تنوع محصولات و دستاوردها در حوزه دام و طیور کم نیستند؛ از شرکت های تأمین مواد غذایی طیور تا تولیدکنندگان ماشین آلات و تجهیزات و شرکت های شیمیایی- دارویی. بازار تولید این محصولات در ایران وسیع است و تولیدکنندگان رقابت تنگاتنگی با رقبای داخلی و خارجی قرار دارند. در سال های اخیر بسیاری از این شرکت ها با اتکا به توانایی های علمی و تلاش پرسنل خود موفق به ساخت و گسترش کارخانه های تخصصی جهت تولید مواد متفاوت شده اند.
برخی از این شرکت ها جهت تولید املاح معدنی خوراکی به منظور تأمین بخشی از نیازهای تغذیه ای صنعت دامپروری و مرغداری کشور دایر شده اند. ذره بین «فرصت امروز» قصد دارد تا روی یکی از شرکت های فعال این حوزه قرار بگیرد تا علاوه بر بررسی محصولات آنها سر از چند و چون ورود به این بازار آینده دار در بیاورد.
شرکت دامیار جامع از جمله شرکت های فعال در حوزه تأمین مواد دارویی است که تولید کننده انواع محصولات تولیدی شامل املاح معدنی، ضدعفونی کننده، شوینده، بلوک های لیسیدنی دامی و افزودنی های خوراک دام و طیور است. این شرکت دارای پروانه بهره برداری از وزارت صنایع و معادن و پروانه تولید از سازمان دامپزشکی کشور است.
همچنین نخستین تولیدکننده ایرانی بلوک های ضدعفونی کننده و افزودنی های فراماسایت محسوب می شود. این شرکت علاوه بر تأمین نیاز بازار داخلی برخی محصولات خود را به کشورهای همجوار و حوزه خلیج فارس صادر می کند.
پدرام بذر افشان، مدیر واحد فروش شرکت دامیار در گفت وگو با «فرصت امروز» برگزاری نمایشگاه دام و طیور را فرصت مناسبی برای آشنایی هرچه بیشتر تولیدکنندگان صنعت دامپروری- مرغداری با فعالان صنعتی می داند و در بخشی از صحبت هایش رکود موجود در بازار و وجود برخی رقبای انحصارطلب را عاملی برای از بین رفتن انگیزه تولید و بالا رفتن ریسک سرمایه گذاری در این حوزه اعلام می کند.
وی ضمن معرفی یکی از محصولات این گروه که نمونه اولیه در کشور بوده، می گوید: انگیزه ورود و سرمایه گذاری در این حوزه در سطح مدیران ایجاد بستری برای فعالیت قشر تحصیلکرده و نخبه کشور بوده و همچنین دغدغه ورود فناوری های دانش بنیان به صنعت دامپروری- مرغداری کشور از جمله بالاترین دلایل برای ورود به این حوزه است. ما در این واحد صنعتی که بدون هیچ گونه حمایت از جانب بخش های دولتی و کاملاً تحت حمایت بخش خصوصی ایجاد شده است بیش از 60 نیروی متخصص و بالغ بر 100 کارگر اشتغال ایجاد کردیم.
بذر افشان با اعلام اینکه بسیاری از شرکت های فعال در این حوزه مواد اولیه مورد نیاز خود را از کشورهایی همچون اسپانیا، فرانسه، آلمان، اتریش، اندونزی و چین تأمین می کنند، نبود دانش فنی لازم و کمبود زیرساخت را عواملی برای نبود توانایی تولید این مواد در کشور می داند و می افزاید: بازار در حال حاضر به شدت اشباع شده است.
شرکت های بسیار زیادی به این حوزه وارد شده اند که علاوه بر محدود کردن فرصت ها، صرفاً در حوزه بسته بندی فعالیت می کنند و نام تولید کننده را نیز یدک می کشند. هم اکنون شرکت های بسیاری مواد و محصولات را از کشورهای مختلف وارد و در بسته بندی های تحت برند تجاری خود به بازار عرضه می کنند.
اگر گروه تولید نوپایی قصد ورود به این حوزه را داشته باشد به سرمایه اولیه ای بیش از 3تا4میلیارد تومان بدون احتساب هزینه های جانبی فقط برای تأمین تجهیزات و ماشین آلات نیاز دارد. هرچند درمدت کوتاهی رقبای بعضاً انحصارطلب امکان نفس کشیدن را از آنها می گیرند.
در واقع می توان گفت بدون وجود حامیان خاص توان حضور در بازار برای بسیاری از گروه هایی که دانش لازم را هم دارند، وجود ندارد. در موردی دیگر حتی اگر امکان حضور در بازار وجود داشته باشد برای برگشت سرمایه اولیه باید دو تا سه سال منتظر بمانید. با این ریسک که ممکن است آن سرمایه هرگز برنگردد.
وی ادامه می دهد: در گروه دامیار جامع محصول تازه ای را با استفاده از متخصصان داخلی تولید کردیم که بلوک ضدعفونی کننده است. این بلوک در واقع یک داروی آفت کش وسیع الطیف است که از طریق تولید گاز فرمالدئید موجب نابودی باکتری ها، قارچ ها، اسپورها و ویروس ها می شود. این محصول مناسب واحدهای مرغداری، دامپروری، کارخانجات صنایع لبنی، صنایع غذایی و سالن های بسته بندی و تولید است.
متأسفانه نمونه خارجی این محصول توسط برخی افراد سودجو با کیفیت پایین تر در بازار موجود است و فقط به خاطر اختلاف قیمت تولید کننده ایرانی حاضر به خرید این محصول نیست. اگر بخش های دولتی الزامی برای رونق کسب و کار و افزایش سودآوری محصولات ایرانی دارند باید امکانی به وجود آورند تا تولید کننده از چنین محصولاتی استفاده کند و مبادی غیرقانونی ورود چنین کالاهایی به کشور را مسدود کنند. ادامه این روند قطعاً نتیجه ای غیر از کنار رفتن دائمی تولیدکنندگان ایرانی در پی نخواهد داشت.
وی با اعلام اینکه محصول تولید شده ایرانی هیچ فاصله استانداردی با محصول خارجی ندارد، از اعلام میزان دقیق فروش این محصولات در کشور خودداری می کند. البته باید متذکر شد که هیچ گروه تولید حاضر به ارائه جزییات فروش محصولات خود به رسانه ها نیست و این امری اجتناب ناپذیر است.