سازمان ها در معنای وسیع کلمه از شالوده های اصلی اجتماع کنونی اند و مدیریت مهم ترین عامل در حیات، رشد و بالندگی یا مرگ سازمان هاست. مدیر، روند حرکت از وضع موجود به سوی وضعیت مطلوب را هدایت می کند و در هر لحظه برای ایجاد آینده ای بهتر در تکاپوست.
گذشته با تمام اهمیتی و آموختنی هایش و با تمام تأثیری که می تواند بر آینده داشته باشد، اتفاق افتاده است و هیچ نیروی بشری نمی تواند آن را دیگربار و به گونه ای متفاوت بیافریند. ولی آینده در راه است و قسمت مهمی از آن به آنچه امروز می گذرد مربوط است.
دفتر پژوهش های فرهنگی به لحاظ اهمیت موضوع مدیریت در عرصه های مختلف، به این مقوله مهم پرداخته و کتابی تحت عنوان بنیان ناسازنماهای مدیریت استراتژیک نوشته آندریاس راشه و ترجمه دکتر محمد اعرابی و دکتر علیرضا هاشمی به چاپ رسانده است.
در بخشی از این کتاب می خوانیم «استراتژی ذاتا مقصد نیست، بلکه عصایی است که به مدیران کمک می کند به خوبی به ابهام سیستم ها و محیط های اجتماعی خود رسیدگی کنند. این عصای دست بعد از جنگ جهانی دوم که کسب و کار از محیطی نسبتا پایدار به سوی محیطی بسیار متغیر و مبهم سوق یافت، محبوبیت زیادی پیدا کرد.
با حرکت آرام سازمان ها به سوی عصر پساصنعتی، صنایع به واسطه گسست های فنی، تقاضای محصولات غیرمعمول توسط مشتریان، کارکنانی که نگرش های کاری خود را تغییر می دادند و بازارهای خارج شده از حاکمیت دولتی تحت تأثیر قرار گرفتند.
این نیروها منابع مزیت رقابتی و ساختار اقتصادی صنایع را به روشی بسیار غیر قابل پیش بینی تغییر دادند. در بستر کسب وکار جهانی با فرهنگ های مختلف و شرکت هایی که عملیات و گردش کاری بسیار بیشتری در محیط بین المللی متغیر دارند، زمینه برای ابهام مهیا شد.
این کتاب در 409 صفحه و قیمت 22 هزار تومان توسط دفتر پژوهش های فرهنگی به چاپ رسیده است.