در چین حتی خودروها هم بهصورت آنلاین فروخته میشوند و بنابراین کمپینهای بازاریابی دیجیتال ضروری است. وزارت بازرگانی دولت مرکزی چین اخیرا از برنامه توسعه صنعت خودروهای با سوختهای جدید و صرفهجو در مصرف انرژی خبر داد که هدف آن فروش 500 هزار خودروی با سوخت جدید در سال 2015 است و رسیدن به پنج میلیون خودرو در جادهها در انتهای سال 2020 است. اگرچه این وسایل نقلیه جدید هنوز به حجمی نرسیده است که وزارت بازرگانی خواستار بازدید از آن باشد.
اگر از مردم درباره خودروهای الکتریکی در چین بپرسید، بازخورد آنها احتمالا این است که این خودروها گران بوده و راندن آنها به سادگی خودروهای بنزینی سنتی نیست. سرمایهگذاریهایی که حول زیرساختها به وقوع میپیوندد باید به مردم کمک کند تا دریابند که این نگرانیها بیجاست. اگرچه بازاریابی این خودروها و غلبه بر این نظرات بیپایه برای موفقیت در این فضا ضروری به نظر میرسد.
بنابراین کمپینهای بازاریابی دیجیتال نقش کلیدی برای بخش خصوصی دولت یا فروشندگان شخصی دارد. بازاریابی دیجیتال از این نظر ضروری است که سطح شخصیتری از افراد مجرب و باتجربه را به روشی کاراتر نسبت به رویکردهای منتشر شده فراهم میکند. این تغییر هماکنون برای خودروهای سنتی آغاز شده است.
خودروی ولوو چین با سرمایه دریافتی از شرکتهای چینی و افزایش حیطه خودروهای کم مصرف شامل مدلهای جدید موتور خودروهاست. چیزی که جالب است این است که استراتژی شرکت ولوو در سالهای آینده به سمت بازاریابی دیجیتالی و فروش آنلاین تغییر جهت خواهد داد. این میتواند به معنای سرمایهگذاری بیشتر در تجربیات آنلاین باشد که مستقیم در معرض دید خریدار است. هنگامی که ولوو ماه گذشته این خبر را منتشر کرد، تاکید بر چگونگی حمایت همه فعالیتها و اطمینان از ثبات برند این شرکت داشت.
این رویکرد هنگامی ضروری است که شما از طریق کانالهای چندگانه فعالیت میکنید. شرکت ولوو در حال حاضر کمپین فروش آنلاین را بهصورت آزمایشی به مرحله اجرا درآورده است، یعنی مشتریان را به جای روشهای قدیمی حضور در فروشگاههای اتومبیل، تشویق کرد بهصورت اینترنتی آن را خریداری کنند و نتیجه این شد که آنها از طریق تنها یک کمپین شبکهای نزدیک دو هزار اتومبیل فروختند.
ولوو تنها شرکتی نیست که فروش از طریق کانالهای آنلاین را تجربه میکند. بخش خودروهای هوشمند مرسدس بنز نیز از طریق کمپین اپلیکیشن WeChat در ابتدای سال جاری اقدام مشابهی را انجام دادند. این کمپین بیش از حد موفقیتآمیز بود و در عرض سه دقیقه ابتدایی آغاز این کمپین در دنیای مجازی، 388 نفر برای خرید خودرو سپرده کنار گذاشتند و شش هزار نفر نیز درخواست اطلاعات بیشتر و نحوه خرید را داشتند. در این سطح از موفقیت چه چیزی وجود دارد؟ استفاده از کانالهای دیجیتالی مهم است، چرا که کانالی است که مردم آن را میشناسند و هر روزه میبینند و به تعامل با آن اعتماد دارند. بنابراین چیزی که در اینجا متفاوت به نظر میرسد چگونگی تجربه کلی حول اقدامات بالقوه چندگانه است.
این نشاندهنده یک رویکرد چندگانه واقعی و تبدیل مکالمات آنلاین صرف به خرید آنلاین و راضی کردن بهتر و سریعتر مشتریان است. توانایی جمعآوری تجربیات و تعاملی ساختن آنها برای مشتریانی که به دنبال اطلاعات حول کالای مورد نیاز هستند بسیار اهمیت دارد. مشتری به جای اینکه به مغازههای فیزیکی مختلف برای جمعآوری اطلاعات سر بزند، میتواند در فضای مجازی کمپین هر آنچه را به نظرش جای سوال دارد بپرسد و از تجارب دیگران نیز استفاده کند. بنابراین در این مورد کمپینهای بازاریابی دیجیتال میتواند بیشتر از نمایندگیهای سنتی قدیمی اثربخش واقع شود.
همچنین لازم به ذکر است که بسیاری از کمپینهای فروش خودرو از سطوح دیگری نیز مانند همان سیستم سنتی نمایندگی فروش و بازاریابی آنلاین و سنتی استفاده کردند. بازاریابی دیجیتال نسبت به تغییرات رفتار مشتری انفعالیتر و سریعتر است. با توجه به اینکه ولوو و مرسدس بنز نخستین کمپین دیجیتالی خودروهای برقی را شروع کردند، دیگر فعالان این حوزه و بخشهایی مانند خودروهای کم مصرف نیز میتوانند از مزیتهای این شیوه بینصیب نمانده و به این نوع شیوه بازاریابی اقدام کنند.