صرف نظر از جنبه مفرح ورزش، میدان بازی همواره دستاوردهای بسیاری برای علم تجارت و بازاریابی داشته است. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل رفتارها و کردارهای مربیان صاحبنام فوتبال میتواند نکات مهمی را به فعالان کسبوکار بیاموزد. بنابراین با اندکی دقت در نحوه مدیریت و تیمداری و رفتار مربیان بزرگ میتوان درسهای مدیریتی زیادی فراگرفت. پرویز درگی مدرس دانشگاه، مشاور و محقق بازاریابی در کتابی با نام «بازاریابی و زندگی با ورزش» با زبانی روان و جذاب به بیان درسهایی که رشتههای مختلف ورزشی، ستارههای ورزش و رویدادهای ورزشی در زمینه بازاریابی به ما می دهند، پرداخته است.
در این کتاب او از استعارههای زیادی استفاده میکند. مثلا در قسمتی از این کتاب او سازمان را به یک تیم فوتبال تشبیه می کند و مینویسد: فوتبال یک ورزش تیمی است. یک تیم فوتبال از مدیران (مربیان) و بازیکنان و نیروهای پشتیبانی تشکیل میشود که هر سه برای رسیدن به اهداف خود، یعنی برنده شدن به یکدیگر وابسته هستند. در درون زمین یک تیم فوتبال شامل مهاجمان، هافبکها و مدافعان است که همه به یک اندازه برای تیم اهمیت دارند.
یک تیم فوتبال نمیتواند بازی را به تنهایی با مهاجمان ببرد، همچنین با هافبکها یا مدافعان. فلسفه فوتبال به مدیران میگوید که تنها در صورتی قادرند به هدفهای استراتژیک خود دست یابند که بهصورت تیمی کار کنند. همچنین فوتبال به مدیران میگوید که هیچ بخشی در سازمان مهمتر از بخشهای دیگر نیست. این برداشت که بخش خاصی در سازمان مهمتر از دیگران است، اشتباه است. سازمان نیز مانند یک تیم فوتبال به مهاجمان، هافبکها و مدافعان و حتی توپجمعکنها نیاز دارد. از این رو مهم است که مدیران گامهای لازم را برای پرورش فرهنگ کار تیمی در سازمان خود بردارند.
این کتاب در 248 صفحه با قیمت 10 هزار تومان توسط انتشارات بازاریابی به چاپ رسیده است.