دیروز گوشهای از مصاحبه مفصل قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت با یکی از خبرگزاریها در همین صفحه به چاپ رسید که در آن، مجتبی خسروتاج با انتقاد شدید از وزارت جهادکشاورزی، مقصر اصلی اکثر مشکلات تنظیم بازار شب عید را آن وزارتخانه دانست و از قانون انتزاع بهعنوان دلیل محکمی برای اینگونه بینظمیها نام برد. اما پس از انتشار متن مصاحبه در رسانههای الکترونیک و مکتوب، جوابیهای از طرف روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت به آن خبرگزاری ارسال شد که با صراحت تمام بسیاری از جملههای حاشیهساز را نقض میکند.
در بخشی از این جوابیه آمده است: «متاسفانه در تنظیم این مصاحبه مغایرتهایی بین مفهوم تیتر و متن وجود دارد و خبرنگار محترم آن خبرگزاری، استنباطهای خود را بهعنوان سخنان قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت آورده است. بهطور مثال جناب آقای خسروتاج بیان نکرده است که «حقوق مصرفکنندگان در وزارت جهاد در نظر گرفته نمیشود»، ایشان اظهار داشتند که وزارت جهادکشاورزی دغدغه تولید دارد و اصولا وزارتخانههای تولیدی به دلیل ماهیت کاری آن به دنبال حقوق وحمایت از تولیدکننده است و بالطبع وزارت جهادکشاورزی نیز به دنبال بالا بودن قیمت اقلام کشاورزی است تا کشاورزان و قشر روستایی جامعه حمایت شوند.
همچنین تیتر «وزارت کشاورزی در تنظیم بازار شب عید موفق نبود» استنباط خبرنگار محترم از توضیحات قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص تجربه ناموفق قانون انتزاع بوده است.» فارغ از درست یا غلط بودن این ادعا، به نظر میرسد یک نوع رودربایستی بین مسئولان دو وزارتخانه وجود دارد که توضیح، تفسیر و توجیه کلمه به کلمه گفتههایشان را با حساسیت خاصی مواجه میکند. البته این وسواس، تنها به مسئولان صنعتی مربوط نیست. زیرا در نشست خبری سال گذشته وزیر جهادکشاورزی با خبرنگاران نیز تقریبا عین همین اتفاق تکرار شد. در آن جلسه، چند نفر از خبرنگاران صراحتا درباره نحوه تنظیم بازار شب عید و اینکه بالاخره مسئولیت کنترل بازار به عهده کدام وزارتخانه است، از وزیرجهادکشاورزی سوال کردند اما وزیر با حاشیه رفتن و ارجاع پرسشکنندگان به متن قانون، سعی در عوض کردن موضوع داشت.
در آن نشست خبری، وقتی صحبت از گفتههای خسروتاج مبنی بر چگونگی کنترل و تنظیم بازار به میان آمد، وزیر جهادکشاورزی با نهایت دقت، مراقب کلمههایی بود که در میان جمع خبرنگاران نسبت به این موضوع از دهانش خارج میشود! بنابراین با مرور این اتفاقها و در کنار هم قرار دادن ژستهای مختلفی که در مصاحبهها از طرف این دو مقام مسئول به چشم میخورد، میتوان شرم و حیای خاصی را از مجموع این وقایع استنباط کرد که بهنوعی شبیه یک تعارف سیاسی است. البته خبرگزاری مربوط نیز در ابتدای متن جوابیه با زیرکی تمام عنوان کرده که «به آقای خسروتاج حق میدهیم که پس از بازتاب گسترده سخنانشان در رسانههای مجازی و مکتوب به دلیل فشارهای سیاسی از سوی مقامات مافوق، حرف خود را پس بگیرند.»
شاید وزارت صنعت، معدن و تجارت از اجرای قانون انتزاع، چندان رضایت نداشته باشد اما از طرفی هم مایل نیست با انتشار چنین مصاحبههایی، رابطه بین دو وزارتخانه با تنش همراه باشد. اینکه وزارت جهادکشاورزی در تنظیم بازار شب عید آنچنان موفق نبوده و نتوانسته رضایت توده مردم را جلب کند بر کسی پوشیده نیست، ولی آنطور که از شواهد و قراین پیداست، مسئولان وزارت صنعت، نمیخواهند وصله این جملهها به وزارتخانه متبوعشان بچسبد تا خدایناکرده همکاران قدیمی را رنجیده خاطر کنند!
به نظر میرسد یکی از مهمترین دلایل این تعارفها حسن یونس سینکی و حضور وی بهعنوان دبیر کارگروه تنظیم بازار است. سینکی، حجتی و خسروتاج مثلثی را تشکیل دادهاند که در هنگام مصاحبه درباره موضوع تنظیم بازار، خط قرمزهایی تعیین شده دارند. البته شخص سینکی که در رأس هرم قرار گرفته، پس از قبول پست جدید، تاکنون هیچ رسانهای موفق به گفتوگویی هرچند کوتاه با وی نشده است. گفتنی است وی پیش از حضور در ساختمان وزارت جهادکشاورزی، از بدنه وزارت صنعت جدا و عضو جامعه کشاورزی شد. به هر ترتیب، اینگونه رودربایستیها دست کمی از اختلاف و ضد و نقیضهای مسئولان ندارد و میتواند به همان اندازه برای منافع مصرفکنندگان خطرآفرین باشد.