دفتر جزو اقلام مصرفی دانش آموزان و دانشجویان محسوب می شود. کرباسیان می گوید: کار ما تولید دفاتر تحصیلی است و این کاری است که من حدود 26 سال در آن مشغول هستم. کار ما یک کار فرهنگی است و این از جذابیت و مزایای کار من محسوب می شود که دائماً با افرادی سر و کار دارم که فرهنگی هستند.
همین مسئله به من تولید کننده روحیه مضاعفی می دهد. در حال حاضر نگرش به استفاده از دفتر بسیار عوض شده است و شاید روزی برسد که استفاده از دفتر در مقاطع تحصیلی متفاوت، بسیار کم و منسوخ شود.
تأمین 95 درصد مواد اولیه از خارج کشور
کرباسیان در رابطه با نحوه تأمین مواد اولیه مورد نیاز در تولید دفتر به «فرصت امروز» می گوید: بیش از 95درصد مواداولیه مورد نیاز این صنعت از کشورهای مختلفی مثل اندونزی، چین، مالزی یا حتی آمریکای جنوبی وارد می شود. کاغذ هایی که ما صحافان به عنوان دفترسازی مورد استفاده قرار می دهیم غالبا از خارج تأمین می شود مگر در برخی موارد خاص که از کاغذهای تولید داخل استفاده می کنیم.
وی ادامه می دهد: 90 درصد اقلام دفتر در داخل تولید می شود اما در مواردی مثل سیم های کناری مورد استفاده در دفاتر، ممکن است وارداتی نیز صورت گیرد. در مجموع تنها دفاتری خاص، مثل دفترهای هدیه یا تزیینی (حدود 5 تا 10 درصد) وارداتی هستند و اغلب دفاتر در داخل تولید می شود.
کرباسیان با بیان این جملات می افزاید: مقواهایی که در تولید دفتر استفاده می شود خود دو نوع است؛ برخی مقواها که به عنوان جلدهای سخت و ضخیم از آنها استفاده می شود تولید داخل است، اما برخی مقواها مثل گلاسه که به عنوان جلد نازک از آنها استفاده می شود 90درصد وارداتی هستند که از کشورهایی مثل تایلند، پرتغال، اندونزی و. . . وارد می شوند. اما باید یادآور شوم عموم کاغذها و مقواهایی که به عنوان کاغذهای وارداتی در ایران وجود دارد کاغذهای چین و اندونزی است.
وی در پاسخ به اینکه مجوز کسب وکار خود را از چه نهادی دریافت می کنند می گوید: دفترسازها در کل زیر نظر اتحادیه صحافان فعالیت و مجوز کسب و کارشان را نیز از همان اتحادیه دریافت می کنند.
کرباسیان ادامه می دهد: دوکا دفتر صادراتی ندارد اما ما تولیدکنندگان خیلی خوبی داریم، تولیدکنندگانی را می شناسم َ که صادراتی به دوبی و کشورهای اروپایی انجام می دهند، فرصت های بی نظیری در منطقه به لحاظ امکانات بالای تولید برای ما وجود دارد اما باید موانع صادرات تا حدی برطرف شود.
چند صد میلیارد تومان و 500متر فضا برای تولید دفتر
کرباسیان در رابطه با میزان سرمایه اولیه مورد نیاز برای شروع این صنعت می گوید: این سرمایه براساس نوع فعالیتی که انجام می دهید متفاوت است.
به طور مثال دوکا دفتر چندین نوع صحافی را انجام می دهد که طبیعتا سرمایه بیشتری را می طلبد. این سرمایه برای شروع کار می تواند از 30 میلیون تومان تا 2 یا 3 میلیارد تومان متغیر باشد. در مورد تجهیزات مورد استفاده نیز باید بگویم: 90درصد تجهیزات مورد استفاده در این صنعت وارداتی است. چندسالی است این دستگاه ها از چین وارد می شود اما اکثر دستگاه های مرغوب مورد استفاده در صحافی آلمانی و بخشی هم ایتالیایی است. قیمت دستگاه ها هم با توجه به نوع فعالیت، طیف گسترده ای را دربرمی گیرد.
شروع قیمت دستگاه ها می تواند از یک میلیون تومان که دستگاهی ابتدایی است تا 800میلیون تومان متغیر باشد. البته دستگاه هایی هم هستند که برای کارهای ساده تر در داخل تولید می شوند و قیمت آنها از یک تا 3میلیون تومان متغیر است.
وی با بیان این جملات می افزاید: برای سرمایه گذاری 2 تا 3میلیارد تومانی حداقل به یک فضای 500متری نیاز داریم، اما کسانی هم هستند که در یک فضای 60متری در حال فعالیت هستند پس بسته به نوع و حجم تولید این فضا می تواند متغیر باشد. نوع کار صحافی ها فرق می کند لزوما نمی توان گفت کسی که در یک فضای کوچک تر کار می کند کیفیت کار پایینی دارد. اگر شخصی تنها یک نوع کار صحافی انجام دهد فضای کوچک هم می تواند پاسخگوی تولید وی باشد. پیش بینی برگشت سرمایه نیز به نظر من بین 3 تا 4سال است.
امکانات بی نظیر تولید
کرباسیان می گوید: امکانات تولید ما بسیار عالی است و به جرأت می توانم بگویم من دفاتری تولید می کنم که در نوع خود بی نظیر هستند. دفتر یادداشت ما از 900 تومان تا 4 هزارتومان قیمت دارد. در مورد دفاتر مثل موادغذایی، قیمت گذاری رسمی صورت نمی گیرد، به همین جهت ممکن است قیمت آنها در هر نقطه از تهران بسته به اجاره مغازه ها متفاوت باشد.
وی در رابطه با تسهیلات دریافتی این حوزه می گوید: تسهیلاتی را می توان از بانک ها دریافت کرد اما به قدری سود بازپرداختی آنها بالاست که برای تولیدکننده به صرفه نیست به همین جهت من هم به دنبال دریافت تسهیلات نبوده ام. باید یادآور شوم هیچ حمایتی از ما به عنوان تولیدکننده صورت نمی گیرد. حتی تقاضاهایی برای صادرات از کشورهای حاشیه خلیج فارس، آسیای میانه، عراق و افغانستان داشته ایم. اما نبود حمایت های لازم و موانع باعث می شود نتوانیم ریسک کنیم.
باید معضلات و ریسک های موجود برای صادرات تسهیل شود تا تولیدکنندگان داخلی با ظرفیت های خوبی که در کشور وجود دارد بتوانند به صادرات بپردازند. باید وام هایی با نرخ های پایین تر به تولیدکنندگان تعلق گیرد.
وی در رابطه با مشکلات موجود در این حوزه می گوید: رکود بازار مهم ترین معضلی است که نه تنها این صنف بلکه تمامی صنایع با آن روبه رو هستند. به تبع این مسئله رغبتی برای خرید کردن در مصرف کننده وجود ندارد. بی ثباتی بازار موضوع دیگری است که بازار دفتر را درگیر خود کرده است. روز به روز از جمعیت محصلان کاسته می شود و نگرش به نوشتن نیز در حال تغییر است. با جزواتی که در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد رشد مصرف دفتر هم منفی می شود.
در چندسال گذشته بازه زمانی فروش دفتر، بین چهار تا پنج ماه قطعی بود اما در حال حاضر به دلیل رکود موجود در بازار بازه زمانی فروش ما به یک ماه رسیده است. مسئله دیگر نبود استاندارد در این صنف است. باید استانداردی برای محصولات تولید شده، تعریف شود و این یکی از ایرادات صنف ما است.