با توجه به کاهش سهم بودجههای عمرانی به تدریج در طول سالهای گذشته و از طرفی کاهش قیمت نفت، دولت این اجازه را پیدا کرد که برای کمبود منابع مالی پروژههای عمرانی به انتشار اوراق مشارکت اقدام کنند اما در طول این مدت نه مردم و نه سرمایهگذاران از خرید اوراق مشارکت استقبال نکردند و بخش عمدهای از این اوراق به کارکنان دولت داده شد و حتی دولت تهاتر بدهی به پیمانکاران را با اوراق مشارکت در دستور کار خود قرار داد اما باعث اعتراض پیمانکاران و سلب اعتماد آنها از دولت شد. اما با این حال باز هم دولت به افزایش سهم اوراق مشارکت در بودجه اصرار دارد.
البته معاون ساخت و توسعه راهآهن وزارت راه و شهرسازی از فروش اوراق مشارکت برای نخستین بار در پروژههای راهآهن خبر داد و در گفت و گو با فارس عنوان کرد: امسال حدود 1240 میلیارد تومان اعتبار از محل منابع عمومی به این بخش اختصاص مییابد. البته امکان افزوده شدن منابع فاینانس و اوراق مشارکت وجود دارد و هر چه بتوانیم از اوراق مشارکت استفاده کنیم و پیمانکاران هم استقبال کنند، سطح اعتباری ما قابل افزایش است.
سیدمسعود نصر آزادانی، با بیان اینکه سال گذشته اعتبار این معاونت 938 میلیارد تومان بوده، بیان کرد: در سال 94 با افزایش 30 درصدی این رقم به 1240 میلیارد تومان رسیده است. وی همچنین با بیان اینکه در بند «ق» پرداخت اعتبار بعد از تکمیل پروژه است و این قابلیتی برای ما ندارد، گفت: هماکنون 33 طرح ریلی دارای مجوز در پیوست (1) قانون بودجه سال 1393 کل کشور به طول 9 هزار و 460 کیلومتر وجود دارد که 4731کیلومتر آن در دست احداث در بخشهای مختلف زیرسازی، روسازی و ساختمان و 3 هزار و 456کیلومتر آن در دست مطالعه و بررسی است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 1500 کیلومتر راهآهن آماده ریلگذاری است، اضافه کرد: در سال جاری برنامهریزی کردهایم 77 کیلومتر از راهآهن بافق-مشهد، 77 کیلومتر از راهآهن غرب کشور، 94 کیلومتر از راهآهن تهران-همدان-سنندج، 23 کیلومتر از راهآهن مراغه-ارومیه و 30 کیلومتر از مسیر ریلی یزد-اقلید تکمیل و بهرهبرداری شود.