در مدیریت جدید، قانون چایهای سنواتی که به کندی اجرا میشد، سرعت میگیرد و راههای بازاریابی دیگری اخذ میشود.
معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای در گفتوگو با ایانا، از حل مشکل چایهای سنواتی خبر داد و گفت: چندین سال است که قانونی برای چایهای سنواتی وضع شده، اما اجرایی کردن آن با مشکل روبهرو است.
گودرز خردادپور افزود: چایهایی که سنواتی بودن آنها محرز شده است و برای مصارف انسانی نمیتواند مورد استفاده قرار گیرد، جداسازی شده و در انبارهای خاصی نگهداری میشود، اما تبدیل و صادرات آن نیازمند قوانین خاص است.
وی خاطرنشان کرد: در برنامه داریم که در راستای رونقبخشی به چای ایرانی، چایهای سنواتی قابل تبدیل به کمپوست را در کشور انجام داده و سایر چایها را برای مصارف صنعتی، رنگرزی و سایر موارد صادر کنیم.
خردادپور ادامه داد: چایهای سنواتی موجود در انبار لاهیجان تبدیل به کمپوست شد و برای ساماندهی سایر انبارها نیز در حال جمعآوری اطلاعات هستیم.
وی تصریح کرد: برنامههای جدیدی در سازمان چای برای بازاریابی چای ایرانی و تعیینتکلیف چایهای سنواتی در دستور کار است.
جسارت تولیدکنندگان چای داخلی کم است
معاون بازاریابی و تنظیم بازار سازمان چای درباره تعرفه واردات چای یادآور شد: در گذشته برای واردات سه کیلوگرم چای خارجی باید یک کیلوگرم چای ایرانی صادر میشد که درحالحاضر تعرفه چهاردرصدی برای آن در نظر گرفته شده است که از اردیبهشتماه سالجاری، قانون فوق لازمالاجرا است.
خردادپور تاکید کرد: باید تلاش کنیم که با انجام عملیات بهموقع بهزراعی در باغهای چای، کیفیت چای تولیدی را افزایش دهیم تا نیازی به واردات نداشته باشیم.
وی اظهار کرد: متاسفانه در نمایشگاه چای که در سالجاری برگزار شد، برندهای چای ایرانی مورد غفلت قرار گرفتهاند و ترس از عدم رقابت آنها با چایهای خارجی باعث شد که حضور کمرنگتری داشته باشند.
خردادپور همچنین گفت: چای ایرانی میتواند با بسیاری از برندهای خارجی برابری کند، بنابراین باید جسارت حضور چای ایرانی در بازارهای داخلی و بینالمللی به اثبات برسد.
وی در پایان افزود: برنامههای جدیدی برای تنظیم بازار چای تولیدی و بازاریابی آن در دستور کار داریم.