پرسش: سالهاست که کسبوکاری متوسط را مدیریت میکنم. همیشه میان اینکه محصولاتم را مستقلا خودم توزیع کنم یا آن را در اختیار شرکتهای توزیع قرار دهم با مشکل روبهرو هستم، لطفا من را در این باره راهنمایی کنید؟
پاسخ کارشناس: باید توجه داشته باشید که این دو روش لزوما برتری خاصی نسبت به هم ندارند و اگر آنها را در بازار ایران بررسی کنید، نمونههای موفق و ناموفق فراوانی را خواهید یافت. به همین دلیل تمامی شرکتها و کسبوکارها باید به دور از تقلید و پیشداوری و متناسب با شرایط سازمانیشان شیوه توزیع خود را انتخاب کنند. بهترین روش برای راهنمایی این کسبوکار مقایسه این دو شیوه توزیع با همدیگر است.
یک: توزیع مستقل؛ عوامل توزیع مستقل وابسته به کسبوکارها نیستند و براساس منافع و مقاصد خود عمل میکنند. بنابراین کسبوکارها آنطورکه باید و شاید نمیتوانند روند توزیع خود را کنترل کنند. مسئله کنترل یکی از مهمترین دلایلی است که باعث میشود مدیران ایرانی شیوه توزیع وابسته را بر شیوه مستقل ترجیح دهند، به هرحال خاصیت مدیران ایرانی این است که تمایل دارند روی تمامی عوامل سازمانی خود کنترل کنند و این موضوع آنها را بارها دچار مشکل کرده است.به هردلیل کسبوکارهای داخلی تمام تلاش خود را میکنند تا در نخستین فرصت شبکههای توزیع خودشان را راهاندازی کنند تا کنترل بیشتری روی آن داشته باشند.
برای مثال شرکتهای تولیدی که سبد کالایی متنوعی دارند، اگر از شبکه توزیع خود استفاده کنند، مجبورند همه سبدهای متنوع را برای فروش به همین شبکه داخلی بسپارند و در این راستا شرکتهایی که از شبکههای توزیع مستقل استفاده کردهاند چون هر سبد را متناسب با بازار آن توزیع میکنند فروش بهتری خواهند داشت.
دو: شبکه توزیع وابسته؛ کسبوکارها باید درنظر بگیرند که راهاندازی شبکه توزیع وابسته، فقط به استخدام چند کارمند بیشتر محدود نمیشود، چون این شیوه توزیع گذشته از هزینههای اداری نیاز به هزینههای مدیریتی زیاد و تجهیزات و ماشینآلات بسیاری دارد، به طوری که کنترل آنها گاهی سخت میشود و هزینهکردن روی این شیوه برای هر شرکتی صرف نخواهد کرد. پس شرکتها باید متناسب با نیاز و تنوع محصولاتشان شبکه توزیع خود را انتخاب کنند.
* اگر شما هم در کسبوکار خود با چالشی روبهرو هستید، در صورت تمایل مشکل خود را از طریق ایمیل business@ forsatnet.ir با ما در میان بگذارید و پاسخ خود را در همین بخش پیگیری کنید.