امروزه به دلیل تنوع محصولات و برندهای دارو اعم از تولید داخلی و وارداتی، رقابت بر سر گسترش بازار و فروش بیشتر محصولات در میان شرکتهای دارویی به رقابت علمی و تاکتیکی مبدل شده و اغلب شاهد حضور اعضای تیم بازاریابی شرکتهای دارویی و موادغذایی در سمینارها و کلاسهای آموزش بازاریابی و فروش بودهایم.
بازاریابی رشتهای پویاست و توسط تمامی شرکتهای داروسازی و شرکتهای مرتبط با این صنعت، که یکی از بزرگترین بخشهای صنعتی در جهان را تشکیل میدهند، به کار گرفته میشود. اما با وجود گستردگی صنعت داروسازی، بهداشت و درمان و رشد آن، هنوز شکاف بزرگی بین کتابهای بازاریابی، سخنرانیها و دانستههای مرتبط با علم بازاریابی کالاهای مصرفی و مباحث کاربردی پیرامون بازاریابی محصولات دارویی وجود دارد.
کتاب «بازاریابی دارو، رویکرد کاربردی» نوشته پروفسور دیمیتریس دوگراماتزیس و ترجمه دکتر محمد آقایی ، مهندس جواد قربانی و دکتر امین اسداللهی، با تکیه بر خط مشی تلاشهای آگاهانه در جهت طبقهبندی، تحلیل و مطالعه این رشته، درصدد برگرفتن تمامی جوانب بازاریابی دارویی براساس نیازها و ضروریات روزمره و ابزار مورد نیاز جهت برآورده کردن آنها است.
به علاوه این کتاب نتایج تحلیلهای جهانی در مورد این صنعت و همچنین فهرستی از کتابها و مجلات مربوط به موضوعات آموزشی مرتبط، گزارشهای صنعتی و گزارشات مشاورهای را مورد توجه قرار میدهد. مهمتر از همه اینکه در این کتاب به بررسی نقش و جایگاه کلیدی فناوریهای اطلاعاتی در حوزه بازاریابی دارویی نیز پرداخته شده است.
در بخشی از این کتاب آمده است: «پس از تعریف نیاز به اطلاعات بازاریابی، طراحی برنامه کلی با استفاده از تحقیقات بازاریابی و گردآوری اطلاعات مرتبط انجام میشود، اغلب در تحقیقات دارویی با حجم عظیمی از دادهها روبهرو هستیم که باید به درستی ذخیره، اصلاح و تحلیل شده و بین تمامی کارکنان مربوطه در سازمان توزیع شود، بنابراین در طول فرآیند تحقیقات بازاریابی، طراحی و اجرای سیستمهای اطلاعاتی بازاریابی که در آن تمامی این امور با دقت، به موقع و با اطمینان انجام شود، از اهمیت بسزایی برخوردار است.» این کتاب در 336 صفحه و قیمت 17هزار تومان توسط انتشارات ترمه به چاپ رسیده است.