بیشک شرکتهای تولیدکننده و ارائهدهنده خدمات برای حفظ ارتباط موثر خود با مخاطبان از هر نوع ابزاری استفاده خواهند کرد. اثرگذاری و هدفدار بودن ابزار دو فاکتوری هستند که بیشترین جهتدهی را در انتخاب نوع تبلیغات شرکتها دارند.
در این میان تبلیغات زیرنویسی به دلیل ارزانتر بودن و برقراری ارتباط با مشتریان خاص در مدتزمان بیشتر، از جمله روشهای تبلیغاتی است که در سالهای اخیر، طرفداران بسیاری پیدا کرده است.
کارشناسان معتقدند استقبال شرکتها در ارائه تبلیغات زیرنویس نشانه بازخورد مثبت این نوع تبلیغات است، به همین دلیل با پخش آن بهصورت انفجاری و همچنین بزرگنمایی لوگوی شرکت میتوان کارایی این نوع تبلیغ را دوچندان کرد. نمایش این نوع تبلیغ در حین پخش برنامهها و مسابقات ورزشی پربیننده نیز از راهکارهای تبلیغاتی محبوب این روزهاست. با تبلیغ کالاهای مرتبط با رویدادهای ورزشی به راحتی میتوان فروش محصولات را افزایش داد.
نمایش انفجاری زیرنویس تبلیغاتی
یکی از دغدغههای شرکتهای تولیدی ارائه اطلاعات دقیق و پیوسته در مورد کالاهای جدید است. مدیران این شرکتها میکوشند برای مطلع کردن مخاطبان تمام روشهای تبلیغاتی را برگزینند تا در نهایت اثرگذارترین روش را بهعنوان اصلیترین ابزار ارتباط با مشتری انتخاب کنند. برای برخی از شرکتها تبلیغات زیرنویس میتواند اثربخشترین روش باشد.
یک کارشناس تبلیغات تجاری در رابطه با نحوه نمایش موثر تبلیغات زیرنویس به «فرصت امروز» میگوید: اطلاعات مربوط به کالا باید بهصورت انفجاری نمایش داده شود، بدینترتیب که ابتدا با بزرگنمایی لوگو، نظر مخاطب جلب و سپس اطلاعات نمایش داده شود اما نباید بهصورت خطی مطالب حرکت کند زیرا از یک سو، چشم مخاطب خسته میشود، از سوی دیگر فردی که در میانه تبلیغ آن شبکه را انتخاب میکند بخشی از اطلاعات را از دست خواهد داد. البته این روش برای تبلیغات کوتاه و شعارگونه کاربرد دارد و زیرنویس تیزرهای طولانی گاهی تا 30ثانیه نیز ادامه مییابد که امکان نمایش یکجای آن وجود ندارد.
پژمان محمدیاری با اشاره به اینکه تبلیغات زیرنویس هنوز از روشهای مورد استفاده شرکتهای بزرگ است، میافزاید: ضریب نفوذ این روش تبلیغاتی ارتباط مستقیمی با برنامه در حال پخش دارد، چراکه هرقدر برنامه تلویزیونی پرمخاطبتر باشد به همان اندازه قدرت جذب تبلیغات زیرنویس افزایش مییابد. بارها شاهد آن بودهایم که در زمان پخش مسابقات فوتبال یا سریالهای ماه رمضان فرد از کار خود دست کشیده و مجذوب برنامه میشود، در چنین شرایطی هرقدر هم برنامه جذاب باشد فرد ابتدا بهطور ناخودآگاه ذهنش درگیر پیام زیرنویس میشود که می توان با استفاده از ترکیب رنگهای خاص و به کارگیری اشکال هندسی و نمادین مانند ماه و ستاره سریعتر میتوان نظر تماشاچیان را به پیام جلب کرد.
نمایش پیام با فاصله و متناوب
حافظه انسان به دوبخش کوتاهمدت و بلندمدت تقسیم میشود که با یکبار دیدن اطلاعات برای چند دقیقه در حافظه کوتاهمدت گنجانده میشود و پس از چندبار تکرار، وارد حافظه بلندمدت میشود، بنابراین تکرار تبلیغات اهمیت زیادی برای ماندگاری در ذهن مخاطب دارد.
پژمان محمدیاری با تایید این موضوع، ارائه اطلاعات در لحظات آغاز برنامه را کلید موفقیت پیام میداند و میگوید: وقتی در سراسر یک برنامه تلویزیونی پیام یک کالا زیرنویس میشود مخاطب ذهن خود را بهگونهای هدایت میکند که به پیامها توجه نکند. البته این موضوع پس از نمایش چند آگهی تلویزیونی رخ میدهد، از اینرو پیامهایی که در ابتدای سریال یا مسابقه ورزشی نمایش داده میشوند ناخودآگاه در ذهن مخاطب جای میگیرند. در مورد تبلیغات به نمایش درآمده در فیلمهایی که بهصورت سیدی در اختیار مخاطبان هستند بهتر است پیامهای تبلیغاتی در ابتدای فیلم پخش نشوند زیرا در بیشتر موارد مخاطبان از قسمت ابتدایی فیلم میگذرند.
او با اشاره به اینکه رعایت تناوب علاوه بر جلب توجه، مخاطبان بیشتری را جذب میکند، میافزاید: با نمایش مداوم یک پیام تبلیغاتی مخاطب خسته میشود، به همین دلیل با فاصله کمی میتوان تنوع کافی در تبلیغ محصول داد، بهگونهای که بهصورت متناوب میتوان یکبار اطلاعات و بار دیگر لوگوی محصول را به نمایش گذاشت تا بیشترین اثرگذاری را در ذهن مخاطب داشته باشد.
پخش پیام در برنامههای مرتبط
یکی دیگر از کارشناسان تبلیغات با بیان اینکه پیام تبلیغاتی باید در برنامههای مرتبط پخش شود، به «فرصت امروز» میگوید: بهطور قطع علایق مخاطبان با برنامه تلویزیونی که میبینند هماهنگ است. تبلیغ کالایی که به آن مربوط است منجر به افزایش ضریب جذب کالا میشود. بهگونهای که اگر در پخش مسابقه کشتی سالنها، مجموعههای ورزشی کشتی یا لوازم مربوط به آن تبلیغ شود مشتریان بیشتری را روانه آنجا خواهد کرد زیرا افرادی که کشتیگیرهستند یا علاقهمندند بچههای آنها به این ورزش بپردازند تحتتاثیر تبلیغات حین مسابقات قرار خواهند گرفت. یا در یک سریال خانوادگی که موضوع آن سفر کردن است، تبلیغ آژانسهای هواپیمایی و... بیشترین بازتاب را دارد، پس باید در انتخاب برنامه برای تبلیغ به آن توجه کرد.
سعید جعفرپور با اشاره به اینکه نام کالا باید برجستهتر از سایر کلمات باشد، اضافه میکند: اگر در جمله تبلیغاتی که زیرنویس میشود نام برند را با قلمی متفاوت نمایش دهیم برند را در ذهن مخاطب حک کرده ایم. اگر تصویر کوچکی از کالا در کنار نام برند به نمایش گذاشته شود بازخورد بیشتری دارد با این شیوه میتوان در تبلیغات زیرنویس برندسازی کرد. از آنجا که تبلیغات زیرنویس برای شرکتها هزینه کمی دارد، میتوان با پیامی شعارگونه در برنامههای مختلف نظر مخاطبان زیادی را جلب کرد.
پس میتوان گفت تبلیغات زیرنویس یکی از ارزانترین روشهای تبلیغاتی است که بیشترین مخاطب را برای کالا جذب میکند اما خلاقیت در ساخت پیام، استفاده از رنگهای جذاب با تنظیم جمله به شکلی که بتوان در فاصله چندمتری از تلویزیون به سادگی آن را خواند بهطور قطع ضریب اثرگذاری تبلیغ را افزایش خواهد داد.