به بازه انتهایی سال نزدیک هستیم و کمکم در حال وارد شدن به سال جدید هستیم. آیا بهعنوان مدیر یک کسب وکار آماده ورود به سال جدید هستید؟ انتهای سال خصوصا ماههای انتهایی به ما فرصتی را برای بازبینی و تجدید نظر در فعالیتهایمان میدهد؛ اینکه چگونه کار کردهایم، چه چیزهایی بهدست آورده و چه چیزهایی از دست دادهایم؟ مهم است که پایان سالی قوی و با دستاورد خوب داشته باشیم و شروع به ارزیابی و آمادهسازی خود برای سال جدید و کسب نتایج بهتر داشته باشیم. در پایان سه ماهه چهارم، شما باید کمپینهای بازاریابی برای تعطیلات را شروع کنید. اگر برنامه بازاریایی و فروشتان در تعطیلات به تعویق بیفتد، زمان زیادی برای تفکر بیشتر و ریکاوری کردن فعالیتها نخواهید داشت.
برنامهریزی کمپین برای تعطیلات سال جدید
اگر دیر به برنامهریزی در خصوص کمپینهای بازاریابی برای سال نو اقدام کنید، زمان زیادی برای تمرکز بر موارد تاثیرگذار ندارید و اقدامی سریع و گذرا انجام خواهید داد. بهتر است با تاکتیکهایی در فضای مجازی، بازاریابی تجارت الکترونیک خود را مورد بررسی مجدد قرار دهید. موارد زیر میتواند کمککننده باشد:تحلیلهای آماری، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی شبکههای اجتماعی و بازاریابی جستوجو براساس میزان کلیک. فراموش نکنید که این کمپین بازاریابی تعطیلات شماست و میتوانید کارهایی از قبیل موارد ذیل انجام دهید:
ارسال کارتهای تبریک به مشتریان، ارسال هدایا به آنها، برنامه زمانی بازاریابی برای شرکای تجاری، ایجاد پستهای وبلاگی و پستهای شبکههای اجتماعی در بازه فصلی تعطیلات. بهتر است زودتر اقدام به برنامهریزی برای یکی دو ماه آینده و تعطیلات سال جدید کنید. اکنون زمان برنامهریزی و سفارش دادن است.
هرچه به موقع شروع به انجام این کار کنید و پیشرو باشید، استرس کمتری هنگام زمان اجرا خواهید داشت. هنگامی که شما برنامهای را برای سه ماهه چهارم سال اجرا میکنید و به طور واضح کمپینها و برنامهریزی تعطیلات را تعریف میکنید، میتوانید برای سال بعدی تمرکز کنید. آیتمهای کلیدی که باید در چکلیست سال جدید لحاظ شود شامل موارد زیر است:
گام اول: شناسایی و برنامهریزی در خصوص آخرین ایمیلها و تماسهای فروش
مهم است که حتی آخرین دقایق را برای ایمیل و تماسهای فروش مورد نیاز در سه ماهه چهارم سال در نظر داشته باشید. دلیل این امر این است که اغلب شرکتها برنامهریزی بودجه سال جدید خود را براساس چکلیستهای فروش سه ماهه چهارم خود میچینند. اگر امیدوار به بستن قراردادی برای سال آینده هستید، باید مطمئن شوید که بودجه لازم را برای آن در نظر گرفتهاید.
گام دوم: توسعه بودجه بازاریابی
ورود به سال جدید بدون بودجه بازاریابی میتواند رفته رفته سبب مرگ کسب وکار شما شود. بودجه شما نه تنها میتواند آگاهی در مورد تخصیص آن را افزایش دهد، بلکه در تعیین اسباب و کانالهای بازاریابی برای استفاده در سال بعد یاریدهنده است. بودجه بازاریابی سبب قدرت دادن به شما میشود. دانستن رقم تخصیص بودجه، میزان استرس شما را در برنامهریزی مارکتینگ کاهش داده و به توسعه برنامه و استراتژی کلی بازاریابی کمک میکند.
گام سوم: ایجاد تقویم بازاریابی برای سال آینده
یک تقویم بازاریابی به شما کمک میکند تا همه تلاشهای بازاریابی را در جهت تخصیص بودجه بهصورت آگاهانه انجام دهید. مطمئن شوید که قادر به استفاده از همه فرصتهای موجود در بازار بدون انحراف از تلاشهایتان خواهید بود. یک تقویم بازاریابی موثر شما را از برنامهریزی، بودجهبندی و تقسیم وظایف کارمندانتان مطمئن خواهد ساخت. همین امر به تنهایی سبب صرفهجویی هزینههای زیادی خواهد شد.
گام چهارم: ایجاد استراتژی محتوا برای سال جاری
ایجاد محتوا آن هم روی بسترهای دیجیتال یکی از مسائل مهم در این زمینه است. بازاریابی محتوایی بهعنوان یک نیروی افزایشی در جهت فروش بیشتر است. محتوا دارای اثر بر بازاریابی شبکههای اجتماعی، بازاریابی موتورهای جستوجو و روابط عمومی است. یک استراتژی محتوایی به ایجاد و شناسایی و آگاهی مشتریان از برند میانجامد. پس سال جدید را با یک استراتژی محتوایی منسجم آغاز کنید.
گام پنجم: انجام ارزیابی فنی و شناسایی نیازهای تکنولوژیکی
تکنولوژی هنگامی که در بازاریابی دیجیتال به کار گرفته میشود، اهمیتی دوچندان مییابد. ابزارهای تکنولوژی ما را قادر میسازد تا صفحات پویا در وبسایتمان و بازاریابی موتورهای جستوجو ایجاد کنیم.وبسایت خود را ارزیابی کنید و در صورت پتانسیل بهکارگیری بازاریابی محتوایی آن را آپدیت کنید.در صورت عدم وجود این پتانسیل، زمانی را برای ارزیابی نیازهای تکنولوژیکی خود از دیدگاه بازاریابی اختصاص دهید و از متخصصان تکنولوژی در این زمینه بهره ببرید. حضور آنلاین کسبوکارها نقشی حیاتی در همه تلاشهای بازاریابی ایفا خواهد کرد.