در دهههای اخیر، جهانی شدن، تغییر و تحولات سریع در عرصههای گوناگون علمی، رشد و توسعه روزافزون نظامهای اقتصادی- اجتماعی، تلاش در جهت کسب مزیتهای رقابتی در بازار کالاها و خدمات از یک طرف و افزایش نرخ بیکاری از طرف دیگر، سیاستگذاران دنیای کسبوکار را به این جهت سوق داده که بهترین راه غلبه بر چالشها، برخورد نوآورانه و حل خلاقانه مسائل است که این امر بهخوبی در مفهوم توسعه مبتنی بر کارآفرینی منعکس شده است.
کتاب «راهنمای ایجاد و اداره کسبوکارهای جدید» با هدف قرار دادن همین مضمون، علاوه برآموزش مراحل کارآفرینی به ایجاد انگیزش در افراد برای موفقیت و اقدام عملی برای راهاندازی کسبوکار و اشاعه فرهنگ کارآفرینی کمک شایانی میکند. مولفان این کتاب، وحید نوروزی و مینا معینی، سعی کردهاند اطلاعات سودمندی در اختیار کسانی قرار دهند که قصد برپایی کسبوکاری کوچک دارند.
این کتاب در 15 فصل تدوین و در هرفصل مباحث مختلفی درحوزه کسبوکار و کارآفرینی بررسی شده است. برای شروع مولفان در فصل اول به تعریف و موشکافی مباحثی مانند موفقیت و کارآفرین، خوداشتغالی، ویژگیهای کارآفرین و چشمانداز و ماموریت کسبوکار جدید پرداختهاند. فصل دوم کتاب به مزایای راهاندازی یک کسبوکار جدید و معایب راهاندازی یک کسبوکار مخاطرهآمیز جدید میپردازد.
فصلهای دیگر کتاب نیز موضوعاتی مانند فرآیند کارآفرینی، شناسایی یک فرصت در بازار، خلاقیت و نوآوری، تحقیق و توسعه در مورد مسائل مختلف بازار، آزمون بازار و مطالعه امکانسنجی و چگونگی انجام تحقیقات بازار، تعاریف مدلهای کسبوکار، تدوین طرح کسبوکار، تهیه مجوزهای قانونی کسبوکار، گردآوری و تشکیل منابع سرمایه برای کسبوکار، سازماندهی و مدیریت منابع انسانی در کسبوکارهای کوچک، مدیریت کسبوکارهای در حال رشد، رشد و توسعه کسبوکار و خروج از کسبوکار با برنامهریزی لازم برای این موضوع مورد بررسی قرارگرفته است. مولفان این کتاب میگویند: اساس کارآفرینی حمایت از ایدههای نوآورانه و تبدیل آنها به کسبوکاری کوچک است.
در حقیقت، کارآفرینی را به راهاندازی کسبوکارهای کوچک و پربازدهای تعبیر میکنند که پتانسیل رشد بسیار بالایی داشته و میتواند به کسبوکارهای بزرگ و بینالمللی تبدیل شود. کتاب «راهنمای ایجاد و اداره کسبوکارهای جدید» توسط موسسه نشر شهر در 2000 نسخه با قیمت 120000ریال به بازارکتاب عرضه شده است.