صنعت گردشگری پس از نفت و خودرو بهعنوان پردرآمدترین صنعت کشور محسوب میشود و گردشگری ایران در سه دهه اخیر با فراز و نشیبهای زیادی روبهرو بوده به طوری که در این سالها این صنعت با وجود داشتن ظرفیتهای مختلف نتوانسته در حد نام خود ظاهر شود. ایران جزو 10 کشور برتر جهان از نظر برخورداری از آثار طبیعی و باستانی است اما نقصان زیرساختهای گردشگری ایران شامل راه و جاده، هتل و محل اقامت و وسایل نقلیه رشد این صنعت را با موانع جدی روبهرو کرده است.
یکی از عوامل عمده رشد مثبت اقتصادی کشورها بهویژه کشورهای در حال توسعه، حضور و مشارکت سازمانهای بینالمللی در کشور و جذب سرمایهگذاری خارجی است که اگر همراه با انتقال آموزش، فناوری و مدیریت نوین باشد، میتواند پیشرفت کشور مقصد سرمایهگذاری را منجر شود. این مسئله موجب شده تا در صنعت گردشگری نیز رقابت بر سر همکاری با سازمانهای بینالمللی برای جذب منابع و تبادل تجارب ارزشمند آنها، یکی از واقعیتهای امروز اقتصاد به هم پیوسته جهانی بهخصوص در کشورهای در حال توسعه به شمار آید.
در ادامه روند رو به رشد تعاملات بینالمللی ایران بعد از برجام، گردشگری ایران با یک جهش رو به رشدی در زمینههای مختلف مواجه شده که یکی از مهمترین رخدادهای مثبت در این زمینه، بازگشایی نمایندگی سازمان بینالمللی اسکال (SKAL) بهعنوان یکی از مهمترین مراجع بینالمللی گردشگری پس از 35 سال در ایران است که از آن بهعنوان بازوی اجرایی سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) نام برده میشود.
این باشگاه به طور رسمی در 30 نوامبر 1959 در تهران آغاز به کار کرد و 30 سپتامبر 1981 فعالیتهایش در ایران معلق شد؛ اسکال با بیش از 80 سال سابقه فعالیت، سازمان حرفهای ترویج دوستی با توسعه گردشگری بوده و بهعنوان یک گروه بینالمللی متحدکننده تمام حوزههای صنعت گردشگری، دارای 16 هزار عضو در قالب 400 باشگاه در 87 کشور است.
البته اسکال در حال ثبت خود در ایران بهعنوان یک NGO است و روند آن بین سه تا شش ماه طول میکشد. دایره فعالیتهای اسکال براساس اساسنامه آن جذب گردشگر و بازاریابی، خریدوفروش کالاهای مرتبط با این صنعت، مباحث آموزشی و گستره وسیعی از فعالیتهای مشابه را شامل میشود.
در حال حاضر گردشگری ایران نیز مثلا با گردشگری ترکیه خیلی متفاوت است؛ بدین شکل که مثلاً در ترکیه بیشتر گردشگری تفریحی مدنظر است اما در ایران، فرهنگی. یا در ایران شاخصهایی هست که ظرفیتهای خیلی خوبی از نظر ما دارد اما به اندازه کافی به آن پرداخته نشده است مثل گردشگری سلامت.
گردشگری سلامت یکی از برنامههای جدی باشگاه اسکال در ایران خواهد بود. مطالعات نشان داده که ظرفیت این نوع گردشگری به بهترین شکل در ایران هست اما برنامه مدونی برای آن وجود ندارد و اگر تاکنون برای این شاخه از گردشگری هم ورودی داشتهایم بسیار اتفاقی بوده است؛ مثلاً در عراق جنگ شده و نزدیکترین راه به آنها برای استفاده از خدمات سلامت، ایران بوده است و در کل ما برنامه بلندمدت در این زمینه را نظیر آنچه در هند اتفاق افتاده نداشتهایم.
اولویت دیگر در ایران مبحث آموزش است که برای ارتقای این صنعت در ایران به تربیت نیروی انسانی متخصص نیاز مبرم داریم؛ نیرویی که بتواند مطابق استانداردهای جهانی خدمات به مشتری ارائه کند. اینها جزو اهداف اصلی نمایندگی اسکال در ایران خواهد بود.
فاینانس و جذب سرمایهگذاری خارجی
وکیل جهانی و نماینده تامالاختیار اسکال در ایران در این باره اظهار داشت: اسکال میتواند ورود سرمایهگذاران خارجی مرتبط با صنعت گردشگری در ایران را تسهیل کند، هم اینک در اعضای اسکال در سطح جهان، تعدادی بانک، شرکت سرمایهگذاری، بیمه و حتی شرکت هواپیمایی وجود دارد که بعد از تأسیس این باشگاه در ایران برای تبلیغ و سرمایهگذاری اعتماد بیشتری پیدا میکنند. عرضه کردن (پرزنت کردن) پروژههای اسکال در هر کشوری بین اعضای جهانی خود، امری معمول است که به این مسئله کمک خواهد کرد.
وی میافزاید: اسکال برای تهیه بستههای تبلیغی گردشگری و پخش آن در رسانههای بینالمللی بودجه اختصاصی دارد، علاوه بر این وقتی باشگاه اسکال یک مقصد گردشگری را در ایران معرفی میکند از تخت جمشید گرفته تا تالاب انزلی، اطلاعات این مقصد بین 87 کشور عضو بهطور خودکار به اشتراک گذاشته میشود.