بدون تردید اغلب ما شنیده ایم که می گویند «فلان شهر شب ها بسیار زیباست» اما آیا تاکنون به این نکته توجه کرده اید که چرا این نکته در اذهان عمومی شکل گرفته است؟ پاسخ این سوال در انواع و اقسام نورپردازی ها و تابلوهای تبلیغاتی است؛ تابلوهایی که هر کدام به منظور جلب توجه مخاطبان شان ساخته شده و در کوچه و خیابان یا سردر فروشگاه ها نصب شده اند. این همه رنگ، این همه طرح و از همه مهم تر این همه جلب توجه حکایت از آن دارد که دنیایی از جریان اقتصادی پشت این صنعت قرار گرفته است که این بار «فرصت امروز» سعی کرده اطلاعاتی از آن به دست آورد.
علی بیدگلی، مدیرعامل شرکت اندیشه آفتاب درباره جایگاه و اهمیت سرمایه گذاری در این صنعت به خبرنگار ما گفت: با در نظر گرفتن روند جهانی شدن اقتصاد و از همه مهم تر گسترش انواع کسب و کارها، تابلوسازی نیز تغییرات عمده ای را به خود دیده است که دیگر آن پارچه نویسی ها یا نئون های خودمانی ملاک جلب توجه مشتریان نیست بلکه هنر در کنار فناوری های نوین می تواند به نوعی تضمین کننده یک کسب و کار باشد.
بیدگلی در ادامه افزود: تغییر سبک زندگی مردم و افزایش زندگی های صنعتی، عاملی شده تا رقابت شدیدی میان برندها و تولید کنندگان مختلف در بخش های گوناگون تولیدی ایجاد شود که این رقابت در نهایت منجر به افزایش تقاضا برای جلب نظر کردن بیشتر یعنی تابلوهای تبلیغاتی شده است.
وی تاکید کرد: به همین دلیل شاید حرفه تابلوسازی کم کم تبدیل به یک تخصص شده باشد چون متقاضیان خدمات انتظار دارند با استفاده از این تابلو به سهم بیشتری از بازار دسترسی داشته باشند و روند سودآوری بیشتری را تجربه کنند.
آتلیه لازم است نه فروشگاه
این فعال صنفی درباره چگونگی سرمایه گذاری و ورود علاقه مندان به صنعت تابلوسازی نیز گفت: شاید دوران فروشگاه ها یا مغازه های تابلوسازی کاملا به سر آمده باشد چون اکنون تنوع محصولات، تنوع درخواست ها و همچنین حجم تقاضا متفاوت شده است، بنابراین داشتن یک آتلیه تبلیغاتی و هنری ضروری است و باید این گونه برنامه ریزی کنیم.
به اعتقاد وی، برای ورود حرفه ای به دنیای یاد شده، حداقل سرمایه گذاری مناسب چیزی حدود یک میلیارد تومان است؛ سرمایه ای که می تواند کارگاه، دفتر مرکزی و گروه های طراحی و اجرایی قابل اعتمادی را به علاقه مندان هدیه دهد. هرچند تامین کار و دریافت سفارش رمز موفقیت این سرمایه گذاری است.
بیدگلی تاکید کرد: دسترسی همیشگی به مواد اولیه باکیفیت، سرعت عمل در طراحی و نصب و همچنین ارائه خدمات پس از فروش بلند مدت می تواند تضمین قابل توجهی برای ادامه فعالیت حرفه ای سرمایه گذاران باشد، چون وقتی یک تابلو برای فروشگاه ساخته می شود قرار است این تابلو چندین سال دوام داشته باشد نه اینکه پس از یک سال یا چند ماه رنگ و لعاب آن از بین برود و در نهایت به جای جلب توجه، عاملی در دوری مشتریان از فروشگاه باشد.
مدیرعامل شرکت اندیشه آفتاب افزود: با در نظر گرفتن تمام موارد یاد شده، بهترین گزینه برای علاقه مندان سرمایه گذاری در این صنف تدارک یک دفتر تبلیغاتی است تا بتوانند علاوه بر تابلوسازی در بحث غرفه سازی، طراحی و ساخت دکوراسیون و دیگر مواردی که مشابه همان فعالیت هست نیز شرکت داشته باشند.
تامین کننده نیاز دیگران باشیم
وی با اشاره به یکی از سیاست های موفقیت آمیز حضور در بازار به خبرنگار ما گفت: علاقه منــدان ســرمایه گذاری می توانند به نوعی تامین کننده نیاز دیگر همکاران خود باشند، چون بسیاری از تابلوسازان سنتی امروز توان تولید برخی از سفارش ها را ندارند و باید مواد مورد نیاز خود را به نوعی تامین کنند. به همین دلیل می توانیم در میان همکاران نیز برای خودمان بازار سازی کنیم.
وی تاکید کرد: ساخت و طراحی تابلوهای چلنیوم یا حتی غرفه های کامپوزیتی امروز در نمایشگاه ها کاملا تخصصی شده است که می تواند همین امر به قول معروف بازاری مناسب در میان همکاران برای سرمایه گذاری ایجاد کند.
اهمیت تولید انبوه
بیدگلی با اشاره به تغییر روند سفارشات به «فرصت امروز» گفت: امروز برگزاری نمایشگاه ها و همچنین فروشگاه های زنجیره ای یا شعب مختلف نمایندگی ها و بانک ها باعث شده سری سازی به صنعت تابلوسازی هم رسوخ کند. از این رو آن شرکتی برنده است که بتواند در طول دوره سفارش، کیفیت یکسانی را به مشتریان خود ارائه دهد.
وی افزود: به عنوان مثال وقتی تابلویی برای یک بانک طراحی می شود، طراحی، نوع ماده اولیه و حتی رنگ های مورد استفاده باید یکسان باشد بنابراین آن تولیدکننده ای می تواند برنده میدان شدید رقابت باشد که دسترسی قابل قبولی به مواد اولیه مناسب با کیفیت یکسان داشته باشد.