در بازار پررقیب برای جذب مشتری باید خلاقیت داشت. این خلاقیت میتواند در شیوههای بازاریابی یا طراحی محصول نمود پیدا کند. باید در چنین بازاری محصولی متفاوت از رقبای دیگری طراحی کرد تا مشتری از طریق این طراحی به سمت کالا گرایش پیدا کند.
بازی با رنگ، فرم و غیره میتواند باعث ایجاد تفاوت میان محصولات مختلف در بازار شود. در برخی موارد بازی با فرم قوطی محصول، باعث زنانه و مردانه شدن کالای موردنظر شرکتها میشود و زنانه و مردانه کردن برخی محصولات روی فروش آنها تاثیرگذار خواهد بود.
این موضوع درمورد محصولات بهداشتی و آرایشی بیشتر عینیت دارد. مشتری موقع خرید، محصول موردنظر خود را به راحتی از قفسه فروشگاه مییابد و حتما مجبور نیست که برچسب محصول را بخواند تا متوجه بشود که محصول مربوط به کدام جنسیت است. انتخاب آسان مشتری به او در خرید کمک میکند و همین موضوع به شرکت در افزایش فروش یاری خواهد رساند.
کار طراح تعریف هویت جنسیتی است
آرمین سعیدنیا یک طراح گرافیک و بستهبندی است که از تغییر فرم قوطی محصول برای طراحی بستهبندی اسپری بدن دل (زنانه) و آلفابت (مردانه) استفاده کرده است.
او دراینباره به «فرصت امروز» میگوید: در ابتدا در مورد اینکه طراح باید چه زمانی از این شیوه استفاده کند، باید بگویم اگر شما به معماری یا آثار نقاشی دقت کنید میبینید که هرکدام بازتابی از جنسیت هستند یعنی بعضی از کارها مذکر و بعضی از آثار مونث هستند و این جنسیت در ذات آنها نهفته است، بهطوریکه شاید در نگاه اول بهوضوح مشاهده نشوند پس باید بگویم که طراح درنهایت، کارش تعریف هویت جنسیتی است و زمان خاصی برای استفاده از این شیوه ندارد.
محصول خود سخن میگوید
سعیدنیا میگوید: در هر طرحی جنسیتی نهفته است، بعضی وقتها بهخاطر نوع محصول در طراحی سعی میشود بر جنسیت محصول تاکید بیشتری شود، مثل همین نمونه اسپری بدن دل که زنانه هست و آلفابت که مردانه است. در این کالا به خاطر نوع محصول بر جنسیت تاکید شده است. این موضوع به خاطر پیامی که محصول به همراه دارد، نیز تعریف میشود.
او درباره اینکه آیا در مورد هرمحصولی میتوان بر جنسیت تاکید کرد، میگوید: فکر میکنم که لزومی به این کار نباشد، زیرا طراحی هر محصول پیام خاص خودش را دارد. درصورتی که جنسیت مشخصا جزو پیام باشد، در طراحی تاکید بیشتری روی آن خواهد شد. در طراحی زنانه یا مردانه، فرمها به کمک طراح میآید، بدین معنی که در گرافیک، فرم یکی از عناصر مهم در انتقال پیام میشود.
شاید یکجا نوع فونت به یاری انتقال پیام بیاید و شاید در نمونهای دیگر، عوامل مختلف دیگری به یاری طراح بیاید. بهطور کلی یک طراح گرافیک باید یک پیام را بهصورت واضح و روشن به مخاطبش برساند، پس شاید باید فرهنگ و سایر ویژگیهای دیگر مخاطب را در طراحی در نظر بگیرد.
رنگ به کمک انتقال پیام میآید
این طراح در مورد رنگ طراحی میگوید: رنگ هم مانند فرم یا نوشته از عناصر مهم طراحی است، در واقع این عناصر مانند ابزارهای کاری یک طراح گرافیک محسوب میشود که با آنها پیامش را به گوش مخاطب میرساند. هر رنگ حامل یک پیام و فرکانس است، پس میتوان با انتخاب درست رنگ به انتقال پیام کمک کرد. وقتی که محصولی مخاطب خاص خودش را داشته باشد طبیعتا نوع بازاریابی متفاوتی نیز خواهد داشت.
اطلاعات درست مشتری به کمک طراح میآید
سعیدنیا در آخر توضیح میدهد: مشتری در مورد کلیت اینکه محصول زنانه و مردانه است به من توضیح داد، ولی من از نظر فرم قوطی طرحهای متفاوتی را پیشنهاد کردم. در واقع انتخاب فرم و شکل قوطی به من واگذار شد و همه این کارها در جهت انتقال پیام بهطوری که درست منتقل شود صورت گرفت. دوباره بر این نکته تاکید میکنم که جنسیت در ذات طراحی است و مثال خیلی واضح آن طراحی معماری در مسجد شیخ لطفالله است که کاملا با طراحی، از مسجد شاهعباسی از نظر روحیه زنانه و مردانه تفکیک است.