بیان می کند: بزرگ ترین مشکل کسب و کارهای اینترنتی، زنده ماندن و تأمین منابع مالی است. درست است که داشتن ایده ای نو برای شروع بسیار مهم است اما باید دانست که به تدریج که هزینه ها افزایش پیدا می کند باید منابع درآمدی برای کسب و کار تعریف کرد تا بتواند پابرجا بماند.
عربشاهی ادامه می دهد: هنگامی که یک وب سایت به موفقیت می رسد خیلی سریع رقبا پا به عرصه می گذارند و وب سایت های مشابه ایجاد می شوند. برخی از این رقبا با منابع مالی بسیار قدرتمندتری وارد بازار می شوند و تهدیدی جدی برای ماندگاری کسب وکار به شمار می روند. از طرف دیگر کسب و کارهای اینترنتی باید هر روز خود را با ایده ها و پیشنهادهای جدید سر پا نگه دارند تا از بازار خارج نشوند.
وی در مورد هزینه های اولیه سرمایه گذاری برای چنین کسب و کارهایی می گوید: هزینه های سرمایه گذاری بسته به نوع کسب و کار متفاوت است و هزینه های اولیه نیز با توجه به میزان گستردگی و نوع خدمات و سرویس های ارائه شده توسط کسب و کار اینترنتی فرق خواهد داشت.
با این حال از نظر من هزینه های اولیه سرمایه گذاری برای چنین وب سایت هایی نظیر چه هتلی کمتر از 15 میلیون تومان نخواهد بود. این هزینه اولیه شامل خریدهاست و دومین، برنامه نویسی، پرکردن داده ها و جمع آوری اطلاعات می شود. البته هزینه های نگهداری سایت نیز بعداً اضافه می شود که در مقایسه با هزینه های اولیه کمتر است.
عربشاهی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در آینده در وب سایت چه هتلی رزرواسیون به طور مستقیم و مستقل توسط کاربران صورت گیرد، می گوید: ما چنین موضوعی را در نظر داریم اما بحث رزرواسیون مستقیم تهدیدات و فرصت هایی را برای ما فراهم می سازد. همانطور که پیش تر نیز اشاره کردم یکی از نقاط قوت وب سایت «چه هتلی» استقلال و اعتمادی است که به سبب استقلال از هتل ها و آژانس های مسافرتی در کاربران شکل گرفته است. این وابستگی و عدم استقلال ممکن است اعتبار ما را در نزد کاربران کاهش دهد، اما فرصت هایی را نیز ایجاد می کند.
به عنوان مثال منابع درآمدی ما دیگر تنها از روی تبلیغات آژانس های مسافرتی که به صورت بنرهای تبلیغاتی روی وب سایت قرار می گیرد، تأمین نخواهد شد و به ازای هر رزرو، کمیسیون آن را دریافت می کنیم. اما از طرف دیگر ورود ما به این حوزه باعث می شود آژانس های کمتری با ما همکاری کنند یا به ما تبلیغات خود را ارائه دهند، زیرا دیگر ما به عنوان یک رقیب برای آنها مطرح خواهیم بود و قطعاً دامنه این همکاری کمتر می شود.