اگر شما هم یکی از مدیران فعال در زمینه کسبوکار محصولات فاسد شدنی هستید، قطعا با چالشهای خاص پیشرو در این حوزه آشنایی دارید. چالشهایی از قبیل تطبیق میزان عرضه و موجودی با توجه به نوسانات تقاضا، توزیع محصولات به نحوی که با حداکثر کیفیت به دست مشتری برسد و قیمتگذاری پویای محصولات با توجه به کیفیت آنها بر مبنای زمان، تنها بخش کوچکی از این چالشها به شمار می رود.
کالاهای فاسدشدنی آن دسته از کالاهایی هستند که با گذشت زمان کیفیت آنها کاهش پیدا کرده و ارزش آنها پایینتر میآید. برخی از رایجترین انواع محصولات فاسدشدنی شامل موادغذایی، داروها، گیاهان و محصولات کشاورزی هستند. کیفیت کلی چنین محصولاتی از دید مشتری با استفاده از پارامترهای متعدد مورد ارزیابی قرار میگیرد. بهعنوان مثال مشتری در رابطه با میوهها، براساس پارامترهایی از قبیل سایز، میزان رسیده بودن، رنگ و شکل ظاهری کلی آنها قضاوت میکند. پارامترهای متعدد تاثیرگذار بر درک مشتری از کیفیت محصول و حساسیتهای خاص در این حوزه، کسبوکار محصولات فاسدشدنی را نیازمند بهرهگیری از نکات و تکنیکهای ویژه در بازاریابی ساخته است. در ادامه برخی نکات در خصوص بازاریابی این گروه از کالاها مطرح شده است که به شما کمک میکند رضایتمندی مشتریان تان را تضمین کنید.
بهرهگیری از سیستم حملونقل مطمئن و آزمایش شده
مسئله حملونقل در بازاریابی اقلام فاسد شدنی از اهمیت مضاعفی برخوردار است. در بازاریابی، به محض آنکه یک محصول فاسدشدنی شروع به افت کیفیت میکند، مقدار قابل توجهی از قیمت آن کاسته میشود. به این ترتیب لازم است حملونقل این اقلام با استفاده از سیستمهای مطمئن حملونقل انجام شود که حفظ کیفیت کامل محصول را در فرآیند انتقال تضمین میکند. در این راستا لازم است قبل از مرحله تجاریسازی محصول در بازار، چندین سیستم حملونقل مختلف را مورد آزمایش کامل قرار داده و پس از حصول اطمینان از عملکرد سیستم، آن را مورد بهرهبرداری قرار دهید.
تضمین کیفیت محصول در هنگام تحویل به مشتری
اگر کسبوکار شما به نحوی است که در آن امکان خرید آنلاین را نیز برای مشتری در نظر گرفتهاید، تضمین کیفیت محصول تحویل داده شده به مشتری میتواند بخش عمدهای از شک و شبهههای ذهنی او را برطرف ساخته و او را به خرید ترغیب کند.
اگر مشتری اطمینان داشته باشد که در صورت بروز هرگونه مشکل و نارضایتی از کیفیت محصول تحویل داده شده، میتواند پول خود را بهصورت تمام و کمال پس بگیرد، قطعا با آرامش خیال بیشتری اقدام به خرید کرده و این مسئله میتواند در افزایش فروش شما نقش موثری داشته باشد.
استفاده از بستهبندی مناسب
بستهبندی نقش مهمی را در حفظ کیفیت کالاهای فاسدشدنی و بهویژه محصولات غذایی ایفا میکند. شرایط ویژه نگهداری کالا به منظور به تعویق انداختن فساد آن، مدت زمان حمل محموله تا رسیدن به مقصد، شرایط جوی و ویژگیهای محل حملونقل و عواملی از این دست، برخی پارامترهای تاثیرگذار بر شیوه بستهبندی محصولات فاسد شدنی است. درج اطلاعات کامل، از جمله تاریخ تولید و انقضا روی بستهبندی محصول به نحوی که مشتری بتواند به راحتی و در نخستین نگاه آن را مشاهده کند، تاثیر قابل توجهی بر جلب اعتماد او دارد.
استفاده از تکنیک مدیریت موجودی FIFO
سیستم مدیریت موجودی FIFO، ترتیب خریدوفروش موجودی را تعیین میکند. زمانی که در یک کسبوکار از تکنیک FIFO استفاده میشود، مواد اولیه یا محصولاتی را که زودتر به دست آنها رسیده زودتر به فروش میرسانند. استفاده از این سیستم مدیریت موجودی در رابطه با اقلام فاسدشدنی میتواند نقش تاثیرگذاری در حفظ کیفیت محصول نهایی که به دست مشتری میرسد، داشته باشد. این تکنیک حتی در قفسههای فروشگاههای مواد خوراکی هم مورد استفاده قرار میگیرد. بهعنوان مثال اگر به تاریخ درج شده روی بطریهای شیر نگاه کنید، مشاهده میکنید بطریهای دارای تاریخ انقضای نزدیکتر، در جلوی قفسه قرار داده شدهاند و بطریهایی که مدت زمان بیشتری به تاریخ انقضای آنها باقی مانده، عقبتر قرار دارند. این کار باعث میشود موادغذایی دارای تاریخ انقضای کوتاهتر، در معرض دید مشتری قرار گرفته و به این ترتیب احتمال فروش آنها بالاتر رود. یکی دیگر از مزایای استفاده از سیستم FIFO بحث قیمت محصولات است؛ امکان دارد به علت تورم، قیمت درج شده روی بسته محصولی که به تاریخ انقضای خود نزدیکتر است، کمتر از قیمت درج شده روی بسته محصولی باشد که بعد از آن تولید شده است.
فرض کنید مشتری برای خرید یک قوطی تن ماهی مراجعه کرده و با انتخاب قوطی کنسروی که 6 ماه از تاریخ انقضای آن باقی مانده، قیمت روی قوطی کنسرو یعنی مبلغ 5000 تومان را پرداخت میکند، در حالی که در همان مغازه تن ماهیای که تا زمان انقضای آن یک سال باقی مانده نیز به قیمت 5500 تومان وجود دارد که به علت فاصله تولید شش ماهه با سری قبل، با افزایش قیمت 500 تومانی روبهرو شده است. ممکن است همان مشتری چند ماه دیگر مراجعه کرده و تن ماهی 5500 تومانی را خریداری کند. در این حالت استفاده از سیستم FIFO در قفسه فروش باعث میشود با فروش سریعتر محصولات دارای قیمت پایینتر در نتیجه قرار دادن آنها در معرض دید مشتری، هم گردش مالی بهبود پیدا کند و میزان رضایتمندی در مواجهه با قیمتها افزایش یابد.
استفاده از تکنیک مدیریت درآمد
تکنیک مدیریت درآمد، فرآیند درک، پیشبینی و تاثیرگذاری بر رفتار مشتری به منظور بیشینهسازی درآمد یا سود حاصل از فروش یک منبع زوالپذیر از قبیل محصولات فاسدشدنی، رزرو اتاق هتل یا صندلیهای هواپیماست. صندلی هواپیما یا اتاق یک هتل هم دقیقا مانند یک محصول فاسد شدنی، پس از یک زمان مشخص ارزش خود را کاملا از دست میدهند. در تکنیک مدیریت درآمد، تلاش میشود با پیشبینی رفتار مشتری، درآمد کلی حاصل از فروش محصولات حداکثر شود.
برای روشنتر شدن این مفهوم، کالایی را در نظر بگیرید که تاریخ انقضای آن گذشته و ارزش آن به صفر رسیده است؛ اگر در یک مدت زمان مشخص پیش از انقضای محصول، قیمت آن با تخفیف ارائه میشد، بسیاری از مشتریان که پیشبینی میکردند بتوانند محصول را در مدت زمان باقیمانده تا تاریخ انقضای آن به مصرف برسانند، با اشتیاق کامل اقدام به خرید محصول دارای تخفیف میکردند. پس اگر شما بتوانید نحوه قیمتگذاری محصولاتتان را بر پایه یک پیشبینی قابل اطمینان از رفتار مشتری، بهصورت پویا و براساس زمان تغییر دهید، میتوانید انتظار کسب درآمد بالاتری را از کسبوکار کالاهای فاسد شدنی خود داشته باشید.