بازار موتورسیکلت و دوچرخه این روزها چراغهای سبز زیادی را به خود میبیند؛ چراغهای سبزی که مهمترینش برمیگردد به حضور برندهای معتبر موتورسیکلت مانند کیتیام، کاوازاکی، یاماها و هوندای اصل در بازار.
برندهایی که بعد آشتی ملی ایران با جهان وارد بازار شدهاند علاوه بر حضور در بازار ایران برای فروش محصولات خود، قراردادهایی را هم برای تولید محصولات خود با تکنولوژی پیشرفته در ایران منعقد کردهاند. چنین شرایطی تا حدودی امید را به این بازار تزریق کرده و نشانههایی از بهبود بازار به همراه دارد. هر چند اوضاع کلی حاکم بر بازار کماکان چنگی به دل نمیزند. در این رابطه با آقای محمد منصوری، رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه تهران به گفتوگو پرداختهایم.
رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه تهران در مورد وضعیت نامناسب بازار و رکود شدید حاکم بر آن به «فرصت امروز» میگوید: شاید بهترین خبر همان ورود دوباره برندهای قدیمی و معتبر به بازار باشد که تا حدودی موانعی بر سر راه واردات قطعات بیکیفیت چینی محسوب میشوند. اما در هر حال نیازی به گفتن ندارد که شرایط فعلی به چه نحوی است.
در صنف ما ماهی حداقل یک نفر ورشکست میشود. این فقط یک طرف قضیه است، با کنار رفتن هر یک نفر، 10نفر دیگر هم بیکار میشوند. اینها بخشی از مشکلات و گرفتاریها ما را تشکیل میدهد.
برای ترخیص کالا در گمرک درگیری داریم؛ نقدینگی کافی وجود ندارد و بانکها همکاری لازم را با بخش تولید ندارند.مدام چکها برگشت میخورد و این برنامه روزانه دو سال اخیر است. بانکها وام را با سود 28درصد میدهند و سر موعد هم اقساطشان را مطالبه میکنند. کاسبی خراب است و در این گیرو دار اداره مالیات هم برای خودش حمکرانی میکند. خدا را شکر که با جلساتی که با مسئولان امور مالیاتی داشتیم مقرر شد نرخ مالیات سال 94 را بر مبنای سال 93 محاسبه و دریافت کنند که همین هم جای شکر دارد ولی فقط حکم مسکن را دارد و راهگشا نیست.
مردم آگاه هستند
منصوری در مورد حمایت دستگاهها و نهادهای دولتی از این صنعت میگوید: به هیچ وجه هیچ حمایتی از ما نمیشود. البته دیگر نمیشود توقع هم داشت. عملکرد دولت قبلی که مشخص است. مردم هم آگاه شدهاند و متوجه هستند که آقای روحانی یک مجموعه عظیم با یک خزانه خالی را تحویل گرفته است، بنابراین نمیشود انتظاری داشت. ولی مشکلات ما واقعاً کمرشکن است.
الان یکی از عمده گرفتاریهای ما با گمرکات است. گمرک قیمت قطعهای را که 3 دلار است و با نرخ گمرکی 12هزار تومان میشود قبول ندارد و به ما اعلام میکند که جنس 6 هزار تومانی هم در بازار هست و گرانفروشی میکنید. خودشان هم میگویند که قیمتگذاری اتحادیه را قبول داریم ولی فقط روی کاغذ! و در عمل به شیوه خودشان رفتار میکنند.
قصد داریم برای حل همیشگی این معضل به دیوان عدالت اداری شکایت کنیم. این اجناس را همکاران ما با برگ سبز وارد کردهاند و کاملا قانونی است، اما به ما اعلام میکنند که قیمت چین را قبول نداریم. خلاصه در یک مخمصهای گرفتار شدهایم که امیدی به خلاصی از آن نمیرود.
واردات، صادرات و قاچاق
رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه تهران در ادامه میافزاید: کالای قاچاق خیلی زیاد است و بازار پر است از اقلام بدون کیفیت که به راحتی فروخته میشوند. حدود 20 تا 30درصد اجناس موجود در بازار قاچاق است.
کالای صادراتی نداریم ولی عمده واردات ما از چین است. واردات خود موتور ممنوع است و این اقلام بهصورت مجزا و قطعه قطعه وارد میشوند و در واحدهای داخلی مونتاژ میشوند. موتور اصلی موتورسیکلت مستقیما از چین وارد میشود و بقیه قطعاًت ظاهری موتور، فرمان، گلگیر، زین روی آن نصب میشود. 40 کارخانه تولید و مونتاژ موتورسیکلت داریم که پنج واحد آن شاخص هستند.
منصوری در مورد برندهای موجود و کشورهای تولیدکننده میگوید: در سالهای گذشته بازار به محصولات ژاپنی با مارکهای معروف هوندا، یاماها، کاواساکی و سوزوکی اختصاص داشت. بعد از آن چینیها باز ار را قبضه کردند و این اواخر پای هندیها هم به ایران باز شده است. البته این را هم بگویم که تولیدات هندیها خیلی از چینیها بهتر است و برندهای خوب و معتبری دارند.
محصولات هندی همان تولیدات ژاپنی هستند که با عنوان تحت لیسانس در کشور هندوستان تولید میشوند. این اقلام هندی سرویسدهی خوبی دارند و قطعاتشان باکیفیت است. هندیها 12– 10سال است که وارد بازار داخلی ایران شده و توانستهاند حضور موفقی داشته باشند.
منصوری در ادامه گفتوگو به نکته جالبی اشاره میکند. وی با تمجید از دولت یازدهم میگوید: به تازگی قراردادهایی با برندهای معروف ژاپنی (هوندا و یاماها) منعقد شده که از نخستین دستاوردهای پسابرجام به حساب میآید. این مذاکرات به عقد توافقات اولیه منجر شده و اگر به خوبی پیش برود، تا دو سال آینده تولید و به فروش میرسند.
وی نیاز بازار داخلی را بین 700 تا 800 هزار دستگاه در سال میداند که همین مقدار هم در حال حاضر به سختی فروش میرود. منصوری در مورد تولید دوچرخه در کشور گفت: به تازگی دو مجتمع تولید و مونتاژ دوچرخه طی دوماه گذشته در تهران افتتاح شده است.