بهترین زمان برای توسعه یک تجارت سودده و موفق زمانی است که شما کسبوکارتان را راهاندازی کردهاید. بهترین راهنما در اینجا بازار و مشتریان شما هستند که میتوانید با استفاده صحیح از دادهها و همچنین داشتن شناخت کافی از بازار بهخوبی راهکارهای مفید برای توسعه تجارتتان را شناسایی کنید.
ایده
در سال 1986 میلادی جولیان متکالف و سینکلیر بیشام رستورانهای زنجیرهای موفقی را در زمینه عرضه غذای آماده تاسیس کردند. آنها از این طریق موفق شدند سود قابلتوجهی را بهدست آورده و میان مردم از شهرت خوبی برخوردار شوند طوریکه مشتریان معتقد بودند این رستوران ساندویچ را دوباره اختراع کرده است! طولی نکشید این رستورانهای زنجیرهای در انگلستان، امریکا و هنگکنگ نامی برای خود دست و پا کردند.
گفتنی است که از همان ابتدای کار زمینه کاری کسبوکار مذکور ارائه غذای آماده به مشتریان نبود بلکه در ابتدا مغازهای بود در محله فولام لندن که به فروش نوشیدنی میپرداخت.
با اینحال متکالف و بیشام بزودی متوجه شدند فروش نوشیدنی کاری نیست که آنها را به موفقیت چشمگیری برساند. آنها میگویند: «ما متوجه شدیم ظرفیت خوبی برای فروش ساندویچهای ارزانقیمت و بزرگ در بازار وجود دارد.» به واسطه توجه به خواست مشتریان و آمادگی جسورانه برای ایجاد تغییرات موردنظر مشتریان در موقع لزوم، آنها توانستند به موفقیت
دست یابند.
این موفقیت مدیون فعالیت ابتدایی متکالف و بیشام در بازار بود، چرا که در هر بازاری مقداری ریسک وجود دارد و بهترین راه برای رسیدن به فرمول موفقیت آن است که شما در حین انجام کار فوت و فن آن را نیز بیاموزید.
سینکلر بیشام بهخوبی این فرمول را فراگرفته و هرگز آن را فراموش نمیکند.
در اواخر سال 2006 و هنگامی که آنها برای افتتاح هتل هاکستون در مرکز لندن آماده میشدند بیشام گفت: افتتاح این هتل یک تجربه جدید است و ما میخواهیم ببینیم آیا میتوانیم در این زمینه نیز موفق شویم؟ مطمئنا مسائلی است که نیاز به تغییر خواهد داشت؛ ما برای ایجاد هر تغییری ابتدا به مشتریانمان گوش فراخواهیم داد.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
وقتی که یک کسبوکار جدید را آغاز میکنید انتظار یک موفقیت زودهنگام را نداشته باشید. مهم نیست که چقدر از قبل خودتان را آماده کردهاید؛ در تجارت برخی مسائل و مهارتها را باید حین کار بیاموزید.
به هنگام بروز مشکلات مایوس نشوید و به آنها بهعنوان موانع سخت یا شکست نگاه نکنید بلکه به آنها به چشم فرصتهایی نگاه کنید که میتوانند تجربه شما در امر تجارت را افزایش دهند. بررسی کنید که چرا این مشکلات پدید آمدند و حجمشان چقدر است و به چه میزان کسبوکارتان را تحتتاثیر قرار میدهند.
همواره آماده اعمال تغییرات اساسی در کسبوکارتان باشید. اگرچه اتکا کردن به یک فرمول موفق و سودده بسیار وسوسهکننده است ولی گاهی اوقات برای کسب سود بیشتر شاید نیاز به بهبود شیوه مورد استفاده یا به هنگام ضرورت، تغییر آن باشد.
آموختههای تئوری و انتزاعی خودتان را با تجربهای که در عمل کسب میکنید درهم بیامیزید. فراموش نکنید این دو مفهوم لزوما با هم در تناقض نیستند.