تعطیلات فرصتی را برای کنار هم بودن مشتریان شما با اعضای خانوادهشان فراهم میکند، اما برای بسیاری از آنها تعطیلات یعنی سردرگم شدن میان کمپینهای بازاریابی مختلف و خستهکننده و مواجهه با استرس و تردید در انتخاب خرید کالای مورد نیاز. برای مثال در تعطیلات کریسمس، ممکن است مشتریان از دیدن استعارههای تکراری نظیر بابانوئل و گوزنهایش و درخت کریسمس خسته شوند و این موضوعات در بازاریابی شما برایشان تکراری به نظر رسد. در این حالت متخصصان بازاریابی، گامهایی را برای بهتر رساندن پیام طی یک بازه زمانی برنامهریزی شده در طول تعطیلات پیشنهاد میکنند.
بازار داغ تبریک در تعطیلات
در بازاریابی خود میتوانید از یک شعار متداول مانند «تعطیلات خوش بگذره» استفاده کنید یا در مناسبتهای مذهبی پیام تبریکتان را متناسب با محتوای آن تعطیلات مذهبی خاص کنید. در تعطیلات زمستانی نیز میتوانید محتوای تبلیغ و کمپینهای بازاریابیتان را بر لذت بردن از سرما در کنار گرما و صمیمیت خانواده و دوستانتان بنا گذارید.
اگر در محتوای پیامتان از هدیهای نام میبرید سعی کنید آن هدیه در نظر مخاطب ارزشمند باشد. میتوانید از آفرهایی نیز در این بازه تعطیلات استفاده کنید تا مشتری را بیشتر به خرید تشویق کنید. هیچ اشکالی ندارد که از این آفرها در بازههای تبلیغاتی دیگر نیز استفاده شود.
استفاده از کمپینهای خلاقانه
تبلیغات قبل از تعطیلات میتواند مشتری را از سردرگمی در انتخاب رها کند و به برندها شانسی برای ارائه و تخفیف کالاهایی که از مدتها پیش سالم و نو باقی مانده بدهد. به یاد داشته باشید که از ارائه روشهای نوین غافل نشوید.
برای مثال یکی از این روشهای نوین روشی است که کوکاکولا در پیش گرفته و در بازه نزدیک به تعطیلات امسال طی یک تور داخلی با کامیونی پر از هدایا از شهرهای مختلف انگلیس عبور میکند.افرادی خواهند توانست از این هدایا استفاده کنند که در مسابقه مربوطه شرکت کنند. این کمپین نسبت به کمپینهای سال گذشته کوکاکولا دارای نوآوری است.
زمانبندی مهم است
دیدن آگهیهای تبلیغات و آفرهای فروش شما مثلا درباره لباسهای گرم در تابستان هیچ فایدهای ندارد.مدیران بازاریابی باید از اهمیت زمان مناسب برای تبلیغات آگاه بوده و در زمان مناسب کمپینهای خود را شروع کنند تا از مزایای آن به خوبی بهرهمند شوند. یک قانون کلیدی برای اینکه پیام برندها کهنه نشود این است که برندها تنها نباید روی برنامه بازاریابی یا خردهفروشی خود تمرکز کنند، بلکه باید بر برنامههای محتوایی نیز متمرکز شوند.
میتوانید تم خاص آن تعطیلات را در وبسایتتان اعمال کنید. مثلا در سایت خود از المانهای نوروز یا کریسمس یا تعطیلات پاییزی یا مذهبی خاص استفاده کنید. بهتر است از عبارت «این آخرین شانس شماست» استفاده نکنید، بلکه از پیامی استفاده کنید که به مشتری اینگونه القا شود که نیازی از نیازهایش را پوشش دادهاید و تنها به فکر فروش خود و کسب درآمد نیستید. مدیران بازاریابی باید تعادلی میان حمایت از اهداف کسبوکار خود و نیازهای مشتریان فراهم آورند.
ایجاد پیام معنادار در کمپین
تعطیلات زمانی برای استفاده از زبان معاملاتی در انتقال پیام نیست. یک شرکت موادغذایی میتواند کمپینی طراحی کند که در آن مشتری را به گذراندن زمان با افرادی که دوست دارد و صرف یک عدد از محصول خود تشویق کند. فراهم ساخت حس خوب برای مشتری کریسمس بیشتر مشوق افراد به خرید است تا آفرهای پرهزینه.
اگر شرکتهای B2B هستید، نیاز نیست که برای تبریک عید نوروز و تعطیلات حاجی فیروز و بابانوئل برای مدیر شرکتهای دیگر بفرستید! به روشهایی فکر کنید که خلاقانه باشند و شأن کسبوکار شما نیز در آن برجسته شود. میتوانید لیستی از موفقیتهایی را که سال گذشته بهدست آوردهاید بنویسید و در انتها از مخاطب خود که همراه شماست و سبب رسیدن شما به این موفقیتها شده تشکر کنید.