یکشنبه, ۲ دی(۱۰) ۱۴۰۳ / Sun, 22 Dec(12) 2024 /
           
فرصت امروز

ما همواره با مقدار زیادی رنگ در اطراف خود احاطه شده‌ایم. رنگ‌ها فرکانس‌های متفاوتی از نور هستند. طیف‌های نوری با فرکانس‌های پایین شامل رنگ‌های قرمز و نارنجی است، طیف‌های زرد و سبز در سطح متوسط فرکانس قرار دارند و رنگ آبی‌ و بنفش شامل بالاترین فرکانس نور هستند. موضوع مهم برای دکور محل کار این است که سطوح انرژی رنگ‌ها می‌تواند تاثیرات جسمی و روحی متفاوتی را روی پرسنل و مشتریان بگذارد. 

چشم انسان می‌تواند ۱۰ میلیون رنگ متمایز را ببیند و این میزان حساسیت رنگی‌ باعث می‌شود تا نورها به سایه‌ها و تن‌های رنگی‌ متفاوتی شکسته شوند و اشیا به‌طور دقیق‌تری قابل مشاهده باشند. سطح انرژی که در رنگ‌ها وجود دارد یک فاکتور اساسی‌ در طراحی داخلی‌ است. رنگ‌های با سطح انرژی بالا شامل رنگ‌های بنفش و آبی‌ است که به طور بالقوه محرک بصری مناسبی هستند و روی ذهن و احساس و ضمیر انسانی تاثیرگذارند. عامل اصلی تعادل بین روح و بدن رنگ سبز است، آنچه روی جسم تاثیر می‌گذارد رنگ قرمز است و رنگ زرد برای اعتمادبه‌نفس مناسب است. 

طرح‌های رنگی‌ محل کار باید برای تمام بخش‌های آن از جمله مبلمان، دیوار، کفپوش و سقف‌ها در نظر گرفته شود. آنچه شما برای رنگ محل کار خود انتخاب می‌کنید می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی مشتری‌ها و پرسنل شما داشته باشد. این تاثیر به صورت ناخودآگاه و غریزی به وجود می‌آید. از لحظه ورود مشتریان به محل کار شما این تصویر در ذهنشان چیده و قضاوت آنها راجع به شما آغاز می‌شود و می‌تواند یک درک خوب یا بد از تجارت شما در ذهن آنها خلق کند. پس رنگ انتخابی باید بسته به نوع فعالیت کاری تغییر کند. 

رنگ مناسب برای بخش پذیرش

معمولا بخش پذیرش نخستین بخشی است که مشتری با شرکت برخورد دارد. پس بسیار مهم است تا یک تصویر مثبت و برداشت مطلوب در فرد ایجاد شود. مشتری در نخستین ورود خود به محل کار شما باید حس مناسبی از استقبال را داشته باشد، پس رنگ نارنجی یا گلبهی کمرنگ می‌تواند یک حس مثبت و استقبال گرم در او ایجاد کند. در عین حال رنگ زرد ملایم می‌تواند حس شادی و خوشحالی را در فرد تداعی کند. دقت کنید اگر تصمیمات در بخش پذیرش گرفته می‌شود بهتر است از رنگ آبی‌-سبز ملایم که تاثیر مناسبی در تصمیم‌گیری دارد، استفاده کنید. اگر کسب و کار شما یک سالن زیبایی‌ است، رنگ صورتی‌ یا گلبهی کمرنگ حسی دلنشین و دلنواز را به مشتری منتقل خواهد کرد. 

درخصوص اتاق انتظار پزشکان و دندانپزشکان می‌توان گفت بهترین انتخاب رنگی‌ است که آرامش‌بخش باشد مانند رنگ سبز یا آبی‌ همراه با طرح‌های صورتی‌ که می‌تواند تعادل زیبایی‌ را ایجاد کند. توجه داشته باشید رنگ زرد که منشأ نشاط و خوشحالی‌ است، می‌تواند میزان اضطراب و استرس را در بیماران که ممکن است به‌طور بالقوه مضطرب باشند بیشتر کند. پس از استفاده از رنگ زرد در این بخش خودداری کنید. 

اتاق کنفرانس و تدریس

رنگ آبی‌ فیروزه‌ای رنگی‌ مناسب برای ایجاد خلاقیت و ارتباطات اجتماعی‌ است که طیف کمرنگ تا متوسط آن برای دیوارهای اتاق کنفرانس پیشنهاد می‌شود. این رنگ برای آرامش اعصاب شخص سخنران در جلسه مناسب است. دقت کنید برای حفظ کردن و یادآوری مطالبی که می‌خوانید نوشتن نکات روی ورق زردرنگ به شما کمک می‌کند تا مطالب را به‌خوبی‌ به یاد آورید. استفاده از رنگ زرد روی دیوارهای مقابل شرکت‌کنندگان در اتاق کنفرانس یا پشت تخته سیاه، به حضار کمک می‌کند تا مطلب آموزشی را بهتر به خاطر بسپارند. 

فضای عمومی‌ کار 

برای فضای عمومی‌ محل کار شما باید پیغامی را که هر رنگ می‌رساند درک کرده باشید تا بتوانید بهترین و موثرترین فضای ممکن را بسازید. رنگ‌های آبی‌ و سبز باعث ایجاد آرامش در فضا و اتمسفر خواهد شد. هرچند مقدار بیش از حد آن باعث کاهش بهره‌وری در کارمندان می‌شود زیرا کسالت در پی‌ دارد. پس با اضافه کردن رنگ‌های قرمز، نارنجی یا زرد در طرح‌های خود می‌توانید میزان انرژی جاری در فضا را افزایش دهید، از طرفی‌ میزان بهره‌وری نیز افزایش خواهد یافت. البته مقدار زیاد رنگ قرمز باعث ایجاد خشم و عصبانیت و زیادی مقدار رنگ نارنجی باعث ایجاد فضایی برای پرحرفی می‌شود زیرا حس فعالیت اجتماعی را در فرد تقویت می‌کند. در عین حال زیادی رنگ زرد باعث افزایش میزان اضطراب و استرس خواهد شد. 

شرکت‌ها و سازمان‌های کسب و کار بزرگ مانند بانک‌ها، حسابداری‌ها، دفترهای وکالت و دفتر‌های مشاوران مالی‌ اغلب از رنگ‌های خنثی مانند بژ و کرم همراه با ترکیبی‌ از چوب استفاده می‌کنند، البته باید دقت کنید که این‌گونه انتخاب رنگ می‌تواند باعث ایجاد حس کسالت و یکنواختی در مراجعه‌کنندگان شود. 

رنگ آبی‌ حس صداقت، وفاداری، ذکاوت، امنیت، اعتماد و محافظه‌کاری را در افراد ایجاد می‌کند. پس این طیف رنگ می‌تواند برای این کسب و کارها مناسب باشد. رنگ سبز، آرامش‌بخش است و حس امنیت و رشد و توسعه را منتقل می‌کند. رنگ سبز تیره اغلب در شرکت‌های تجاری بزرگ برای ایجاد حس اعتماد و توانگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توان با استفاده از رنگ‌های مکمل به‌عنوان مثال، نارنجی در کنار رنگ آبی‌ یا قرمز در کنار رنگ سبز برای ایجاد تعادل در تاثیر رنگ‌ها استفاده کرد. زیرا استفاده مطلق از یک طیف رنگی‌ باعث ایجاد یکنواختی می‌شود ولی‌ با استفاده از رنگ‌های مکمل می‌توان تعادل لازم را در طراحی ایجاد کرد. 

با قدرتی‌ که در رنگ‌های سبز تیره، زرشکی و آبی‌ ملوانی وجود دارد می‌توان پیغام کنترل امور، مسئولیت و حس اعتماد را در مشتریان شرکت‌های تجاری بزرگ القا کرد. توجه داشته باشید که استفاده از این نوع رنگ‌آمیزی در طراحی هر نوع کسب و کاری نمی‌تواند سودمند باشد. در مابقی‌ سازمان‌ها باید به بزرگی‌ سازمان و نوع فعالیتش توجه و رنگ‌های مناسب را انتخاب کرد. بطور عمومی‌، هرچه رنگ‌ها روشن‌تر باشد نشان‌دهنده آن است که سطح فعالیت سازمان کوچک‌تر و میزان مسئولیتش کمتر است. همچنین شما باید رنگ متناسب با سن مشتریان، پیش زمینه‌های فرهنگی‌ و نوع جنسیت آنها را برای کسب و کار خود انتخاب کنید. 

با توجه به مطالب یاد شده پیشنهاد می‌شود از افراط و تفریط در استفاده از رنگ‌ها جلوگیری شود. سعی‌ کنید رنگ‌های پایه‌ای را که برای هر اتاق در نظر می‌گیرید به همراه رنگ‌های مکمل و متضادش استفاده کنید تا یک تعادل زیبا ایجاد شود، در غیر‌این صورت چیزی جز حس خستگی‌ و یکنواختی در پی‌ نخواهد داشت. 

* کارشناس طراحی داخلی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/r78qyZvs
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
سفارش سئو سایتقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانلوازم یدکی تویوتاتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطیکفپوش پی وی سیتماشای سریال زخم کاری 4تخت خوابخرید کتاب استخدامیقیمت کمد دیواریکاشت ابرو طبیعیپارتیشنتاسیس کلینیک زیباییریفرال مارکتینگ چیست؟ماشین ظرفشویی بوشکوچینگ چیست
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه