پرسش: سالهاست که در حوزه تولید مواد غذایی فعالیت میکنم. چند وقتی است که تصمیم گرفتهام چند فروشگاه عرضه مستقیم را در شهر محل فعالیتم راهاندازی کنم. به نظر شما چطور میتوانم ارزیابی کنم که مزایای انجام این کار به هزینههایش میارزد یا نه؟
پاسخ کارشناس: تولید، توزیع و فروش مستقیم کالا به مصرفکنندگان سه کسب و کار مجزا هستند...
این درست است که این سه فرآیند در یک راستا و برای تامین کالای مصرفکنندگان انجام میگیرند، اما هر کدام از آنها فوت و فنهای خاص خودشان را دارند و در عین حال مشکلات ویژه خودشان. برای موفقیت در هر کدام از این بخشها تخصص و تجربه لازم است. اینکه شما تولیدکننده
مواد غذایی هستید و در کار خودتان هم موفق، دلیل نمیشود که در امر توزیع یا فروش مستقیم هم موفق باشید. بنابراین توصیه اول ما آن است که همه جوانب کار را بررسی کنید و حتی به موضوع شراکت با افرادی که در این زمینه تجربه و تخصص دارند هم فکر کنید.نکته دوم آن است که در برخی از مواقع مابهالتفاوت قیمت فروش کالا در کارخانه به توزیعکننده با قیمت نهایی کالا که به مصرفکننده میرسد، فاصله زیادی دارد. به عبارت دیگر حاشیه سود توزیعکننده و فروشنده زیاد است. در این شرایط راهاندازی فروشگاه توسط تولیدکننده توجیه اقتصادی بیشتری پیدا میکند. بنابراین باید این موارد را بررسی و با هزینههای راهاندازی فروشگاه مقایسه کنید و با انجام حساب، هزینه و فایده متوجه خواهید شد که آیا این فعالیت سود دارد یا خیر.به نکته بسیار مهم دیگری که باید توجه کنید رفتار مشتریان و مصرفکنندگان است. افراد معمولاً علاقه دارند برای تهیه مایحتاج خود به فروشگاههایی مراجعه کنند که نیازهای متنوع آنها را تأمین کند. حتی ممکن است اندکی افزایش قیمت را هم بپذیرند، اما از مراجعات مکرر به فروشگاههای مختلف راحت شوند. لذا راهاندازی فروشگاه عرضه مستقیم ممکن است حتی با قیمت کمتر متقاضیان زیادی را جذب نکند و افراد همچنان به شیوه قبلی خریدهایشان را انجام دهند و نکته آخر اینکه در بسیاری از مواقع توزیعکنندگان به این عمل تولیدکنندگان واکنش منفی نشان میدهند و ممکن است همکاریشان را با تولیدکننده قطع کنند. در این شرایط احتمال دارد توزیع گسترده کالای شما در سطح کشور با مشکل مواجه شود و درمجموع حتی با وجود فروشگاههای خاص خودتان متضرر شوید.