رقابت میان برندها گاهی اوقات به کارهای عجیب و غریبی منتهی می شود. این روزها بسیاری از کارآفرینان به جای اینکه سراغ خلق یک برند تازه بروند، کپی برداری را در دستور کار قرار می دهند. به طوری که کسب و کارشان به طور کاملا واضحی کپی دسته چندم از یک برند دیگر محسوب می شود. شاید به نظر شما چنین کاری خیلی عجیب یا حتی غیرمنطقی به نظر برسد. خب آیا تا حالا نسبت به احساس مدیر برندی که از آن کپی برداری می شود، فکر کرده اید؟ اینکه شما سال ها زحمت کشیده و یکهو شاهد کپی برداری دیگران از صفر تا صد کسب و کارتان باشید، اصلا تجربه ساده ای نیست.
بسیاری از کارآفرینان برای اینکه مسیر ساده تری در دنیای کسب و کار داشته باشند، کپی برداری را یک اصل اساسی قلمداد می کنند. این در حالی است که شما برای بهبود وضعیت تان باید همیشه نوآوری را مدنظر قرار دهید، وگرنه برندتان اصلا شهرت خوبی در بازار پیدا نخواهد کرد.
تجربه کپی کردن از کسب و کار برای کسانی که سال ها زحمت و تلاش را به جان خریده اند، اصلا ساده نیست. به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز قصد داریم تکنیک هایی برای جلوگیری از رقبا در مسیر کپی کردن برندتان را مورد بررسی قرار دهیم. این نکات به شما کمک خواهد کرد تا درک بهتری از اوضاع کسب و کارتان پیدا کرده و مسیر ساده تری را هم در این میان طی کنید. پس با ما همراه باشید تا این روند را زیر ذره بین ببریم.
وقتی شما برند معتبر و خوش آوازه ای در دنیا داشته باشید، کارتان برای تعامل با مخاطب هدف بی نهایت ساده خواهد شد. در این سناریو مخاطب به خوبی برند شما را شناخته و تعامل با شما برای آنها کار خاصی ندارد. از سوی دیگر، وقتی مشتریان با یک کپی برداری از محصولات یا حتی برند شما رو به رو شوند، گارد سفت و سختی نسبت به آن خواهند گرفت. این مسئله ای است که می تواند وضعیت شما در دنیای کسب و کار را حسابی تغییر دهد. خب اینطوری دیگر لازم نیست نگران کپی برداری های دیگران باشید.
سرمایه گذاری بر روی برند نه تنها گزینه هایی مثل کپی برداری را منتفی می کند، بلکه هزینه های جاری شما را نیز به طور قابل ملاحظه ای کاهش خواهد داد. این مسئله ای است که در حوزه هایی مثل بازاریابی و تبلیغات نیز کاربرد دارد.
سوال کلیدی در این میان نحوه سرمایه گذاری اصولی بر روی برند است. این مسئله به شما کمک خواهد کرد تا درک بسیار دقیقی نسبت به کسب و کارتان پیدا کرده و خودتان را در این حوزه از رقبا متمایز کنید. اولین مسئله ای که باید نسبت به آن توجه نشان دهید، تقویت کانال های ارتباطی تان است. بد نیست در همه شبکه های اجتماعی محبوب حضور داشته و استراتژی مشخصی برای تولید محتوا در سایت تان داشته باشید. این نکته می تواند به ساده ترین شمل ممکن موقعیت شما در مقایسه با دیگران را تقویت کند. خب بسیاری از برندها سایت را فقط برای رفع تکلیف راه اندازی می کنند. این در حالی است که شما می توانید از سایت تان به مثابه یک ابزار کلیدی برای اثرگذاری بهتر بر روی مخاطب سود ببرید. فراموش نکنید، در دنیای کنونی استفاده از هر ابزاری برای تعامل بهتر با مخاطب ضروری خواهد بود.
مطلب مرتبط: چه برند هایی هدف بیشترین گوشی های تقلبی و کپی برداری در سال ۲۰۱۷ بوده اند
نکته مهم دیگر در این میان تلاش برای نشان دادن هویت منحصر به فرد کسب و کار از طریق کانال های ارتباطی است. خب اگر دوست ندارید دیگران از روی دست شما کپی برداری کنند، دست کم خودتان هم نباید این عمل را انجام دهید. این امر می تواند در بلندمدت برای شما اهمیت زیادی داشته باشد. خب وقتی جلوی کپی برداری دیگر برندها را می گیرید، کارتان به شدت ساده تر خواهد شد. این مسئله ای است که می تواند به شما برای تعامل بهتر با مخاطب کمک کند.
محتوای بازاریابی شما باید به گونه ای طراحی شود که حیرت مخاطب را به همراه داشته باشد. این یعنی از المان های شخصی سازی شده و هویت خاص کسب و کارتان در این راستا استفاده کنید. چنین امری می تواند برای شما ساز و کار اساسی به منظور تعامل بهتر با مخاطب به همراه بیاورد.
گاهی اوقات کسب و کارها در زمینه تعامل با مخاطب هدف روی نکات تازه دست نمی گذارند. بدین معنا که محتوای بازاریابی شان پیروی کورکورانه از ترندهای برتر در دنیاست. همین امر موجب می شود تا اثرگذاری لازم بر روی مخاطب به ارمغان نیاید و شیوه کارشان نیز با مشکلات زیادی همراه گردد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم تولید محتوا از سوی شما باید یک فرآیند منحصر به فرد باشد. وگرنه شاید کارتان آنطور که باید مورد استقبال قرار نگیرد. به علاوه، دیگر نمی توانید نسبت به کپی برداری دیگران شاکی باشید؛ چراکه محتوای تان خیلی کلیشه ای از آب درآمده است.
حل مشکلات مشتریان به ساده ترین شکل
مشتریان در بازار به دنبال حل مشکلات شان هستند. البته در این میان هر برندی شانسی برای جلب توجه مشتریان ندارد. در عوض شما باید سراغ ساده ترین راه حل های ممکن بروید. فقط در این صورت شانسی برای خودنمایی در بازار و جلب نظر مشتریان خواهید داشت. این مسئله ای است که می تواند هویت برندتان را از سایر کسب و کارهای کلیشه ای متمایز سازد. درست به همین خاطر ما در روزنامه فرصت امروز معتقدیم جست وجو برای راهکارهای ساده در دنیای کسب و کار باید اولویت اصلی شما باشد.
اگر شما بتوانید برای مشتریان راه حل های ساده در نظر بگیرید، حتی در صورتی که دیگران از روی دست تان کپی برداری کنند هم باز امتیاز اولین بودن را حفظ می کنید. در این صورت معمولا کسب و کارها حق انحصاری استفاده از محصول یا راهکار ابتدایی برای مدت زمانی مشخص را به دست می آورند. بنابراین از نظر قانونی نیز کپی برداری از روی دست شما با مشکلات زیادی برای آنها همراه خواهد بود. این مسئله ای است که می تواند اوضاع شما را به طور قابل ملاحظه ای تغییر دهد. به همین خاطر باید عملکردتان در این حوزه را به طور قابل ملاحظه ای متفاوت از دیگران رقم بزنید.
یادتان باشد، شما نباید فقط ادعای پیدا کردن راه حل های تازه و ساده را داشته باشید. در عوض باید در عمل این مسئله را به بهترین شکل به مخاطب تان نشان دهید. فقط در این صورت شانسی برای تعامل درست و حسابی با مخاطب تان پیدا می کنید. پس به جای اینکه الکی وقت تان را صرف کمپین های بازاریابی کنید، بد نیست کمی هم که شده به فکر نشان دادن راهکارتان و عملکردش در زندگی روزمره باشید. این امر بازگشت سرمایه بهتری برای تان به همراه خواهد داشت.
مطلب مرتبط: حذف رقبای کپی کار در تبلیغات
گاهی اوقات بد نیست حتی نسبت به کاربردهای بهتر و بیشتر محصول تان در مقایسه با نمونه های دیگر از برندهای مختلف نیز ادعاهایی را مطرح کنید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا اعتماد بیشتری در میان عموم کاربران پیدا کرده و مشتریان بیشتری نیز نظرشان به سوی شما جلب شود. از آنجایی که کپی برداری از تمام این فرآیندها کار سختی است، با چنین استراتژی متفاوتی به سادگی امکان کپی برداری دیگران از برندتان را سلب خواهید کرد.
شخصی سازی تجربه مشتریان
وقتی شما تجربه مشتریان از برندتان را تا جای ممکن شخصی سازی کنید، دیگر فرصتی برای دیگران به منظور کپی برداری از شما باقی نخواهد ماند. این امری است که باید به طور جدی مورد توجه قرار دهید. اگر قرار باشد تجربه مشتریان از برند شما دقیقا مشابه سایر کسب و کارها باشد، دیگر فاتحه کارتان خوانده است. هنر شما در خلق موقعیت های تازه و منحصر به فرد برای مشتریان است.
یکی از جلوه های شخصی سازی تلاش برای ایجاد پیوند میان الگوی رفتار مخاطب و المان های مهم برای برندتان است. این امر می تواند برای شما جذابیت زیادی داشته و حتی حوزه عمل تان را نیز به طور متفاوتی شکل دهد. خب مشتریان معمولا تجربه های منحصر به فرد را خیلی بهتر در حافظه شان نگه می دارند. نکته جالب اینکه معمولا برندهایی که دنبال کپی برداری از دیگران هستند، حوصله یا حتی مهارت لازم برای شخصی سازی تجربه را ندارند. بنابراین شما به ساده ترین شکل ممکن از شر رقبای تان در امان خواهید ماند. این مسئله ای است که باید همیشه توجه ویژه ای بدان داشته باشید، وگرنه اصلا بعید نیست در میانه راه تمام توان و انگیزه تان برای تعامل با مخاطب هدف از بین برود.
یک ایده هوشمندانه در این میان ارزیابی انتقادی وضعیت برندتان به طور مداوم است. این امر می تواند به شما نشان دهد کجای مسیرتان را اشتباه طی کرده اید و حالا چطور باید آن را جبران کنید. پس نگرانی زیادی از این بابت نداشته باشید. این امر می تواند در بلندمدت دائما برند شما را در کانون توجه نگه داشته و کمک کند تا عملکرد خوبی در بازار داشته باشید.
استفاده از فرصت های حقوقی
خوشبختانه امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا قوانین سفت و سختی برای حمایت از کسب و کارها وضع شده است. این یعنی شما می توانید در صورت بروز مشکلات مختلف برای برندتان سراغ مراجعه قضایی رفته و به بازیابی حقوق تان امیدوار باشید. به علاوه، رشته های حقوقی بسیاری نیز در زمینه کسب و کار راه اندازی شده است. بنابراین شما می توانید از خدمات این حوزه ها به بهترین شکل ممکن سود ببرید. این مسئله ای است که می تواند برای شما مزیت مهمی محسوب شود.
گاهی اوقات هر چقدر هم که دقت نظر در زمینه جلوگیری از کپی برداری رقبا داشته باشید، بازهم کارتان با مشکل رو به رو می شود. این درست همان زمانی است که باید سراغ اقدامات حقوقی مشخص بروید، وگرنه اصلا بعید نیست کارتان با مشکلات اساسی رو به رو شده و کپی بردارها نیز به مرور زمان جسورتر شوند.
اغلب برندهای بزرگ دنیا یک بخش مشاوره حقوقی نیز دارند. اگر شما در مقیاس کوچک تری مشغول به فعالیت هستید، می توانید از موسسات حقوقی استفاده کنید. این امر به شما فرصت بهره مندی از خدمات مناسب بدون نیاز به پرداخت هزینه های کلان را می دهد. پس چرا منتظر هستید؟ همین حالا دست به کار شده و قبل از اینکه مشکلات تان بیشتر از حالا شود، از خدمات مشاوره استفاده کنید.
اجازه دهید از روی دست تان کپی کنند!
آخرین ایده مورد بحث در این مقاله شاید کمی عجیب به نظر برسد. خب تا اینجا ما بر روی ضرورت مقابله با کپی کردن مشخصات برند حرف زدیم. این امر یعنی شما باید تمام تلاش تان برای ناکام گذاشتن دیگران را مدنظر قرار دهید. با این حال اکنون برخلاف گذشته حرف می زنیم.
اجازه دهید کمی درباره کپی برداری برندهای دیگر از برخی جزییات فرعی برندتان عمیق تر فکر کنیم. این یعنی شما به عنوان رهبر اصلی حوزه فعالیت تان شناخته شده اید و از همه مهمتر قوانین بازی را وضع می کنید. بنابراین شاید اجازه دادن به رقبا برای استفاده از برخی ویژگی های فرعی برندتان چندان هم بد نباشد. این امر به شما کمک خواهد کرد اثرگذاری بهتری بر روی مخاطب تان داشته و نشان دهید تا چه میزان حرف اول و آخر در بازار را می زنید.
گاهی اوقات شما باید وضعیت خودتان را فراتر از محاسبات محدود در بازار در نظر بگیرید. این امر به شما کمک خواهد کرد تا موقعیت بهتری در بازار پیدا کرده و به دیگران نشان دهید تا چه میزان بی رقیب هستید. پس گاهی اوقات بد نیست در این رابطه کمی هوشمندانه تر عمل کنید. اینطوری موقعیت بسیار بهتری در بازار داشته و می توانید رقبای تان را حسابی به چالش بکشید.
یادتان باشد، کپی برداری از اصول یک برند همچنان مورد شک و تردید است. پس الکی سعی نکنید این وضعیت را عادی جلوه دهید. در عوض باید فقط حوزه های فرعی را برای کپی بردارها باز بگذارید. اینطوری مشتریان بیش از هر زمان دیگری نسبت به جایگاه برندتان در بازار آگاهی پیدا خواهند کرد.
مطلب مرتبط: جایگاه کپی رایت تصاویر در بازاریابی دیجیتال
سخن پایانی
رقبای شما همیشه به دنبال کپی برداری از کسب و کارتان در طول زمان خواهند بود. این امر اگر همراه با اقدامات موثر از سوی شما نباشد، خیلی زود اعتبارتان را به فنا خواهد داد. به علاوه، اصلا بعید نیست در طول زمان دیگر اسمی از برندتان به گوش دیگران نخورد. به همین خاطر ما در این مقاله سعی کردیم برخی از مهمترین نکات برای مقابله با این رویداد تلخ را مورد بررسی قرار دهیم.
باور کنید یا نه، کپی برداری رقبا از شما تاوانی است که عملکرد خوب تان به همراه دارد. پس اگر دیگران دائما از شما کپی می کنند، این یک نشانه خوب نسبت به عملکرد عالی تان در بازار است. در کنار این مسئله باید نکات مربوط به پرهیز از این اتفاق را نیز مد نظر قرار دهید.
ما سعی کردیم در بررسی مان به شما کمک کنیم تا هرچه بهتر اوضاع را مدیریت کرده و جلوی کپی بردارها را بگیرید. اگر در میانه راه ایده های تازه یا ترکیبی به ذهن تان رسید، اصلا تعارف نکنید. می توانید آنها را نیز به طور محدود آزمایش کرده و در صورت موفقیت در قالب یک تکنیک کاربردی مورد توجه قرار دهید. مثل همیشه هم اگر سوالی درباره نکات مورد بحث در مقاله داشتید، کارشناس های ما در روزنامه فرصت امروز همیشه آماده کمک به شما هستند.
منابع: