داستان کسبوکارها هم تلخی دارد و هم شیرینی، هم تجربه خوشایند و هم تجربه شکست. اما وقتی قرار است داستانی نوشته شود که سرلوحه دیگران باشد، دیگر سانسور کردن تلخیهایش هیچ توجیهی ندارد، همانطور که شیرینیها را هم باید بیکم و کاست بیان کرد. در ستون باشگاه سرمایهگذاران این شماره میخواهیم به داستان کسبوکار مردی از خطه تبریز بپردازیم تا با مهربانی و با لهجه شیرین آذریاش از شروع کار تولید حوله بگوید و از روزگار سپریشده روند کسبوکارش.
50سال حضور در بازار
اصغر قرهخانی، مدیرعامل تولیدی جهانبافت که بیش از 50سال است در این صنعت حضور دارد و تولید حوله شغل پدریاش بوده به «فرصت امروز» میگوید: با وجود اینکه در حال حاضر کشورهایی چون چین، پاکستان و ترکیه بیشترین حوله را به بازار ایران صادر میکنند اما نمیتوان گفت که بازار دیگر نیازی به تولید داخلی ندارد. چون حوله از نیازهای بهداشتی است و در تمام طول عمر یک انسان استفاده میشود.
بنابراین به تعداد همه جمعیت ایران نیاز به حوله در کشور وجود دارد. این تولیدکننده که ماهانه 8تن حوله تولید میکند معتقد است اگر همسو با نیازهای روز جامعه از ماشینآلات مدرن و طرحهای جدید استفاده میکرد، الان تولیدش اوضاع بهتری داشت. اما در حال حاضر با دستگاهی که دارد تنها مرحله بافت حوله را انجام میدهد و سایر مراحل یعنی خیاطی، تکمیل و رنگرزی را برونسپاری میکند.
قرهخانی تا سال 91 شش تا هفتنیروی کار داشته که با وجود تحریمها و گرانیهای مرتبط با آن مانند بالا رفتن هزینههای تامین مواد اولیه و عدم توان خرید دستگاههای مدرن، بیش از 300میلیون تومان ضرر میکند و همین امر موجب میشود که نیروهای کارش را هم تعدیل کند. میگوید با اینکه این کار خانوادگی بوده اما فعلا دست تنها مانده و به کسی هم پیشنهاد نمیکند وارد این حوزه شود چون زیر بار هزینههای انرژی، مالیات، بیمه و تامین هزینههای تولید تسلیم خواهد شد.
پولمان را ندادند
قرهخانی که انگار دیگر رمقی برایش نمانده کماکان خریداران این بازار را زیاد میداند و مهمترین وجه این بازار را وجود همیشگی خریدار عنوان میکند. اما در ادامه اشاره هم میکند که تولیدکننده داخلی باید با طرحبندیها و نوآوریهای وارداتیها رقابت کند که کار بسیاری سختی است و معتقد است خودش ترقی کیفیت در بازار را ندیده و نسبت به این مسئله کمتوجهی کرده و به همین دلیل از بازار عقب مانده است.
این تولیدکننده بستن قرارداد با ارگانها و سازمانها را یکی از راههای جلب همیشگی مشتری میداند اما معتقد است در این مسیر دستانداز کم نیست کما اینکه خودش با یکی از مهمترین ارگانهای نظامی ایران بهصورت قراردادی کار میکرده است ولی هنوز نتوانسته مطالبات خود را پس بگیرد و این امر را یکی از مهمترین دلایل ضررهای مالیاش میداند.
هر دستگاه حداقل 700میلیون تومان
وی در صحبتهایش بارها به عقب ماندن از بازار اشاره میکند و دلیل این امر را عدم همسویی با نیازهای بازار میداند که مهمترین دلیل این امر هم نداشتن قدرت خرید دستگاهها و ماشینآلات تولید بوده است. وقتی از او میخواهم که اشارهای هم به هزینههای خرید دستگاهها داشته باشد، میگوید: قیمت هر دستگاه بسته به توانمندی و حجم تولید آن دستگاه دارد و همین امر قیمتهای متغیری را ایجاد میکند. اما به طور کلی اگر کسی بخواهد دستگاه نو و مطابق استانداردهای روز دنیا خریداری کند، باید بین 700میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه کند.
وی توان تولید چنین دستگاهی را 10تن در ماه میداند. قرهخانی البته صرف داشتن سرمایه اولیه و خرید دستگاههای مدرن را دلیلی برای موفقیت در این صنعت نمیداند و میگوید: مهارت و داشتن تجربه مهمترین شاخصهها برای موفقیت در امر تولید هستند و تجربه حضور در بازار، شناخت بازار و تولید براساس نیازهای روز، چاشنی موفقیت به شمار میروند.
130متر فضا به ارتفاع 6متر
این تولیدکننده در ادامه و در مورد متراژ فضای مورد نیاز برای تولید حوله نیز به «فرصت امروز» میگوید: از آنجا که هر سرمایهگذاری با توجه به برنامهای که برای تولید دارد، ممکن است تعداد دستگاههای مختلفی را برای تولید خریداری کند، متراژ فضای مورد نظر هم متفاوت است اما بهصورت استاندارد برای نصب هر دستگاه به 130متر فضا نیاز است که ارتفاع این فضا تا سقف نیز نباید کمتر از ششمتر باشد.