کیوسکبورد، رسانه جدیدی است که هنوز در ایران بهخوبی نتوانسته جایگاه مناسبی را برای خود کسب کند. کمپینهای تبلیغاتی از این نوع رسانه استفاده زیادی نمیکنند و در بین اهالی تبلیغات استفاده از این رسانه برای معرفی و فروش محصولات خود با اختلافنظرهای زیادی همراه است. بعضی از کارشناسهای تبلیغات، استفاده از این نوع رسانه را برای جنسهای ارزانقیمت و مصرفی روزانه مناسب میبینند اما کارشناسان دیگر، استفاده از این نوع رسانه را مختص کالاهای لوکس میدانند. در این میان بیشتر اهالی تبلیغات بر این باور هستند که خلاقیت در این نوع تبلیغ حرف اول را میزند و جای خالی این نوع رسانه در بین رسانههای جدید احساس میشود.
در ایران مشتریان وقتی از فروشگاههای بزرگ خارج میشوند با کیوسکبوردهایی مواجه میشوند که کالاهای مصرفی و روزانه روی آنها قرار دارد. نوع دیگر این رسانه همان تابلوهای تبلیغاتی است که بالای کیوسکهای روزنامهفروشی و گلفروشی قرار میگیرد و در ایران کاربرد بیشتری دارد. این نوع رسانه معمولا در مکانهای شلوغ مورد استفاده قرار میگیرد که تردد مشتریان زیاد است. بهعنوان مثال، شرکت کوکاکولا از این نوع تبلیغ بسیار استفاده میکند. بعضی از کارشناسان بر این باور هستند که کالاهایی مانند محصولات کوکاکولا چون مصرف روزانه دارند و همه نوع افرادی از این نوشیدنی استفاده میکنند در تبلیغات کیوسکبوردی موفق هستند و برای تبلیغ اینچنین محصولاتی میشود از کیوسکبوردها استفاده کرد.
قیمت پایین این نوع رسانه از عوامل دیگری است که ممکن است اهالی کسبوکار را به استفاده از این نوع رسانه ترغیب کند اما مانعی که ممکن است در استفاده از این نوع رسانه به چشم آید، شهرداری است که اگر بخواهد یکپارچهسازی کند و اجازه طراحی خلاقانهای را به این رسانه ندهد، در این صورت به عقیده کارشناسان این نوع رسانه به دکههای روزنامهفروشی خلاصه میشود و ممکن است صاحب هر محصول و خدماتی از این نوع رسانه استفاده نکند.
کیوسکبورد، رسانهای با پتانسیل بالا
هومن یگانی، کارشناس تبلیغات در گفتوگو با «فرصت امروز» میگوید: کیوسک بوردها در مقایسه با لمپوستبنرها قیمت مناسبی دارند اما به علت اینکه روی کیوسکبوردها کار نشده است اثربخشی کمتری دارد و کارهایی در بیلبوردهای تبلیغاتی انجامشده و تغییرات و ابتکارهایی که صورت میپذیرد اگر این خلاقیتها در کیوسکبوردها هم صورت پذیرد با اثربخشی خوبی همراه میشود. یگانی با اشاره به اینکه «در کشورهای توسعهیافته کیوسکبوردها برای تبلیغات مورداستفاده قرار میگیرد» میافزاید: در حال حاضر کیوسکبوردها در ایران با استقبال خوبی مواجه نشده و در بین اهالی تبلیغات مورداستفاده قرار نمیگیرد و شرکتهای تبلیغاتی در این حوزه کار نمیکنند اما اگر کارهای خلاق روی آن انجام شود، بهعنوان یک رسانه خوب و جدید در ایران از آن میشود استفاده کرد. برای فراگیری این نوع تبلیغ باید کارهای خلاقانه انجام داد و اگر امکان ترکیب کیوسکبوردها با سمپلینگ باشد و محصول و مسائل بازاریابی فروش با کیوسکبوردها درگیر شود جایگاه بهتری میتواند در تبلیغات داشته باشد.
کوکاکولا استاد کیوسکبورد
این کارشناس تبلیغات درباره «نمونههای خارجی که از این نوع تبلیغات استفاده کردند» خاطرنشان میکند: نمونه خارجی کیوسکبوردها در شرکت کوکاکولا بسیار به چشم میآید که با فضایی خلاق و جذاب همراه است و در مواجهه با خیلی از این کیوسکبوردها مردم روی صندلی مینشینند و از تراکتها، پوستر و فضای کیوسکبوردها استفاده میکنند. کمپانیهای تویوتا، کیا، نوشیدنیهای غیرگازدار، آبمیوهها و... در کشورهای دیگر از این نوع تبلیغات استفاده کردند و کیوسکبوردها مربوط به مجموعهای از محصولات نیست و محصولات و برندهای متفاوتی از این نوع رسانه استفاده میکنند.
یگانی تاکید میکند: عامل مهمی که باعث میشود سطح تبلیغاتی که در کیوسکبوردها استفاده میشود، پایین نیاید و کلاس کاری این نوع تبلیغات همچنان بالا بماند، خلاقیت است. اگر برندهای داخلی از این نوع تبلیغات استفاده کنند و معرفی اولیه محصول خود را با استفاده از کیوسکها انجام دهند این نوع تبلیغ در تبلیغات پارتیزانی دستهبندی میشود و پتانسیل این را دارد که یک رسانه جدید در ایران شود و در رسانههای جدید جای خالی اینچنین رسانهها احساس میشود.
کیوسکبورد، فضایی برای خلاقان
این کارشناس در ادامه میگوید: چون این نوع تبلیغات در گروه تبلیغات پارتیزانی و چریکی قرار میگیرد، بسیار جای کار دارد و استفاده کردن از این رسانه بسیار قابلدسترس بوده اما ممکن است شهرداری موانع بزرگی را در این نوع رسانه ایجاد کند و بخواهد در این زمینه یکپارچهسازی کند. این نوع تبلیغات به تبلیغات دکههای روزنامهفروشی خلاصه میشود اما اگر فضای باز و خوبی را در اختیار خلاقان قرار دهند و با توجه به محصول اجازه طراحی سازههای خلاقانه را دهند بسیار جذاب میشود و میتواند در ایران جایگاه خوبی را کسب کند.
تورج تاج، کارشناس تبلیغات در گفتوگو با «فرصت امروز» بیان میکند: استفاده از این نوع تبلیغات در بانک، روزنامه، فروشگاه و. . . نفر هزینه محاسبه میشود یعنی اگر قرار است 100 تومان هزینه کنم چند نفر تبلیغات من را میبینند و به ازای هزینهای که برای یک نفر میکنم آنیک نفر باید من را ببیند. من وقتی یک روزنامه را میخوانم فقط یکبار روزنامه را میبینم و آن را میخوانم اما در بیلبوردهای شهری یکبار وقتی شخص سرکار میرود بیلبورد را میبیند و یکبار هم وقتی از سرکار برمیگردد. کیوسکبوردها چون در محیطهای شهری هستند بیشتر دیده میشوند.
تاج ادامه میدهد: از مزیتهای خوبی که کیوسکبوردها دارند این است که در بازار هدف قرار دارند بهعنوان نمونه در جلوی دانشگاهها، بیمارستانها و در مرکز شهرها بیشتر این کیوسکبوردها را میتوان دید و وقتی قرار است یک محصول مهندسی را به فروش رسانیم و جامعه هدف ما هم بیمارستانها است جلوی بیمارستانها این کیوسکبوردها استفاده میشود چون تمرکز مشتری زیاد است و بیشتر دیده میشود. در هر مکانی که تمرکز مشتری زیاد باشد این رسانه بیشتر دیده میشود و با بازدهی خوبی همراه خواهد بود.
کیوسکبورد، القاکننده یک رسانه ضعیف
او درباره ویژگیهای منفی این رسانه میگوید: این رسانه القاکننده رسانه ضعیف است بهعنوان نمونه یک کمپانی خیلی لوکس مانند بنز هیچوقت از رسانه کیوسکبورد استفاده نمیکند اما شرکتی مانند کوکاکولا که نوشیدنی لوکسی نیست و از رییسجمهور آمریکا تا طبقات پایین اجتماع از این نوشیدنی استفاده میکنند اینگونه نیست. برندهایی مانند رولکس هیچوقت از کیوسکبوردها استفاده نمیکنند.
این کارشناس تبلیغات میافزاید: بعضی از اجناس در نقطه خرید هستند یعنی وقتی مشتری برای خرید وارد یک فروشگاه میشود، پس از اتمام خرید هنگام خروج از فروشگاه با کیوسکبوردها مواجه میشود که بهعنوان نمونه آدامسهایی را روی این کیوسکبورد گذاشتهاند که مشتری با مواجه شدن با این نوع محصولات اقدام به خرید میکند و شاید نیازی هم به این اجناس نداشته باشد. این نوع محصولات بهخوبی در این مکانها تبلیغ میشوند چون اجناس ارزان و قابلخریدی هستند و مصرف روزانه دارند و این نوع جنسها بهترین محصول برای این نوع تبلیغ هستند. برای تجارتهای محلی، رسانههای شهری از قبیل کیوسکبوردها، بیلبوردها و... خیلی بهتر و بیشتر جوابگو هستند.
چشم و همچشمی در ایران
تاج خاطرنشان میکند: متاسفانه دانش کمی نسبت به بازاریابی و تبلیغات در ایران وجود دارد و زمانی ممکن است یک شرکت برای افزایش فروش خود قصد تبلیغات داشته باشد اما مشکل خود تبلیغات نباشد و در نوع بازاریابی باشد. او پیشبینی میکند: اگر قیمت کیوسکبوردها در ایران پایین و دسترسی عمومی به آن زیاد باشد جزو رسانههای کمبازده میشود. در ایران چشم و همچشمی زیادی وجود دارد. مدتی پیش همراه اول آماری را منتشر کرد که تعداد گوشیهای تلفن همراه آیفون در ایران حدود 9 میلیون است و با توجه به اینکه ما در ایران سطح درآمد زیادی نداریم و این نوع گوشیها از قیمت بالایی برخوردار است. این موضوع نشان میدهد که تمایل ما در ایران به استفاده از کالاهای لوکس و باقیمت بالاست و با توجه به اینگونه مسائل استفاده از تبلیغات کیوسکبورد که برای کالاهای لوکس به کار نمیرود در ایران نمیتواند جایگاه خوبی داشته باشد.