درست 15 سال پیش اکثر شرکتها دقیقا نمیدانـستند که اینترنـت چیست، اما بسیار مطمئن بودند که برای فـعالیتهای بازرگانـی خود به آن نیــاز ندارند. امروزه از نظر هر خریدار، هر شرکتی که وبگاه نداشته باشد مانند این است که تلفن ندارد. این روزها رسانههای اجتماعی توانستهاند بخش اعظم اوقات فراغت افراد را به خود اختصاص دهند.
هزاران کانال در تلگرام و میلیونها صفحه فیلم و عکس در اینستاگرام شکلدهنده طرز فکر، عقاید، سلایق و حتی رفتارهای خرید کاربران شده است و درآمد این شبکهها از تبلیغات از دهها میلیارد دلار در سال گذشته است. این شبکهها به مکان با ارزشی برای فروش کالاها و خدمات تبدیل شدهاند، در اینجا سوال بزرگی بین بازاریابان مطرح میشود که برای رساندن پیام فروش چه باید کرد؟ آیا زمان خداحافظی با رسانههای سنتی چون تلویزیون که روزگاری به جعبه جادویی شهرت داشت یا روزنامهها، مجلات، رادیو و بیلبورد فرارسیده است؟
کتاب استراتژی ترکیب رسانهها در بازاریابی نوشته لان سافکو و ترجمه رضا سرتاج، کتاب ارزشمندی است که به این سوالات پاسخ میدهد و راهحلهای بسیار با ارزشی را در این حوزه مطرح میکند. در این کتاب به اهمیت و کارکرد هر یک از رسانههای سنتی، دیجیتال و اجتماعی پرداخته شده است و بازاریابی ترکیبی را دلیل موفقیت در بازاریابی میداند.
در بخشی از این کتاب آمده است: تجزیه و تحلیل هزینه جذب مشتری شما حیاتی است چون این یعنی اینکه چگونه خواهید فهمید آنچه را که در حال انجام دادن آن هستید جواب شما را میدهد یا نه، یعنی آیا وقت و سرمایهای که صرف میکنید ارزشش را دارد؟ شما برگشت سرمایه برای هر مبارزه بازاریابی منفردی را که در حال انجام دادن آن بودهاید کشف خواهید کرد.
این کتاب 284 صفحهای در 2 بخش و 18 فصل توسط انتشارات مبلغان منتشر شده است و دارای نمودارها و تصاویری قابل تعمق است که به درک بیشتر و یادگیری مفاهیم این کتاب کمک میکند.