معمولا در تمام دنیا شرکتهای تبلیغاتی از یکسری رسانه مشترک برای انتقال پیامهای تبلیغاتی استفاده میکنند. بیلبورد، تلویزیون، رادیو و لمپست بنر رسانههای یکسانی هستند که توسط همه شرکتهای تبلیغاتی استفاده میشوند. حال میتوان از این رسانه تکراری بهگونهای استفاده کرد که مخاطب را به هیجان آورد. در واقع تکنیکهای تبلیغاتی به کار برده شده در چنین رسانههایی باعث متفاوت شدن آنها میشوند.
سیدعبدالکریم موسوی، طراح گرافیک دراین باره به «فرصت امروز» میگوید: زمان در تبلیغات از اهمیت زیادی برخوردار است، مخصوصا از زمان ورود کامپیوتر و اینترنت اهمیت آن دوچندان شده است. در واقع همه چیز سرعت چندین برابر به خود گرفته است. حال وقتی زمان اینقدر اهمیت دارد، به نظر درست نمیآید که شرکتها به سراغ سبکهای تبلیغاتی بروند که مخاطب باید برای آن زمان زیادی صرف کند تا به نتیجه برسد و پیام تبلیغاتی به آن منتقل شود. درتبلیغات، متفاوت عمل کردن، آنچنان مهم نیست. مهم این است که از رسانههای تکراری، متفاوت استفاده شود.
برای مثال سالهاست در اروپا و آمریکا از رسانههای تکراری مانند بیلبورد و تیزر تلویزیونی استفاده میشود، اما برای هر 100 بیلبوردی که اکران میشود یک تکنیک به کار میرود، یعنی اکثرا از تکنیک عکاسی برای این رسانه استفاده میشود ولی سوال اینجاست، چرا این رسانه و این تکنیک در آنجا تکراری نمیشود درحالیکه در کشور ما شرکتها گمان میکنند این ابزارها تکراری شدهاند و دیگر قابلیت رقابت ندارند.
مشکل تکراری بودن رسانه نیست، مشکل نبود ایده در کشور ماست. بزرگترین مشکل تبلیغات ما مضمون و محتواست. چطور آنها با یک تکنیک تکراری و با یک فضای تکراری هر بار کاری میکنند که مخاطبانشان تعجب کنند، ولی در ایران شرکتی خیال میکند که نمیتواند در حوزه بیلبورد فعالیت جدیدی انجام دهد و به گمانش این رسانه تکراری شده و همه شرکتها از آن استفاده میکنند، پس بهتر است به سراغ شیوه دیگری برود چون کمتر شرکتی به سراغ آن رفته است. این نگاه درستی نیست، تا زمانی که ایده متفاوت، ناب و فکر ویژهای وجود داشته باشد همیشه میتوان از بیلبورد و رسانههای تکراری دیگر، خلاقانه استفاده کرد.